682 läst ·
4 svar
682 läst
4 svar
Vilken limträberäkning är att lita på? Olika resultat på olika sidor.
Jag ska bygga ett garage med pulpettak, spännvidd 4m och lutning 5 grader, cc 1200, snözon 2. Takåsarna blir av limträ och jag blir inte klok på dimensioneringen. Tjocklek 45mm vore smidigt med avseende på isolering, även om 56 funkar också.
Via byggbeskrivningar.se får jag följande resultat:
Där ser vi att nedböjning för tex 56x225 är 18 mm, och inte klarar kravet på L/200.
Sedan tittade jag på Moelvens beräkningssida och får fram att deras 56x225 bara böjer ned 12mm visst klarar max nedböjning L/300.
Absolut att olika tillverkare kan ha olika styvhet i materialet, men 50% skillnad i nedböjning är mycket. Eller lägger byggbeskrivningar.se på ytterligare säkerhetsmarginal?
Det lutar åt att det blir limträ från Holmen, om det skulle hjälpa i beräknandet.
Någon med bra input?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Där ser vi att nedböjning för tex 56x225 är 18 mm, och inte klarar kravet på L/200.
Sedan tittade jag på Moelvens beräkningssida och får fram att deras 56x225 bara böjer ned 12mm visst klarar max nedböjning L/300.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Absolut att olika tillverkare kan ha olika styvhet i materialet, men 50% skillnad i nedböjning är mycket. Eller lägger byggbeskrivningar.se på ytterligare säkerhetsmarginal?
Det lutar åt att det blir limträ från Holmen, om det skulle hjälpa i beräknandet.
Någon med bra input?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Vilken snözon räknar du med ?M Magnus_Nordmark skrev:Jag ska bygga ett garage med pulpettak, spännvidd 4m och lutning 5 grader, cc 1200, snözon 2. Takåsarna blir av limträ och jag blir inte klok på dimensioneringen. Tjocklek 45mm vore smidigt med avseende på isolering, även om 56 funkar också.
[bild]
[bild]
Någon med bra input?
Förutatt att allt övrigt är lika så verkar dom utgå från olika belastning: Även om jag inte ritkigt vet om man direkt kan jämföra pelarlast och Upplagsreaktion (vet inte skillnaden, om det är ngn) ?
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
Den översta har klassning gl28cs
Vad har moelven?
Vad har moelven?
Snözon 2 som jag skrev ovan.klaskarlsson skrev:
Pelarlast är vad balken verkligen trycker nedåt på sitt upplag. Dim pelarlast är verklig last plus en del säkerhetsfsktorer, dvs vilken last man ska dimensionera pelaren efter.
Klicka här för att svara