Jag ska bygga ett garage med pulpettak, spännvidd 4m och lutning 5 grader, cc 1200, snözon 2. Takåsarna blir av limträ och jag blir inte klok på dimensioneringen. Tjocklek 45mm vore smidigt med avseende på isolering, även om 56 funkar också.

Via byggbeskrivningar.se får jag följande resultat:
Berkningstabell för limträbalkar för pulpettak; visar deformation, nyttjandegrad, minsta upplagslängd och upplagsreaktion för olika dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där ser vi att nedböjning för tex 56x225 är 18 mm, och inte klarar kravet på L/200.

Sedan tittade jag på Moelvens beräkningssida och får fram att deras 56x225 bara böjer ned 12mm visst klarar max nedböjning L/300.

Skärmbild av Moelvens beräkningssida för dimensionering av limträbalkar, visar olika balkdimensioner, nedböjning och vikt för beräkning av garageprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Absolut att olika tillverkare kan ha olika styvhet i materialet, men 50% skillnad i nedböjning är mycket. Eller lägger byggbeskrivningar.se på ytterligare säkerhetsmarginal?

Det lutar åt att det blir limträ från Holmen, om det skulle hjälpa i beräknandet.

Någon med bra input?

M Magnus_Nordmark skrev:
Jag ska bygga ett garage med pulpettak, spännvidd 4m och lutning 5 grader, cc 1200, snözon 2. Takåsarna blir av limträ och jag blir inte klok på dimensioneringen. Tjocklek 45mm vore smidigt med avseende på isolering, även om 56 funkar också.

Via byggbeskrivningar.se får jag följande resultat:
[bild]
Där ser vi att nedböjning för tex 56x225 är 18 mm, och inte klarar kravet på L/200.

Sedan tittade jag på Moelvens beräkningssida och får fram att deras 56x225 bara böjer ned 12mm visst klarar max nedböjning L/300.

[bild]

Absolut att olika tillverkare kan ha olika styvhet i materialet, men 50% skillnad i nedböjning är mycket. Eller lägger byggbeskrivningar.se på ytterligare säkerhetsmarginal?

Det lutar åt att det blir limträ från Holmen, om det skulle hjälpa i beräknandet.

Någon med bra input?
Vilken snözon räknar du med ?

Förutatt att allt övrigt är lika så verkar dom utgå från olika belastning: Även om jag inte ritkigt vet om man direkt kan jämföra pelarlast och Upplagsreaktion (vet inte skillnaden, om det är ngn) ?

Den översta har klassning gl28cs
Vad har moelven?

plåtrickard plåtrickard skrev:
Den översta har klassning gl28cs
Vad har moelven?
GL28cs (för jag antar att 56 är en klyvbalk ur 115).

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Vilken snözon räknar du med ?

Förutatt att allt övrigt är lika så verkar dom utgå från olika belastning: Även om jag inte ritkigt vet om man direkt kan jämföra pelarlast och Upplagsreaktion (vet inte skillnaden, om det är ngn) ?
Snözon 2 som jag skrev ovan.

Pelarlast är vad balken verkligen trycker nedåt på sitt upplag. Dim pelarlast är verklig last plus en del säkerhetsfsktorer, dvs vilken last man ska dimensionera pelaren efter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.