Vi skall olja in vårt ekbord och jag läser om linolja, kokt linolja, linolja blandad med balsamterpentin...

Några tips/råd om vad som är att föredra till ett köksbord i ek som behöver oljas in?

Var på en specialbutik i veckan och lärde mig följande, Kinesiskträolja av hög kvalitet=mindre partiklar, tränger in längst, tunnast. Har använt denna själv och det suger som alldrig förr.

Använder även Junkers rustik oil, är tjockare, ger en mer yta suger inte så mycket.

Köpte i specialbutiken efter diskussioner här på forumet en vaxolja som var svindyr, men som står emot väta bättre.

Så tanken är att fortsätta med Rustik oil på köksbordet, men vaxolja på köksbänkarna. Våra fönsterbänkar som vi kört kinesisk träolja på ska inte oljas om just nu, men det lutar åt Rustik även där för att det blir lite lite glattare med rustikoljan.

Jag förordar vaxolja.

Vi har en ekskiva i köket från Spekva (HTH). Vi fick med en flaska av deras "vegetabilisk olja" (innehåller bl a linolja och även lite vax tror jag). Den är jättebra!!! Även till vårt matbord av ek.
Har ingen aning om vad den kostar, men jag tror att jag ska kosta på mig en ny flaska nu när den första är slut...

• Gilla
EvaM
  • Laddar…
Osmo vaxolja

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.