4 205 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Vilken ordning?
Hej!
Skall bygga ut en gammal stuga 2 kvm för att få plats med en duschkabin. Allt står på plintar så det är rätt så lätt att sätta dit ett par till och regla. Min fråga är vad ni rekommenderar att bygga väggar och golv av samt vilken ordning allt kommer i. Fuktspärr, gips osv.
Framför allt golvet är intressant.
TACK!
Skall bygga ut en gammal stuga 2 kvm för att få plats med en duschkabin. Allt står på plintar så det är rätt så lätt att sätta dit ett par till och regla. Min fråga är vad ni rekommenderar att bygga väggar och golv av samt vilken ordning allt kommer i. Fuktspärr, gips osv.
Framför allt golvet är intressant.
TACK!
Tack för tipset, men ett par saker bara.
Räcker det med asfaboard och sen isolering? Ingen fuktspärr?
Utbyggnaden blir inte 1x1 för det blir bara 1 kvm. Det skall inte byggas ut som en fyrkant utan två väggar skall "flyttas" längre ut för bättre symetri och plats.
Har du någon erfarenhet av väggar?
Tack igen.....
Räcker det med asfaboard och sen isolering? Ingen fuktspärr?
Utbyggnaden blir inte 1x1 för det blir bara 1 kvm. Det skall inte byggas ut som en fyrkant utan två väggar skall "flyttas" längre ut för bättre symetri och plats.
Har du någon erfarenhet av väggar?
Tack igen.....
Hallå!
Ett alternativ till att lägga dubbel golvgips under klinker är att regla c/c 30 cm. Det finns speciell "våtrumsspånskiva", som kan vara lämplig för ändamålet. Fall mot golvbrunn kan ordnas med flytspackel. Tätskikt därefter, absolut (om vi pratar keramiska plattor och inte våtrumsmatta). Tänk på att inte lägga in någon plastfilm (diffusionsspärr) i väggen. Då kan fukt stängas in mellan den och tätskiktet.
Vad gäller väggarna så är det väl bara att fortsätta med den regelkonstruktion som väggarna redan består av. Om det inte spelar någon roll föreslår jag stående 45x145 (kanske bara 120) för en icke vinterbonad stuga. Är den varaktigt uppvärmd kan det vara lämpligt att använda en korslagd stomme för att minska de s.k. köldbryggorna. Tex 45x195 stående och 45x45 liggande, med isolering i båda skikten. Om det ska vara uppvärmt på vintern kanske det också är aktuellt att gå upp i dimension på golvbjälkarna för att få plats med mer isolering.
Lycka till!
Ett alternativ till att lägga dubbel golvgips under klinker är att regla c/c 30 cm. Det finns speciell "våtrumsspånskiva", som kan vara lämplig för ändamålet. Fall mot golvbrunn kan ordnas med flytspackel. Tätskikt därefter, absolut (om vi pratar keramiska plattor och inte våtrumsmatta). Tänk på att inte lägga in någon plastfilm (diffusionsspärr) i väggen. Då kan fukt stängas in mellan den och tätskiktet.
Vad gäller väggarna så är det väl bara att fortsätta med den regelkonstruktion som väggarna redan består av. Om det inte spelar någon roll föreslår jag stående 45x145 (kanske bara 120) för en icke vinterbonad stuga. Är den varaktigt uppvärmd kan det vara lämpligt att använda en korslagd stomme för att minska de s.k. köldbryggorna. Tex 45x195 stående och 45x45 liggande, med isolering i båda skikten. Om det ska vara uppvärmt på vintern kanske det också är aktuellt att gå upp i dimension på golvbjälkarna för att få plats med mer isolering.
Lycka till!
Tyckte att jag hade försökt svara redan, men jag får väl utveckla det ???
Utan att veta något om hur huset ser ut och hur mitt förslag i så fall passar, så är detta en möjlig lösning:
Inifrån:
1. Kakel
2. Kakelfix
3. Godkänt tätskiktssystem (tex Casco, finns minst 100 olika system)
4. 2x13 mm Gipsskiva m förskjutna skarvar
5. Stående reglar 45x145 c/c 600 mm
6. Mineralull 145 mm mellan reglarna.
7. 9 mm utegips eller 13 mm asfaboard (vindskydd)
8. Spikläkt 28x70 horisontellt c/c 400 mm
9. Stående panel 22x120, med läkt eller lockbräda.
Utan att veta något om hur huset ser ut och hur mitt förslag i så fall passar, så är detta en möjlig lösning:
Inifrån:
1. Kakel
2. Kakelfix
3. Godkänt tätskiktssystem (tex Casco, finns minst 100 olika system)
4. 2x13 mm Gipsskiva m förskjutna skarvar
5. Stående reglar 45x145 c/c 600 mm
6. Mineralull 145 mm mellan reglarna.
7. 9 mm utegips eller 13 mm asfaboard (vindskydd)
8. Spikläkt 28x70 horisontellt c/c 400 mm
9. Stående panel 22x120, med läkt eller lockbräda.
Klicka här för att svara