Kommer nog lägga altanen under fasaden, överväger att fräsa av kanten med överhandsfräsen. Rundat är väl bra?

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Och jag har min på diagonalen. Som sagt finns många allternativ.

Jag skulle valt att lägga brädorna så att de till största delen ligger på tvären. Det brukar vara så på bryggor för att det minskar risken att få flisor.

• Gilla
Ma8e
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Om man vill kunna måla husets yttervägg även efter att trallen är på plats så är det självklara valet att lägga trallen längs med huset - så att man kan skruva loss en eller ett par brädor för att komma åt o måla.
Även med ett generöst mellanrum mellan trall o vägg så blir det svårt att måla annars...
Detta går att lösa genom att man först lägger trallbrädor längsgående som en ”ram” runt altanen och sen övriga brädor tvärs så slipper man skarvar och går snabbare att lägga.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Kommer nog lägga altanen under fasaden, överväger att fräsa av kanten med överhandsfräsen. Rundat är väl bra?
Jag provade med överhandsfräsen för att runda kapändar. Det funkade inte efter man satt dit brädorna. De är så ojämna i höjd så ibland tar det mycket, ibland nästan inget alls. Det blev att jag raspade och sandpapprade.
Trädäck med ojämna kapändar framför ett rött hus med vita fönster och trädgårdsmöbler, omgivet av natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Blåsalvia19 och 4 till
  • Laddar…
Trall utomhus som utsätts för vädrets makter ska man inte överarbeta med "finsnickeri". Den sväller, krymper, vrider, slits, etc, beroende av årstid och ålder, men även att det oftast har hög fuktighet vid läggning och sedan torkar olika. Men använd gärna en bra klinga vid sågning så ni får rena snitt även om "blöt" trall kan vara lite extra knepig.

• Gilla
Kaninjan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.