Vi har snickargjorda köksskåp i massiv björk målade med Kulturhantverkarnas linoljefärg (ljusgrå) för ca 3 år sedan. Vi är inte alls nöjda med färgen som är väldigt matt och svår att få riktigt ren. Färgen nöttes snabbt bort vid knopparna på de skåp som används mest. Målade om dessa luckor förra sommaren och efter några månader var det samma visa igen. Nu tänker jag denna gång måla om med annat märke av linoljefärg, t.ex. Ottosson. Någon som har erfarenhet av deras färg eller förslag på annat märke som ger mer yta och funkar även på köksluckor ? Kommer det att bli skillnad mot övriga luckor, så att jag måste måla om alla med samma märke ?

Tassar i tråden då jag är nyfiken på svaren. Har hört att Lasols linoljefärg ska vara väldigt bra men jag har ingen egen erfarenhet.

Vi har målat vårt kök med Engwall & Claessons " Lasol ". Kommer inte ihåg vilken brytning nu, men svagt grå-grön. Jag har bara provat deras färg, men jag är väldigt nöjd. Det blir en lätt glatt yta men inte så att den blänker som en läckfärg eller så. Lätt att göra ren och vad jag kan se så har den inte nötts. Men det är skillnad att måla på obehandlat trä och tidigare behandlad yta. Köksluckorna, som var helt obehandlat trä torkade ganska fort gav en hårt yta. Men de dörrar som vi skrapade och målade om tog det betydligt längre tid att torka för. Så det tar längre tid innan färgen blivit riktigt härdad.

Vi har målat nya innerdörrar på ÖV med linoljefärg nu. Blir kalasfint. Men vi kommer inte att stänga dem på ett tag just för att färgen behöver tid att härda. Risken finns annars att det klibbar ihop där färg ligger mot färg.

Jag har ingen erfarenhet av varken Kulturhantverkarnas eller Engwall & Claessons så jag kan inte jämföra med de två jag använt.

Jag har målat flera år nu med både Gysinge och Ottossons och är nöjd med båda. Jag håller dock på att gå över helt till Ottossons eftersom den färgen är betydligt mer lättstruken och lättare att arbeta med. Ytan när man målar med Ottossons eller Gysinges blir en halvmatt till matt yta men den är slät och mycket enkel att hålla ren när färgen har härdat klart. Vi har målat både tvättstuga, badrum och kök med linoljefärg och det krävs aldrig nåt annat än en fuktad trasa för att få bort stänk och annat.

Jag har aldrig varit med om att färgen skavts av heller så kanske har de bättre vidhäftning än Kulturhantverkarnas.

Jag skulle testa Ottossons om jag ver du, den har många fördelar men troligtvis får du måla om alla luckor eftersom det nog blir svårt att få exakt samma kulör igen.

Jag har precis som Sophie bara använt Gysinges och Ottossons och föredrar helt klart Ottossons. Har en burk Lasol i källaren, men har inte testat den ännu. Har heller aldrig märkt att det skulle skavas av lätt. Det enda jag kan tänka mig är om ni började använda det innan det härdat. Det är inte helt härdat bara för att det är torrt är min erfarenhet.

Kom bara ihåg att Kulturhantverkarnas pärlgråa är en av de mörrkaste "pärlgråa" nyanserna...

Vi har inte en kulör ur Kulturhantverkarnas standardsortiment utan brytning S1502-Y, samma kulör som något av Lidhults kök vill jag minnas.
Har nu inhandlat en burk Engvall & Claesson samma brytning och skall testa.Hoppas det inte skiljer allt för mycket, så jag slipper måla om alla skåp ...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.