Mainstream skrev:
Men visst, Windows-utgåvan av iTunes är väl inte världens bästa programvara. Men det är inte så dålig du vill ge sken av.
Nja, men långt ifrån är det inte. Vad det gäller Apple (som jag inte använder, men tyvärr tvingas att supporta för resten av familjen numer) så summerar Douglas Adams (salig i åminne) mina erfarenheter perfekt:

"The major difference between a thing that might go wrong and a thing that cannot possibly go wrong is that when a thing that cannot possibly go wrong goes wrong it usually turns out to be impossible to get at or repair."
---Douglas Adams, Mostly Harmless

Apples enheter och programvaror är jättebra när de är "enkla" och fungerar, men när de inte gör det, då är det lögn i h-vete att a) få reda på vad det är som är fel, och b) fixa det.

• Gilla
Mainstream och 1 till
  • Laddar…
Oavsett vad man väljer mellan IOS och Android så är tänket och och 95% av funktionerna samma.
Den bygger på appar, man sveper med fingret, man trycker på en lur för att ringa, man streamar film, lyssnar på musik, inställningar finns under inställningar, programvaror uppdateras automatiskt och operativsystemet lika så det är inget man behöver sätta sin i eller meka med för att utföra, man bekräftar bara.
Att det ena skulle vara helt oanvändbart bottnar enbart i oviljan att acceptera något annat som ej kanske ens prövat mer än 5 minuter eller att det grundar sig i att man inte är intresserade av företagets produkter och tjänster i övrigt.

Det absolut enklaste sättet att hämta filer lokalt är att göra det med en molntjänst google driver eller dropbox, det förutsätter dock att det man vill ha först flyttas dit eller lagras där permanent.

Itunes suger, enligt mig, även på Mac. Då kör jag ändå i stort sett bara Applegrejer och är för det mesta nöjd. Själva Ituneskonceptet är en kvarleva från år 2000 när Ipod var i ropet.

Om man är konspiratoriskt lagd kan man misstänka att anledningen till att Apple har kvar Itunes i nuvarande form är att tvinga folk in i framtiden genom att helt enkelt undvika Itunes. Man behöver i princip inte använda Itunes om man kör en IOS-enhet, det Itunes gör går att göra på andra sätt.

tja jag vet inte men jag har vant mig vid att när man installerar en mjukvara och sen stoppar in eneheten och startar programmet så kommer det upp en wizard av nåt slag som säger att nu har det hänt nåt med en förklaring om vad man ska göra.
Vad jag aldrig i hela mitt liv har råkat ut för är att jag måste logga in i itunes som jag för övrigt inte vill använda authenticiera telefonen i menyer som dessutom inte tänds upp förrän man gjort allt i en helt ologis följd.
det står noll och inget i hjälpen och googlar man på det så hittar man en massa trådar där ett gäng apple fanatiker säger det är bara att använda itunes så fungerar allt när frågan ställs hur så repeteras svaret använd itunes men alla vägrar svara påfrågan hur får man egentligen skräpet att fungera.'

Alfredo skrev:
Men går det bra? I så fall skulle jag verkligen uppskatta om du beskriver hur jag gör det utan att blanda in någon dator eller extra programvara.

Hur gör jag för att från en i-platta/telefon hämta en ringsignal som finns på något form av "share" (nfs/ftp-server/samba/webserver exempelvis)?

Hur gör jag om jag får ett mail till min i-platta/telefon med en mp3 fil som bilaga och jag vill använda den som ringsignal?
Musik, ringsignaler och filmer går inte att importera "over-the-air" av samma skäl jag förklarade ovan. Det är mediebolagen som bestämmer detta. Du kan däremot direktimportera musik, ringsignaler och videor som du producerar själv i iOS-enheten, t.ex. i GarageBand eller iMovie.

