24 016 läst ·
65 svar
24k läst
65 svar
Vilken luft/vatten värmepump ska man välja???
Hej.AhlSkal skrev:
Hej alla.
Har tittat mig blind på nätet och även kollat lite här på forum utan att komma fram till något.
Vi har ett betonghus från 1967 i Skåne på 130kvm i två-plan. Vattenburen radiatorkrets 1-vägs. (serie kopplat)
El-panna som heter Albin från 1983 finns idag. Dags att förnya...
Har haft en IVT-återförsäljare som lämnat pris till oss.
Pris: 110.051:-
Arbete: 33.015:-
Efter ROT: 100.146:- ink.moms.
Material:
1st IVT Air X 409
1st Airmodule E9 + c-pump, anpassad för värmepumpen. Styrning via utegivare.
1st IVT 100 arbetstank för RAD-krets.
1st Exp-kärl (Inbyggd i AirModulen)
1st Värmekabel 3 m. för kondensvattnet.
Elinstallation till befintligt säkringsskåp och elkabel.
Rörinstallation till befintliga värme och vattenledningsrör.
28" cu-rör mellan ute och innedel.
1st håltagning
De skrotar och tar med även den gamla el-pannan.
Låter detta vettigt eller där finns bättre val för mindre peng?
Mvh. Förvirrad påg.
Har precis installerat en Bonus Air 12.
Totalpriset blev 72 000 kr.
Hittills nöjd då elpatronen i acktanken drog ca 30% mer ström än värmepumpen ifråga,dock bara vvb beredar laddning ännu.
Jag har installerat en bunt Mitsu sw75 och sw100 under hösten i kalla norra norrland. Hela vintern har dom skött sig exceptionellt bra och levererat värme med minimal elpatronsanvändning. Husen har varit tegelkåkar och lösvirkeskåkar byggår ca 1970 med tidigare oljepannor/elpannor som kastats ut i samma veva.
Utedelen är helt magnifik. Låter lite och ingenting. Man kan stå brevid och ha ett lågmält samtal utan att bli störd. Det enda som hörs är ett svagt svagt sus från fläktdraget. Fördelen med Ecodan-innedelen är att man bl.a kan knäcka värmekurvan så att den orrar på mer eller mindre just vid nollan eller helt steglöst vid en viss utetemp genom hela värmekurvan. Faktum är att jag själv överväger en sw75 eller 100 till min egen kåk (beroende på vad säljaren rekommenderar) som i dagsläget har en enkel elpatron samt separat vvb
Utedelen är helt magnifik. Låter lite och ingenting. Man kan stå brevid och ha ett lågmält samtal utan att bli störd. Det enda som hörs är ett svagt svagt sus från fläktdraget. Fördelen med Ecodan-innedelen är att man bl.a kan knäcka värmekurvan så att den orrar på mer eller mindre just vid nollan eller helt steglöst vid en viss utetemp genom hela värmekurvan. Faktum är att jag själv överväger en sw75 eller 100 till min egen kåk (beroende på vad säljaren rekommenderar) som i dagsläget har en enkel elpatron samt separat vvb
Härligt. Låter kanske som att man ska satsa på en Mitsu då? Just SW75 och en Ecodan på de är faktiskt intressant, dock är den inte så himla billig! Var finns den billigaste???Putten skrev:
Jag har installerat en bunt Mitsu sw75 och sw100 under hösten i kalla norra norrland. Hela vintern har dom skött sig exceptionellt bra och levererat värme med minimal elpatronsanvändning. Husen har varit tegelkåkar och lösvirkeskåkar byggår ca 1970 med tidigare oljepannor/elpannor som kastats ut i samma veva.
Nackdelen med SW75 (alltså split) är att man måste göra läckagetest varje åt pga köldmediumet mellan ute och innedel. Med en W85 YAA så slipper man detta och vi som bor i Skauneland behöver egentligen inte ha splitsystemAhlSkal skrev:
Sant. Är bara ute efter något bra system till bra peng!J Jarlsgård skrev:
Som funkar i skauneland!
I Skauneland funkar nog det mesta faktiskt. Vi har ju lite tacksammare klimat här, men Mitsu är absolut intressant! Ska ta in offert liite längre fram på en Nibe F2120-3 och se vad en sådan skulle kosta, den har en kylfunktion med (som jag inte vet hur det funkar) som jag är löjligt intresserad av efter gårdagens trevliga inomhusklimat med "bara" 29.2°C på kvällen...AhlSkal skrev:
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 515 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 515 inlägg
Har också kikat på mitsu sw75 split. Hade ute en firma, och hör o häpna de skulle ha 121 kkr efter rot på en vanlig enkel installation där allt är framdraget och förberett. Ringde polarpumpen och fick för motsvarande jobb 89kkr.
Nån som har något bra/dåligt att säga om polarpumpen?!
Nån som har något bra/dåligt att säga om polarpumpen?!
Nope. Ligger under 14 ton co2 ekvivalent i fyllning, således inget rapporteringsbehov. Privatpersoner slipper undan årlig kontroll därmed. Hade de legat över hade det varit en annan femma.J Jarlsgård skrev:
Jasså! Ja då lärde man sig något nytt. Det var något jag läst av en annan medlem så trodde naivt på det direkt, läste även något sådant på Nibes hemsida! Men om du arbetar med det så litar jag på digPutten skrev:
slaskman skrev:
Sedär! Boschen fick jag komplett. Med platta till pumpen. Och då va han noga med att de inte va något smått skit han satte där
Då var de dags igen. Det blev en Bosch denna gång. Firman har varit och installerat den och jag är väl ok nöjd med resultatet. Men... Trycket verka sjunka lite var dag. Låt säga den sjunker med 0.2-0.3 Bar i veckan... Har letat igenom huset efter vattenläckor men hittar inget. Hitta en stålomspunnen slang som var till påfyllningen av värmesystemet som droppa väldigt sporadiskt. Firman har varit och fixat detta nu men känns ändå som det inte kan va de lilla som gjorde detta...
Vad kan detta vara? Någon som är en expert på L/V VP ?
Vad kan detta vara? Någon som är en expert på L/V VP ?