Har sökt efter mätare för att kolla förbrukning och ser att Kjell o Co har dels 1 fas och dels 3 fas. båda verkar kunna mäta hel grupp..? men vad är egentligen skillnaden? Tänker såklart att 3 fas är bäst....

Magnus E K
3-fas fungerar för att mäta 1-fas, men blir onödigt dyrt. Använd 3-fasmätare till 3-fasgrupper (t ex spis, bergvärmepump, elbilsladdare, farfars vedkap) och 1-fasmätare till 1-fasgrupper (allt annat).

Det beror väl på om du ska mäta en enfas eller en trefasgrupp?

OK, men jag antar att en 3 fas fungerar även till 1 fas? isåfall känns det lika bra att köpa den versionen

Magnus E K
S sepani skrev:
OK, men jag antar att en 3 fas fungerar även till 1 fas? isåfall känns det lika bra att köpa den versionen
Ja, om du vill kunna mäta på alla typer av grupper och är villig att flytta runt mätaren så räcker det med en enda 3-fasmätare

lnilsson lnilsson skrev:
Jag kan rekommendera SDM 630:
[länk]
den är bara några hundra dyrare än kjells, men har fler funktioner samt tar mycket mindre plats (4 moduler istället för 7 moduler). Gäller det enfas så tycker jag att kjells är prisvärd.
Hej.

Vad kul att du vill mäta !

Jag kan rekommendera en GARO energimätare. T.ex 3 fas med E- nummer 0900134 eller 0900135 om du vill koppla upp den mot modbus. Det finns även för M- bus men den är nog mindre vanlig hos privatperson.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.