Alla övriga filtyper kan man både hämta och ta emot via diverse appar. "Documents" är min favorit som samlar alla molntjänster och stödjer SFTP, SMB, NFS. Den agerar även AFP- och/eller SMB-server.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
f91jsw skrev:
Itunes suger, enligt mig, även på Mac. Då kör jag ändå i stort sett bara Applegrejer och är för det mesta nöjd. Själva Ituneskonceptet är en kvarleva från år 2000 när Ipod var i ropet.

Om man är konspiratoriskt lagd kan man misstänka att anledningen till att Apple har kvar Itunes i nuvarande form är att tvinga folk in i framtiden genom att helt enkelt undvika Itunes. Man behöver i princip inte använda Itunes om man kör en IOS-enhet, det Itunes gör går att göra på andra sätt.
Det är du rätt ensam om att tycka. ITunes gör sitt jobb galant och det är faktiskt det vanligaste klagomålet ("vill inte att iTunes pillar på mina ID3-taggar och att den flyttar filer till rätt mapp"). Problemet är att nörd-användarna vill att den skall arbeta på det gamla arbetssättet.

Kör den själv som mediacentral för musik och film hemma och har inget mer att klaga på än att man inte kan sätta index i musikstyckan.

Redigerat:
Johan Gunverth skrev:
Det är du rätt ensam om att tycka. ITunes gör sitt jobb galant och det är faktiskt det vanligaste klagomålet ("vill inte att iTunes pillar på mina ID3-taggar och att den flyttar filer till rätt mapp"). Problemet är att nörd-användarna vill att den skall arbeta på det gamla arbetssättet.

Kör den själv som mediacentral för musik och film hemma och har inget mer att klaga på än att man inte kan sätta index i musikstyckan.
Google "itunes sucks", 17500 träffar. QED.

Ett grundproblem är Itunes oklara identitet. Namnet antyder att det har med musik att göra. Samtidigt är det det man måste använda för device management och konfigurera backup och synk. Och filmer. Fast inte för bilder, det måste man ha ett annat program för. Det finns en ryggsäck av gammal förvirrad legacy som startar med det obegripliga namnet så det är inte konstigt att nya Appleanvändare blir helt konfunderade. Om man, som många användare, bara använder strömmad musik och film från andra tjänster så är Itunes en svårbegriplig bloatware där man klickar förbi ointressant mediareklam när man ska in och hantera sin telefon. Att ha mp3 lokalt är trots allt väldigt 00-tal.

Att det rent tekniskt gör sitt jobb galant betvivlar jag inte (åtminstone på Mac), problemet ligger i konceptet.

Jag håller med. Problemet ligger i namnet och den konstiga navigeringen. Det borde heta iBackup eller något så att man vet vad det ska vara bra för. Själv använder jag inte iTunes (vad jag vet) men däremot använder jag Mac, iPhone och iPad.

Problemet är väl också att om man har en PC så måste man använda iTunes för att ta backup lokalt även om man inte vill.

Det som stör mig med iTunes är att det är "obligatoriskt". Istället för att använda någon/några av de etablerade standarder som finns, så ska man göra något eget hitte-på för att låsa in kunderna. Det finns liksom inga alternativ.

Än värre blir det när man bygger in allt i den, funktioner som borde vara separata, tex:

* Mediabibliotek
* Filöverföring
* Metadatataggning
* Mediaspelning
* Systemhantering
* Backup
* Firmwareuppdatering
* Filkonvertering

Finns säkert fler, jag har inte haft någon Apple-produkt sedan ur-iPhone. Grejen är att alla dessa borde vara separata program, som gör en sak och gör den bra, och som är utbytbara om man man vill göra det annorlunda.

Den här "allt i ett"-designen är lika föråldrad som de där webportalerna som var så inne i internets barndom, som i princip var en länksamling till en drös sidor som hade betalt för att vara med där.

Troberg skrev:
Det som stör mig med iTunes är att det är "obligatoriskt". Istället för att använda någon/några av de etablerade standarder som finns, så ska man göra något eget hitte-på för att låsa in kunderna. Det finns liksom inga alternativ.

Än värre blir det när man bygger in allt i den, funktioner som borde vara separata, tex:

* Mediabibliotek
* Filöverföring
* Metadatataggning
* Mediaspelning
* Systemhantering
* Backup
* Firmwareuppdatering
* Filkonvertering

Finns säkert fler, jag har inte haft någon Apple-produkt sedan ur-iPhone. Grejen är att alla dessa borde vara separata program, som gör en sak och gör den bra, och som är utbytbara om man man vill göra det annorlunda.

Den här "allt i ett"-designen är lika föråldrad som de där webportalerna som var så inne i internets barndom, som i princip var en länksamling till en drös sidor som hade betalt för att vara med där.
Det där är rena tramsargument och det vet du. Apple brukar anamma standarder rätt friskt och även bidra. Att Apple gör på det här sättet med iTunes är för att hantera sitt säkerhetslager. Fråga DVD-Jon. :)

ITunes är bara ett skal för diverse separata bakgrundstjänster:
* Mediabibliotek
Andra programvaror kan både läsa och skriva i biblioteksdatabasen. Bara iTunes kan skicka in media i iOS.
* Filöverföring
Vilket annat databasbaserat filsystem monterar du med enkelhet på skrivbordet?
* Metadatataggning
Går att utnyttja färdigbakat. De som görs i iTunes följer med export till andra system.
* Mediaspelning
Döh!
* Systemhantering
Säkerhet.
* Backup
Säkerhet om det är krypterad backup.
* Firmwareuppdatering
Säkerhet.
* Filkonvertering
Går att använda vad som helst. iTunes gör afconvert i botten precis t.ex. XLD om man vill ha AAC. Gör ett bashscript som autokonverterar när du droppar i valfri mapp.

Man jag håller med om att namnet är töntigt idag. Borde heta "Devices" eller "Enheter" på svenska, för det är en enhetsportal.

f91jsw skrev:
Google "itunes sucks", 17500 träffar. QED.

Ett grundproblem är Itunes oklara identitet. Namnet antyder att det har med musik att göra. Samtidigt är det det man måste använda för device management och konfigurera backup och synk. Och filmer. Fast inte för bilder, det måste man ha ett annat program för. Det finns en ryggsäck av gammal förvirrad legacy som startar med det obegripliga namnet så det är inte konstigt att nya Appleanvändare blir helt konfunderade. Om man, som många användare, bara använder strömmad musik och film från andra tjänster så är Itunes en svårbegriplig bloatware där man klickar förbi ointressant mediareklam när man ska in och hantera sin telefon. Att ha mp3 lokalt är trots allt väldigt 00-tal.

Att det rent tekniskt gör sitt jobb galant betvivlar jag inte (åtminstone på Mac), problemet ligger i konceptet.
Bara 17.500? Det var inte särskilt många även om de skulle vara unika. De flesta som hatar iTunes har aldrig använt det (jag utbildar i ämnet och eleverna blir alltid lika förvånade när de faktiskt börjar använda det)

Att du får reklam i iTunes tyder på att det inte är iTunes du kör. Finns ingen reklam i Apples programvaror.

Annars håller jag med om att namnet är passé. Med tanke på att allt i iTunes hanteras av bakgrundstjänster och det faktiskt går att accessa enheten med iTunes tjänster från andra programvaror (i alla fall i OS X) bör Apple se över detta. Jag vet att det är en "Musik-app" på gång i och med Beats-tjäsnten som drar igång i juni.

Johan Gunverth skrev:
Det där är rena tramsargument och det vet du. Apple brukar anamma standarder rätt friskt och även bidra. Att Apple gör på det här sättet med iTunes är för att hantera sitt säkerhetslager. Fråga DVD-Jon. :)
Apples säkerhetsproblem är deras problem, och inte något som berör mig. Om de verkligen hade varit ärliga om säkerhet så skulle de gått open source för länge sedan, det är enda vägen till verklig säkerhet för konsumenten.

Johan Gunverth skrev:
* Mediabibliotek
Andra programvaror kan både läsa och skriva i biblioteksdatabasen. Bara iTunes kan skicka in media i iOS.
Och varför den spärren? Varför kan inte jag få göra det med ett eget program?

Johan Gunverth skrev:
* Filöverföring
Vilket annat databasbaserat filsystem monterar du med enkelhet på skrivbordet?
Vad säger att jag vill ha ett DB-baserat filsystem? Vad säger att jag vill montera det på skrivbordet? Jag kanske vill använda USB Mass Storage så att jag kan batcha in saker?

Johan Gunverth skrev:
* Metadatataggning
Går att utnyttja färdigbakat. De som görs i iTunes följer med export till andra system.
Och om jag vill göra det med ett annat system, säg, ID3TagIt? Eller om jag vill hålla filstorleken nere och inte använda taggar alls, utan istället lägga relevant info i filnamnet (som ändå är allokerat till maxlängd).

Johan Gunverth skrev:
* Mediaspelning
Döh!
Ärligt talat, vad har ens mediauppspelning i en synk-programvara att göra?

Johan Gunverth skrev:
* Systemhantering
Säkerhet.
Man bygger inte säkerhet genom att dölja implementationen, man bygger säkerhet genom en stark, öppen implementation.

Johan Gunverth skrev:
* Backup
Säkerhet om det är krypterad backup.
Och? Jag kanske inte vill använda deras backup? På min lur kan jag backupa regelbundet, oavsett om jag är i närheten av datorn/wifi eller inte, jag kör bara backuper över 3G/4G. Så fort man låser användaren till en lösning så har man begränsat användaren.

Johan Gunverth skrev:
* Firmwareuppdatering
Säkerhet.
Nej, inlåsning. De vill inte att jag ska lägga in en bättre/annan firmware, vilket är en baggis på Android. Återigen, de sätter sina intressen före kundens, på kundens bekostnad.

Johan Gunverth skrev:
* Filkonvertering
Går att använda vad som helst. iTunes gör afconvert i botten precis t.ex. XLD om man vill ha AAC. Gör ett bashscript som autokonverterar när du droppar i valfri mapp.
Går det att hindra iTunes från att mickla med mina filer? Vad säger att jag vill få min samling konverterad överhuvudtaget (speciellt som jag då måste ha dubbel uppsättning av den, en i deras format och en i ett bättre format). Varför kan de inte, som alla andra, bara spela upp de filer man slänger åt dem, oavsett (inom rimliga gränser) format?

Som jag ser det så är iPhone/iTab en gadget, en pryl, låst och enkelspårig där Android istället är generellare, en liten dator, flexibel och smidig.

• Gilla
kontorsråttan och 3 till
  • Laddar…
Tänk att dessa trådar alltid ska urarta i plattformskrig... Gillar man inte iOS så är det fritt fram att välja något annat, och tvärt om. Det viktiga är väl att det man väljer fungerar för ens behov, och för många gör iOS det, och för andra så passar Android bättre, och för någon kanske något annat passar bättre.

• Gilla
pjodden
  • Laddar…
Troberg skrev:
Apples säkerhetsproblem är deras problem, och inte något som berör mig. Om de verkligen hade varit ärliga om säkerhet så skulle de gått open source för länge sedan, det är enda vägen till verklig säkerhet för konsumenten.
Det är inte fakta. Det är din åsikt.

Och varför den spärren? Varför kan inte jag få göra det med ett eget program?
Om du inte orkar läsa tidigare inlägg: mediabolagen bestämmer. Apple är ett högprofilbolag som deras analprob statigt monterat där bak.

