För något år sen märkte jag att golvet i uterummet började svikta lite i ett hörn. (Uterum som är byggt för ca 7 år sen, i anslutning till hus från 2005, men öppet under (oisolerat förråd))

Upptäckte då att det läckt in lite vatten som fått klickgolvet att svälla. Öppnade upp golvet underifrån, plockade bort isoleringen och såg där en blöt fläck i masoniten. Har sedan haft det öppet underifrån på den platsen(ca 40cm x 40 cm) för försöka lokalisera läckan.

Idag gav mig på att bryta upp klickgolvet. Och så klart samma där. Fuktig fläck.

Surt i dubbel bemärkelse. Men nu nästa bakslag.

Plockade bort mer av isoleringen under golvet och såg då en massa spån i isoleringen. Och sen myra… och sen några till. Några små hål i en av masonitskarvarna. Och troligtvis ett helt myrbo i en av isobalarna. (Se bild)

Så frågan jag skulle ställa om hur jag enklast lokaliserar en läcka i ett skjutparti har nu mer kommit att handla om myror. Vilken sort är det? Hästmyror? Med lite tur har jag ju hittat myrboet och även orsaken till att läckan blivit större de senaste året. Dvs. fuktigt trä på ett ställe har lockat till sig myror som ätit upp större läckor. Vad säger ni experter? Bör jag hålla golvet öppet ett tag, och sen lägga igen med ny isolering? Och hur säkerställer jag att jag myrorna inte kommer tillbaka samt att de är borta från platsen? (Kontaktar Anticimex inom kort. Bifogar lite bilder.)

• Skadad isolering med flera hål på grund av myraktivitet, synliga små myror och material som är smutsigt och delvis förstört.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktig fläck på masonit i uterumsgolv, troligtvis på grund av läcka. Synliga träbalkar längs sidan, problem med vatteninträngning och myror.
    Skapa konto
  • Fuktskadad masonit med hål, spån och potentiella tecken på myrbo.
    Skapa konto
  • En svart myra sitter på en yta av glasullisolering.
    Skapa konto
  • En flygande myra syns på isoleringsmaterialet, potentiellt en del av ett myrbo problem i uterum.
    Skapa konto
  • Isolering under golv med synliga myror, jord och skräp.
    Skapa konto
  • Blöt fläck på masonit under klickgolv i uterum samt träbalkar, upptäckt efter vattenläcka.
    Skapa konto
  • Underlag av masonit i uterummets hörn med fuktfläck och mindre hål, delvis täckt av grön isolering.
    Skapa konto
U
Ja det hjärtformade huvudet påminner om hästmyror. Svårt att se hur stora dom är.
Är dom väldigt små kan det också vara röd trämyra, dom gillar fuktigt trä men gör ingen större skada än på trä som redan är dåligt.

• Gilla
Westper
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Ja det hjärtformade huvudet påminner om hästmyror. Svårt att se hur stora dom är.
Är dom väldigt små kan det också vara röd trämyra, dom gillar fuktigt trä men gör ingen större skada än på trä som redan är dåligt.
Dessa är större än stackmyror. Den med vingar där ca 2cm totalt, och den mindre ca 1,3 cm.

U
Då är det hästmyror tyvärr

• Gilla
Westper och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Då är det hästmyror tyvärr
Aj då. Och hur blir man av med sådana enklast tro? Men förhoppningsvis så hittade jag boet.. men det lär väl finnas fler i närheten kan jag tänka.

Bekämpas bäst med typ Detia® Ameisen-Ex som man kan köpa i Tyskland. Destra är en bra shop för detta. Dock måste man hitta och behandla boet för att bli av med dem permanent.

• Gilla
Westper
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.