Hej.
Huset jag köpte för ett år sedan kom med en eftersatt trädgård.
I ena hörnet av tomten trivs åkervindan. Det är liksom ett kryss av 4 tomter och vindan verkar trivas lika bra på alla tomter.
Förra året rensade jag bort 8-10 kvadratmeter av brännässlor och åkervindor och stjälpte sedan ett dussintal skottkärrelass jord från andra delar av tomten på det.
Nu när allt har vuxit tillbaka funderar jag på en bättre taktik för framtiden.
Kanske lägga markduk. För den kan ligga där 5 år med medan jag gör annat.
Alternativ två, så gräs och sedan köra över vindor och nässlor en gång i veckan med gräsklipparen. Har ju redan åkervinda i gräsmattan.
Jag tror inte jag kan få bort åkervindan helt eftersom den finns på angränsande trädgårdar, men skulle vilja tränga tillbaka den mot tomtgränsen.
I ena hörnet av tomten trivs åkervindan. Det är liksom ett kryss av 4 tomter och vindan verkar trivas lika bra på alla tomter.
Förra året rensade jag bort 8-10 kvadratmeter av brännässlor och åkervindor och stjälpte sedan ett dussintal skottkärrelass jord från andra delar av tomten på det.
Alternativ två, så gräs och sedan köra över vindor och nässlor en gång i veckan med gräsklipparen. Har ju redan åkervinda i gräsmattan.
Jag tror inte jag kan få bort åkervindan helt eftersom den finns på angränsande trädgårdar, men skulle vilja tränga tillbaka den mot tomtgränsen.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Om grannarna inte är med i insatsen för att försöka täcka bort den så tror jag att det är meningslöst.
Jag skulle köra på att klippa den så ofta som det är möjligt för att inte få in den mer i resten av trädgården.
Nässlorna försvinner rätt snabbt om du klipper regelbundet.
Jag skulle köra på att klippa den så ofta som det är möjligt för att inte få in den mer i resten av trädgården.
Nässlorna försvinner rätt snabbt om du klipper regelbundet.
Lider med dig, kämpar också mot åkervinda med viss framgång. Hade ett fristående bestånd i gräsmattan när vi flyttade in, hjälpte inte att klippa, åkervindan kryper längs med marken och gräsklipparen kommer inte åt. Gick 1-2 år och plockade alla skott som kom upp, samt försökte få upp så mycket rot som möjlgt med ogräsgärn. Beståndet blir svagare men riktigt långsamt. För något år sedan fick jag nog, grävde upp till ca 20-30 cm djup på ett par kvadrat, la två-tre lager wellpapp-kartonger i överlapp, fyllde tillbaka gjorden och såg till att rensa bort alla åkervindebitar som fanns i gjorden.
Nu, två år senare så kommer det bara upp små skott i utkanten av där jag grävde. Plockar dem varje gång jag klipper gräset. Betydligt mindre jobb än det var innan jag grävde ur.
På andra ställen som angränsar mot grannar så har jag lyckats trycka tillbaka den till tomtgräsen, men kommer såklart tillbaka.
Angående markduk, det behöver vara en ganska rejäl markduk, billig från Jula/Biltema räcker inte, åkervindan hittar igenom...Har ett parti där jag har billigare duk, planerar att gräva ut och lägga en rejälare och sedan återfylla... Allt för att slippa skiten!
Nu, två år senare så kommer det bara upp små skott i utkanten av där jag grävde. Plockar dem varje gång jag klipper gräset. Betydligt mindre jobb än det var innan jag grävde ur.
På andra ställen som angränsar mot grannar så har jag lyckats trycka tillbaka den till tomtgräsen, men kommer såklart tillbaka.
Angående markduk, det behöver vara en ganska rejäl markduk, billig från Jula/Biltema räcker inte, åkervindan hittar igenom...Har ett parti där jag har billigare duk, planerar att gräva ut och lägga en rejälare och sedan återfylla... Allt för att slippa skiten!
Byggsäckar behövs normalt inte. Lägg i en tunna och fyll med vatten. När det luktar illa är det bra gödning till rabatten. Annars låt torka i solen på platsen de växte, minimal risk att de växer igen och i så fall med mycket mindre kraft än de gjort innan du drog uppU umk74 skrev:
Lite olika, om jag bara passerar förbi och råkar se ett skott, då drar jag bara upp det och lägger det ovanpå. Jorden, gräsmattan, blommorna, eller var jag nu är. Ligger de luftigt dör de snabbt. Aldrig varit med om att de har slagit rot igen.U umk74 skrev:
Är jag ute på större jakt så brukar jag lägga dem i brännbart/restavfall.
Själv hade jag åkervinda, ser det ut som, i min gräsmatta till för några år sedan, spridda skurar på gräsmatteyta på c:a 50 m2. Jag använde mitt universalmedel mot all ondska - kaustiksoda, och sedan övergick jag till vägsaltet kalciumklorid. Strödde på lite vid varje stjälk som stack upp ur jorden. Upprepade igen så fort dom började titta upp igen. Bestånden minskade, och efter ett par år var allt borta, Visst blir det kala fläckar i gräsmattan, men det växer snart över igen. Och grävmetoden gav jag upp. Rötterna går för djupt ner.U umk74 skrev:Hej.
Läs min kommentar. Med kalciumklorid har jag lyckats utrota åkervindan på min gräsmatta. Puts väck... Inga giftiga medel hos mig inte! Men en liten varning - strö inte ut saltet för nära växter som ska bevaras. Håll ett avstånd på c:a två dm.U umk74 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden