39 286 läst · 5 svar
39k läst
5 svar
Vilken olja till ekbord
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"

Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
169 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Var på en specialbutik i veckan och lärde mig följande, Kinesiskträolja av hög kvalitet=mindre partiklar, tränger in längst, tunnast. Har använt denna själv och det suger som alldrig förr.
Använder även Junkers rustik oil, är tjockare, ger en mer yta suger inte så mycket.
Köpte i specialbutiken efter diskussioner här på forumet en vaxolja som var svindyr, men som står emot väta bättre.
Så tanken är att fortsätta med Rustik oil på köksbordet, men vaxolja på köksbänkarna. Våra fönsterbänkar som vi kört kinesisk träolja på ska inte oljas om just nu, men det lutar åt Rustik även där för att det blir lite lite glattare med rustikoljan.
Använder även Junkers rustik oil, är tjockare, ger en mer yta suger inte så mycket.
Köpte i specialbutiken efter diskussioner här på forumet en vaxolja som var svindyr, men som står emot väta bättre.
Så tanken är att fortsätta med Rustik oil på köksbordet, men vaxolja på köksbänkarna. Våra fönsterbänkar som vi kört kinesisk träolja på ska inte oljas om just nu, men det lutar åt Rustik även där för att det blir lite lite glattare med rustikoljan.
Vi har en ekskiva i köket från Spekva (HTH). Vi fick med en flaska av deras "vegetabilisk olja" (innehåller bl a linolja och även lite vax tror jag). Den är jättebra!!! Även till vårt matbord av ek.
Har ingen aning om vad den kostar, men jag tror att jag ska kosta på mig en ny flaska nu när den första är slut...
Har ingen aning om vad den kostar, men jag tror att jag ska kosta på mig en ny flaska nu när den första är slut...
Produkter som diskuteras: "linolja"

Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Jag gillar Danskolja:
http://www.slojd-detaljer.se/pslweb/product.aspx?productid=1627
http://www.slojd-detaljer.se/pslweb/product.aspx?productid=1627
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden