Allteftersom man växer och utvecklas här i livet så känner man behov av nya verktyg.. Nu är det så att jag behöver mäta upp 90-graders vinklar. Tänker främst på bygget av gäststugan där jag behöver mäta upp för bottenplattan, så alla vinklar blir rätt. Sedan kommer jag att få behov av att mäta upp inne i gäststugan när jag snickrar upp väggar mm.

Har kikat på en Bosch GLL 3-50. Är detta en nyttig pryl eller finns det andra som är mer att rekommendera?

http://www.axminster.co.uk/bosch-gll-3-50-multi-line-laser

har även tittat på en Bosch GLT 3, men den mäter enbart ut 45- och 90-grader och fungerar inte alls som en korslaser?

http://www.axminster.co.uk/bosch-gtl-3-tile-laser

Jag är oxå lite nyfiken på 3-50....så lite input vore på plats....
Jag tycker att du lika gärna kan kolla Sverige priser....både Toolab och Proffsmagasinet ligger under 3k med BM1 fästet och L-boxx...dessutom fraktfritt...

Edit: GLT 3 kallas väl för just golvlaser...

Redigerat:
Ja, GTL3an är en ren golvlaser. Den är perfekt att lägga ut första varven med klinkers med men inte att lägga husgrunder.

Då är GTL 3 utesluten. Såg att prisskillnaden inte alls var så stor mellan UK och Sverige. Det hade jag inte trott..

Ställer GLL 3-50 in sig själv så att den förmedlar en helt horisontell linje utmed väggen eller måste man ställa in den själv?

Mogg skrev:
Ställer GLL 3-50 in sig själv så att den förmedlar en helt horisontell linje utmed väggen eller måste man ställa in den själv?
Ja den är självnivellerande.

Om du tror att du klarar dig utan mottagare så måste jag även i denna tråden tipsa om bosch gll 3x.

Men vänta nu - GLL3-50 ritar väl inget 90 kryss på golvet? Dvs, den marker inte för 90 grader på golv utan endast i tak och på vägg.
Rikta hörnen på en platta med en sådan laser blir ju lite knivigt.

Sista bilden på Axminster sida avbildar ju dessutom storebror GLL3-80 där den ritar linjer runt hela rummet i tre plan.

Fliker även in att jag har en GTL3 och det är en ren och skär klinker/golvlaser och inget annat. Icke självnivellerande.

Jag hade tänkt att använda någon sorts laser för att få en exakt rektangulärt område, där alla hörn får 90-graders vinkel. Men man kanske inte använder laser för att skissa upp en bottenplatta på detta sätt? GTL 3 hade egenskapen att visa ut just 90-graders vinklar.

God fortsättning på det nya året, förresten! :)

Mogg skrev:
Jag hade tänkt att använda någon sorts laser för att få en exakt rektangulärt område, där alla hörn får 90-graders vinkel. Men man kanske inte använder laser för att skissa upp en bottenplatta på detta sätt? GTL 3 hade egenskapen att visa ut just 90-graders vinklar.

God fortsättning på det nya året, förresten! :)
Det finns ju enklare sätt helt klart! Jag skulle nog inte blanda in en laser alls förutom kanske på höjden. Hörnen korsmäter du ganska enkelt för att säkerställa att dessa är raka - Antingen över hela plattan - Hörn till hörn. Eller så i hörnet, 3-4-5 regeln är lätt att minnas.
3 meter på ena sidan, 4 meter på andra skall ge ett diagonalmått (Hypotenusan) mellan dessa på 5 meter.

Är det mindre saker så brukar jag köra med 60 ena sidan, 80 andra så skall det vara 1 meter mellan. Elller så lägger man ut något som man vet är 90 såsom en rätskiva, en skiva masonite, OSB, spån eller vad som helst.

• Gilla
Mogg
  • Laddar…
S
skulle säga mera mått band då och snöre vid grund arbete. eventuellt laser för kolla lutning.

slacker skrev:
Det finns ju enklare sätt helt klart! Jag skulle nog inte blanda in en laser alls förutom kanske på höjden. Hörnen korsmäter du ganska enkelt för att säkerställa att dessa är raka - Antingen över hela plattan - Hörn till hörn. Eller så i hörnet, 3-4-5 regeln är lätt att minnas.
3 meter på ena sidan, 4 meter på andra skall ge ett diagonalmått (Hypotenusan) mellan dessa på 5 meter.

Är det mindre saker så brukar jag köra med 60 ena sidan, 80 andra så skall det vara 1 meter mellan. Elller så lägger man ut något som man vet är 90 såsom en rätskiva, en skiva masonite, OSB, spån eller vad som helst.
Ok, jag kör på detta som du säger. Blandar inte in laser utan kör på traditionellt sätt.

S
Mogg skrev:
Ok, jag kör på detta som du säger. Blandar inte in laser utan kör på traditionellt sätt.
tips är att använda snöre. så du får raka kanter

• Gilla
Mogg
  • Laddar…
SBH skrev:
tips är att använda snöre. så du får raka kanter
Japp :)

slacker skrev:
Det finns ju enklare sätt helt klart! Jag skulle nog inte blanda in en laser alls förutom kanske på höjden. Hörnen korsmäter du ganska enkelt för att säkerställa att dessa är raka - Antingen över hela plattan - Hörn till hörn. Eller så i hörnet, 3-4-5 regeln är lätt att minnas. ...
Det är nog det mest praktiska. Det använde jag med när jag la grunden. Men det leder inte till en laser, och den är bra för att kontrollera att man hamnat rätt med snörena... :)

Själv köpte jag en Stanlex Fatmax XT CL54 (till ett annat projekt). Utan mottagare får man använda den endast i skymningen om man är utomhus. Hursomhelst, den är självnivellerande, och har 90 grader i sidled (använde jag för att kolla hörnen i grunden, samt för att samtidigt kolla att lättbetongblocken till grunden låg i linje). Den har dessutom horisontell, använde jag för att kontrollera att Lättbetongblocken var i jämnhöjd runt om. Den har dessutom kryss på ett antal ställen. Har jag använt inomhus för att sätta snedtaket rätt, sätta upp avbärare till en innervägg rätt, till att måtta ut golvet vinklerätt mot dörröppningen, nivellera kakel, ...

Det är en billig version på laser, men rätt noggrann. Det jag tänkte på är inte specifikt min laser, mer nyttan av en självnivellerande laser med 90 grader mellan 2 vertikala linjer, och kryss till horisontell, och mer än 180 grader linjer.

--- Mats ---

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.