Vad säger att jag vill ha ett DB-baserat filsystem? Vad säger att jag vill montera det på skrivbordet? Jag kanske vill använda USB Mass Storage så att jag kan batcha in saker?
Absoluta majoriteten bryr sig inte om tekniken bakom och fortsätter att använda grejerna utan att ta notis.

Och om jag vill göra det med ett annat system, säg, ID3TagIt? Eller om jag vill hålla filstorleken nere och inte använda taggar alls, utan istället lägga relevant info i filnamnet (som ändå är allokerat till maxlängd).
Du gillar filhantering. Jag släppte det själv för många år sedan.

Ärligt talat, vad har ens mediauppspelning i en synk-programvara att göra?
Tvärtom. Vad har enhetshantering i en musikspelare att göra. Håller med i princip och förändringar är på gång. Tror nog att de kommer att utnyttja det faktum att allt ändå är bakgrundstjänster.

Man bygger inte säkerhet genom att dölja implementationen, man bygger säkerhet genom en stark, öppen implementation.
Åsikt igen. Ingen av oss kan bevisa vilket som är rätt.

Och? Jag kanske inte vill använda deras backup? På min lur kan jag backupa regelbundet, oavsett om jag är i närheten av datorn/wifi eller inte, jag kör bara backuper över 3G/4G. Så fort man låser användaren till en lösning så har man begränsat användaren.
Det går att göra så också genom att använda nätverksbaserade tjänster till sina projekt. Att data i sig ligger på flera platser. Den råa systembackupen med kryptering kan dock bara göras i iTunes och det är för att skydda dina privata nycklar. Eller rättare sagt; för att över huvud taget kunna göra backup av dem.

Nej, inlåsning. De vill inte att jag ska lägga in en bättre/annan firmware, vilket är en baggis på Android. Återigen, de sätter sina intressen före kundens, på kundens bekostnad.
Kunderna skiter i allmänhet i detta. Det är bara du som är upprörd av principskäl.

Går det att hindra iTunes från att mickla med mina filer? Vad säger att jag vill få min samling konverterad överhuvudtaget (speciellt som jag då måste ha dubbel uppsättning av den, en i deras format och en i ett bättre format). Varför kan de inte, som alla andra, bara spela upp de filer man slänger åt dem, oavsett (inom rimliga gränser) format?
Tala om i inställningarna att den skall låta bli att pilla på filerna och låt den bygga databasen med läsrättigheter. Jag gör själv så hemma. En stationär dator ÄGER databasen som ligger på servern. Servern i sin tur kan bara LÄSA och publicera samma data. Den stationära redigerar metainformationen.

Som jag ser det så är iPhone/iTab en gadget, en pryl, låst och enkelspårig där Android istället är generellare, en liten dator, flexibel och smidig.
OK.

Johan Gunverth skrev:
Bara 17.500? Det var inte särskilt många även om de skulle vara unika. De flesta som hatar iTunes har aldrig använt det (jag utbildar i ämnet och eleverna blir alltid lika förvånade när de faktiskt börjar använda det)

Att du får reklam i iTunes tyder på att det inte är iTunes du kör. Finns ingen reklam i Apples programvaror.
Om vi försiktigt antar att det är en på tusen missnöjda användare som skriver de exakta orden "itunes sucks" på en googlebar sida så är det 17 miljoner. Det är fler än "det är du rätt ensam om".

Så här set det ut i mitt Itunes:

23vzv2e.png

Du kanske inte definerar det som reklam men för mig vore det löjligt att kalla det för något annat. Jag gillar starkt Apples produkter men jag är i alla fall inte så förblindad att jag inte kan se att Apple inte missar ett tillfälle att göra reklam för sin mediaförsäljning. Det finns givetvis bara en enda anledning till att Apple behållit Itunes som skal för att hantera IOS-enheter, och där att man vill sälja mer mediainnehåll. Annars hade man gjort det logiska att bara ha ett enkelt program som heter typ "My IOS devices" som bara hanterar enheterna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.