Hej,

Har två funderingar.

Ska bygga in garderober och undrar vad som blir bäst för garderobsbelysningen.

Jag tänkte placera ett eluttag i övre hörnet på bilden.

Antingen:

A. Infällt eluttag på väggen och göra en utsågning i garderoben för stickkontakten.

B. Flexslang och kablar ut ur vägg och in genom garderobsstommen. Ett utanpåliggande eluttag monteras på insidan av garderoben.

Om man nån gång skulle behöva komma åt eluttaget så känns lösning 1 krångligare då garderobsstommen måste flyttas först.

Fråga 1:
Vad anser ni är bäst?

Fråga 2:
A. Flexslangen från taket tänkte jag flytta till apparatdosan som sitter i osb-skivan, därifrån dra kablar till övre hörnet. Från det övre hörnet dra kablar till eluttaget vid nattduksbordet.

B. Eller ska jag skarva flexslangen som kommer från taket till eluttaget i övre hörnet, därifrån till dosan nedan, och från dosan nedan till eluttaget vid nattduksbordet? Blir ju mycket kortare sträckor med detta alternativ.

C. Samma som B. men dra slangen från taket till en dosa på väggen med lock, som ligger utanför garderoben för att göra åtkomligt. Därifrån dra till alla uttag?

• 20260813_132422.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
# 1, men med förhöjningsringar i dosan så att de går in i garderoben där eluttaget sitter. 13 mm förhöjning bör väl räcka, eller?

Aldrig bygga för en dosa, den kommer garanterat att behövas i så fall.

pacman42 pacman42 skrev:
# 1, men med förhöjningsringar i dosan så att de går in i garderoben där eluttaget sitter. 13 mm förhöjning bör väl räcka, eller?

Aldrig bygga för en dosa, den kommer garanterat att behövas i så fall.
Alltså en förhöjningsring så den går in i garderoben och jag kan montera infällt uttag där? Det går nog, garderoben ska ligga i anslutning till väggen.

Vad tror du om min andra fråga? Se ovan 🙏

M Mjolnir skrev:
Alltså en förhöjningsring så den går in i garderoben och jag kan montera infällt uttag där? Det går nog, garderoben ska ligga i anslutning till väggen.

Vad tror du om min andra fråga? Se ovan 🙏
Vad tänker du göra med uttaget vid golvet? Behålla det? Om så, då pratar vi 13 mm förhöjningsring där också. Och i så fall hade jag dragit vidare flexslang därifrån till det övre uttaget. Snåla inte med klamringen av flexslangen...

pacman42 pacman42 skrev:
Vad tänker du göra med uttaget vid golvet? Behålla det? Om så, då pratar vi 13 mm förhöjningsring där också. Och i så fall hade jag dragit vidare flexslang därifrån till det övre uttaget. Snåla inte med klamringen av flexslangen...
Se min amatörskiss nedan 😅
De ändringar jag ska göra:

Uttaget i rummet jag renoverar ska bort / flyttas.

1x nytt uttag till garderobsbelysningen
1x nytt uttag intill nattduksbordet
1x ny strömbrytare till vägglampan intill sängen

Uttaget till rummet invid ska vara kvar (apparatdosan som går genom OSB-skivan).

Frågan är hur det görs bäst utan att hindra åtkomsten till eluttaget för garderobsbelysningen.

• 20260813_151615.jpg
    Skapa konto
OK, då hade jag gått visare med två slagar från det nedre uttaget. Ersätt det befintliga med det nya på hög höjd och dra öven det nya från det gamla (i rummet bredvid) vid golvet. Ju mindre jobb desto bättre. Koppar är billigt i detta sammanhange.

pacman42 pacman42 skrev:
OK, då hade jag gått visare med två slagar från det nedre uttaget. Ersätt det befintliga med det nya på hög höjd och dra öven det nya från det gamla (i rummet bredvid) vid golvet. Ju mindre jobb desto bättre. Koppar är billigt i detta sammanhange.
Tolkar jag dig rätt så som jag ritat på bilden?

• ChatGPT Image 13 aug. 2026 15_43_20.jpg
    Skapa konto
ja, så hade jag gjort

pacman42 pacman42 skrev:
ja, så hade jag gjort
Tack det blir jättebra ❤️🙌

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
ja, så hade jag gjort
Sådär blev det.
Ska jag klamra flexröret mot OSB-skivan där det går horisontellt ?

• 20260815_120601.jpg
    Skapa konto
M Mjolnir skrev:
Sådär blev det.
Ska jag klamra flexröret mot OSB-skivan där det går horisontellt ?
En klammer per skiva är ju inte fel. Elektrikern blir glad den dag trådarna skall dras om. Du kan ju lägga en 45x45 och sätta klammern i.

pacman42 pacman42 skrev:
En klammer per skiva är ju inte fel. Elektrikern blir glad den dag trådarna skall dras om. Du kan ju lägga en 45x45 och sätta klammern i.
Tack!

Jag klamrade direkt i osb skivan. Det är väldigt kort sträcka så röret var redan ganska styvt innan jag ens klamrade fast det mot osb också.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.