Byggahus.se
Jag har haft en Bosch sticksåg (en äldre, GST 150) där pendlingsknappen fastnade. Gick inte att rubba. Försökte meka med den själv. Misslyckades. Slängde den.

Köpte en nyare Bosch, GTS 160, och pendlingsknappen är problem även med den. Den har börjat kärva så jag är rädd att vrida av plastvredet.

Den gamla sågen var använd max 20 timmar i max 45 reglar men mest i 21 mm eller tunnare material.

Den nyare sågen är använd ca 5 timmar i bara 21 mm eller tunnare material.

Jag vill ha en sticksåg för finlir och snäva svängar. Max 45 mm i enstaka fall för raka snitt. Men vill kunna göra snäva svängar i 21 mm.

Samt kunna växla pendlingen mellan klyv, kap, finlir och metall lätt utan tjafs.

Jag är inte märkesberoende utan tar vad som helst med kvalitet.

Har jag haft otur med mina Bosch-sticksågar? Eller är det fler än jag som stött på problem med pendlingsfunktionen? Kanske är det samma problem med andra märken?

Om ni fick välja en kvalitetssåg som är bra på finlir och snäva kurvor i hyfsat tunna material, vad skulle ni välja? Utan budget, bara det bästa.
 
Jag köpte en Festool för många år sedan och har inte behov av att ersätta den. Snäva kurvor är inte beroende på maskin, det är bladet som avgör hur snävt man kan svänga.

Protte
 
Är det bladet som avgör kurvorna?

Jag har nog gått på marknadsföringen att det är maskinen, med bladstyrning, som varit viktig.

Men jag kör med de smalaste figursågningsbladen annars. Av olika fabrikat, Bosch och DeWalt tror jag har använt.
 
Du har 3 års garanti på Bosch om du registrerat sågen.

Har du ingen garanti bör det vara lätt fixat att skruva isär maskinen och göra rent. Att du lyckats få två sågar där pendlingsvredet krånglar låter som maximal otur, jag har 3 olika Bosch och ingen har de problem du råkat ut för.

GST160 CE har eller iaf hade en marknadens bästa bladstyrningar, sen påverkar så klart vilket blad man använder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.