40 819 läst ·
66 svar
41k läst
66 svar
Vilken luft-vatten-värmepump skulle ni välja av dessa två?
Beror ju förstås helt klart på fallet. I mitt fall räcker inte den minimala effektivitetsskillnaden för att försvara ett inköp av en dyrare pump, så för ett nybyggt hus idag är det inte lönt att köpa nibes motsvarighet, som är ca 20000kr dyrare i inköp (åland) fast den har marginellt bättre cop. Som en helhetsbedömning skulle jag ranka mitsubishin som vinnare, men det finns säkert dem som gör en annan bedömningsmurfen72 skrev:
Du behöver inte välja en dyrare Nibe för att matcha sw75. Har för mig att tex Ctc ecoair ligger ungefär lika i besparing enligt testet och dom brukar finnas till ok pris men huvudsaken är ju att man är nöjd med sitt vall men testvinnare ?
sidan6. Nibes har jag redan läst, därav kommentaren " inte så märkvärdig" även om den på pappret verkar lite vassare. Att man på ett ställe anger R407 som köldmedia och ett annat R410 ger mig inte ökat förtroende för texten.smurfen72 skrev:Fanns inte mycket info om Mitsubishi väldigt lite om tex cop men fina bilder men samma brochyr som jag redan läst men här kan du hitta en del om Niben men vilken info saknar du ? [länk]
Naturligtvis är det endast de med vatten ut som riskerar sönderfrusna utedelar men jag känner inte till nått sånt fall gör du ? Om man ska använda glykol och växlare sänker man cop med säkert 10 %.
Ja du vet säkert att det bara är de med vatten i utedelen som kan frysa sönder, men det var väl inte du som skapade tråden och ställde frågor. Och ja, jag känner en som haft oturen med frysskada, men inte p.g.av elavbrott utan p.g.av igensatt filter.
Beträffande glykolblandning i radiatorsystemet får du gärna utveckla och beskriva varför det sänker verkningsgraden 10% för det vet jag inte. (Glykol är så klart det enda tänkbara, salt inget bra för rören och sprit inte bra de gånger man ev. hettar upp till 80-90 grader).
Jag hittar alltså inget om värmebärande egenskaper här, http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/208945/208945.pdf
Redigerat av moderator:
Läste du sidan som varnar för allt enligt Amerikansk stil och tycker sen vp inte är så märkvärdig ? Vart i texten hittar du att dom anger R407 som köldmedia inget jag hittat ? Om man kör med glykolblandning kör man normalt med en mellan växlare och då behövs en extra cp som drar lite ström men det behövs även några grader högre framledning från vp för att få ut rätt temp till huset. Om man räknar med 3 grader högre framledning pga växlaren så sänker det cop ca 10% tillsammans med en extra cp nu är det inte säkert 3 grader räcker det beror på hur kraftig växlare man väljer.ion skrev:sidan6. Nibes har jag redan läst, därav kommentaren " inte så märkvärdig" även om den på pappret verkar lite vassare. Att man på ett ställe anger R407 som köldmedia och ett annat R410 ger mig inte ökat förtroende för texten.
Ja du vet säkert att det bara är de med vatten i utedelen som kan frysa sönder, men det var väl inte du som skapade tråden och ställde frågor. Och ja, jag känner en som haft oturen med frysskada, men inte p.g.av elavbrott utan p.g.av igensatt filter.
Beträffande glykolblandning i radiatorsystemet får du gärna utveckla och beskriva varför det sänker verkningsgraden 10% för det vet jag inte. (Glykol är så klart det enda tänkbara, salt inget bra för rören och sprit inte bra de gånger man ev. hettar upp till 80-90 grader).
Jag hittar alltså inget om värmebärande egenskaper här, [länk]
http://www.nibe.no/produkter/luft-til-vann-varmepumper/nibe-f2120/#technical men ser nu att det är beroende på modell. Och det kan vara till fördel, även som att hålla sig under 3kg fyllning för att slippa kontroller.smurfen72 skrev:Läste du sidan som varnar för allt enligt Amerikansk stil och tycker sen vp inte är så märkvärdig ? Vart i texten hittar du att dom anger R407 som köldmedia inget jag hittat ? Om man kör med glykolblandning kör man normalt med en mellan växlare och då behövs en extra cp som drar lite ström men det behövs även några grader högre framledning från vp för att få ut rätt temp till huset. Om man räknar med 3 grader högre framledning pga växlaren så sänker det cop ca 10% tillsammans med en extra cp nu är det inte säkert 3 grader räcker det beror på hur kraftig växlare man väljer.
Ok, så det är inte glykolen i sig som är boven, utan det är extra cirk.pump och mellanväxlare, vilket jag skrev som negativt i tidigare inlägg. Men kör man glykol i värmesystemet slipper man de extra komponenterna, och har det inga negativa effekter är kostnaden marginell för den säkerheten. Men som jag skrev kan jag inte hitta några uppgifter om glykolens värmebärande egenskaper att ställa mot vattnets.
Du är inne på en Norsk sida skulle tro att dom har andra modeller i alla fall inom berg vp är det så har för mig det är mera vanligt med 1 fas vp i Norge. Har för mig att glykol är lite sämre som värmebärare men gissar att skillnaden är liten men det är inte så kul om det läcker och det läcker lättare med glykol i alla fall den giftiga man använde förr nu finns ju andra typer som kanske kan vara bättre ur läckage synpunkt.
Har du långt till berg blir bergvärmen antagligen dyr men varför inte slå en signal till nån firma i närheten dom har säkert koll på det. Gissar att det räcker med en 8 kw vp och 150-160 meters borra till ditt hus men är helt beroende på hur det ser ut.jemil11 skrev:
Installerade alt 1 i november förra året. Bor i Lund och värmer ca 173 m2 + 80 m2 källare. Pumpen står mer eller mindre stilla under sommarhalvåret. Har innegivare samt melcloud. Än så länge är jag mycket nöjd.
Det där med 16 kW är jag dock lite osäker på. Det beror på vid vilken temperatur man mäter. Mitsubishi själva listar ju själva HW112 som 4.6 - 11.2 kW. Gamla broschyren listar den som 4.7-16kW vid 35c framledningstemperatur, 7c utomhus och ett delta t på 5c. I den nya broschyren kan jag inte hitta vid vilka förutsättningar 4.6-11.2 kW gäller för.
Det där med 16 kW är jag dock lite osäker på. Det beror på vid vilken temperatur man mäter. Mitsubishi själva listar ju själva HW112 som 4.6 - 11.2 kW. Gamla broschyren listar den som 4.7-16kW vid 35c framledningstemperatur, 7c utomhus och ett delta t på 5c. I den nya broschyren kan jag inte hitta vid vilka förutsättningar 4.6-11.2 kW gäller för.
Intressant, i broschyren på Mitsubishis hemsida står det 4,6-11,2 som du säger men att det är för en YHA. I kalkylen/specen jag fått står det 3,4-16 vid 7/35 och att det är en YHA2. Kanske en gammal broschyr på hemsidan? Gissar bara att YHA2 är version 2 av pumpen? Så anger de SCOP i broschyren på hemsidan (genomsnittlig klimatzon vid 55 vattentemp) för YHA och COP 7/35 för YHA2.jel skrev:Installerade alt 1 i november förra året. Bor i Lund och värmer ca 173 m2 + 80 m2 källare. Pumpen står mer eller mindre stilla under sommarhalvåret. Har innegivare samt melcloud. Än så länge är jag mycket nöjd.