Ebay..

Peter2400 skrev:
Jag har beställt, men tyvärr inte fått ännu, en UNI-T UT211B
som verkar klara det mesta, ner till 0.1mA påstår dom.
Jag beställde den här,[länk]
Återkoppla gärna när du har fått hem instrumentet, ta även med leveranstid mm. :)

• Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Jag har haft lite problem med Fluke, det beror på att jag jobbar mycket i kyl och frysrum, och efter en stund o kylan lägger displayen av. Minns inte modellerna, men har haft samma problem med 3 st Fluke. Där jag jobbar nu fick jag denna, och den kan hänga en hel dag i frysen utan att dö ( ej autoavstängning)
WP_20160120_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur och till vad används tången? Behöver hemmapularen en sådan?

Om någon är intresserad så är min Fluke T5-1000 fortfarande i förpackningen med plasten kvar på displayen. Endast öppnad och testad för funktionskontroll.
Dubbla probar samt manual med i förpackningen - Fin liten sak, din för endast 700:-

Skicka ett PM om du är intresserad.

Bra pris men den klarar väl "bara" AC A och ingen DC A?

roli skrev:
Bra pris men den klarar väl "bara" AC A och ingen DC A?
Stämmer - Den klarar enbart AC - A.

Hemligt skrev:
Tja, i första läget så är väl svaret "nej". Det är inte det första instrumentet en hemmapulare behöver. Det första instrumentet en hemmapulare behöver är ett som kan mäta spänning pålitligt (och där risken att göra fel är minimerad, typ inställd på DCV, när man tror ACV och så visar det "noll" när det faktiskt är spänning på). Man mäter spänning många, många gånger oftare än man mäter ström.

Men när man mäter ström så är en tångamperemeter trevlig eftersom den mäter snabbt och enkelt utan (iaf större) ingrepp i kretsen. Detta ökar även säkerheten. Att mäta ström kan snabbt bli farligt om man inte håller tungan rätt i munnen. Men man klarar sig ganska långt även med en vanlig multimeter. Dessa är mycket billigare för den noggrannhet man får, men de kräver som sagt större eftertanke m.m.

En tångamperemeter som kan mäta mA kommer till sin rätt när man skall mäta läckströmmar, sådana som löser ut din JFB. Där är det extremt smidigt att bara kunna mäta en jordledare i centralen i taget, utan att behövs skruva loss dem (med alla de säkerhetsproblem och andra problem det medför). Vid felsökning så är det guld värt. Särskilt om man har en massa olika apparater som alla läcker lite grann (det får de ju göra) och som tillsammans når upp i så hög läckström att JFBn löser ut.

Men det är som sagt ett ganska speciellt fall, som den normale hemmapularen inte stöter på så ofta. Och eftersom den är såpass dyr för vad man får så har inte ens nördar som jag skaffat en. Det står på listan dock... ;)

Hemligt skrev:
Om man flyttar in i ett hus, där elen är dragen lite hursomhelst och det har ändrats och byggts ut osv, har man stor glädje av en tångamperemeter. Jag hade det problemet, och kopplade in en stark halogenlampa på 500 W (drygt 2 A) i lite olika uttag. På så sätt kunde jag reda ut vilka trådar som gick år vilket håll.

Rikard Gjersvold skrev:
Jag har haft lite problem med Fluke, det beror på att jag jobbar mycket i kyl och frysrum, och efter en stund o kylan lägger displayen av. Minns inte modellerna, men har haft samma problem med 3 st Fluke. Där jag jobbar nu fick jag denna, och den kan hänga en hel dag i frysen utan att dö ( ej autoavstängning)
[bild]
Är inte Amprobe Flukes budget fabrikat?

Den här har jag slängt många blickar på, varit nära att beställa också

http://www.dx.com/sv/p/uni-t-ut216d-600a-true-rms-digital-clamp-meter-red-grey-401730#.Vp_FT_nhBaR

Som budgetalteranativ har jag väl slängt ett öga på den här från äckeltema.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Tangamperemeter-DCM-1000-P-2000023354/
Det är inte samma som länkades in tidigare i tråden, även om den funktionsmässigt verkar vara ungefär samma.

Bägge är ju egentligen budgetalternativ, men överträffar nog mina behov i vilket fall när det kommer till hushållsel och allmänt pul (lite allmänn rep, vitvaror, fordon etc etc).

I dagsläget släpar jag runt tre apparater i elväskan, en tångamperemeter, en vanlig multimeter samt en tempmätare. Hade varit skönt att ersätta dessa med en enda apparat, (ja, jag mäter faktiskt temp en del, värmare, motorer, mm). Dessutom vill jag verkligen ha en med belyst display.

De mätare jag har är definitivt budgetmodeller, men de har definitivt fungerat och löst alla mina problem/mätningar. Det enda som gnager mig och får en att tänka på t.ex. Fluke är väl säkerhetsaspekten och isolationen i apparaterna, kikade även jag på EEV-blog för nåt halvår sedan, men vet ändå inte om jag kan motivera mig till att lägga dom extra pengarna för att få en uppsättning fluke.

Till löd/elektronikhörnan är jag ändå redan inställd på att ett litet skåp är enda vettiga (och intressanta, länge haft ett sug för ett litet skåp) lösningen.

Ingen som av en händelse provat den där Uni-T'n?

Redigerat:
Låter som att Flir-tången vore något för dig.

Ja, den såg ju onekligen riktigt fräsig ut, men känns som att det spräcker budgeten rätt rejält. Dessutom verkar det inte som att man kan ansluta vanlig tempsensor till den. Visst, värmekameran avhjälper ju en del av de behoven, men skulle jag välja ser jag nog helst att man kan använda en vanlig tempsensor hellre än värmekamera. Helst bägge delar givetvis.... Eller fungerar det att använda värmekameran i den där som ren temperaturmätare? Tvivlar lite på att den är så pass spejsad i en multimeter? Känns mer som en felsökningshjälp i skåp/kretsar/motorer mm (vilket iof inte är så dumt)?

Robert-san01 skrev:
Är inte Amprobe Flukes budget fabrikat?
Ingen aning faktiskt, den fanns i bilen när jag tog över den för drygt 2 år sen, används dagligen, har aldrig bytt batteri i den, kvarglömd i frysar flera gånger, så det borde vara hygglig kvalite på den.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Jag flera instrument, bla ett Fluke T5 600, den har förvisso tång och mäter AC DC, men visar bara volt i heltal, så det är värdelöst när man tex pysslar med bilen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.