Ratten på kranen till min gamla blandare har gått sönder och jag traskade glad i hågen iväg till Bauhaus och köpte en ny; de hade bara en sort. Men den passade förstås inte. Såhär ser de ut; den jag köpte till vänster, och den trasiga till höger:
Axeln på blandaren är inte rund med en massa hack som det verkar vara på moderna blandare utan rund med avfasningar på vardera sidan, såhär:
Jag har letat på nätet men det verkar inte vara några siter som har bild på hur ratten ser ut inuti, och jag vill helst inte göra fler felköp, så om nån vet vilken modell det ska vara skulle det uppskattas
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Axeln på blandaren är inte rund med en massa hack som det verkar vara på moderna blandare utan rund med avfasningar på vardera sidan, såhär:
Logga in
Skapa konto
Jag har letat på nätet men det verkar inte vara några siter som har bild på hur ratten ser ut inuti, och jag vill helst inte göra fler felköp, så om nån vet vilken modell det ska vara skulle det uppskattas
Ah, titta, där står "ma mora" i svag relief! Men när jag tittar på Clas Ohlsons vred för mora armatur så är det samma typ av insida som den jag redan köpt, som jag inte tycker passar (och inte ser likadan ut som den gamla, dessutom är den lite större):Demmpa skrev:
https://www.clasohlson.com/se/Vred-c-Mora-armatur/p/50-3097
Logga in
Skapa konto
Bästa svaret
För den som eventuellt stöter på tråden senare och undrar vilken kranratt det skulle vara så var det mycket riktigt Mora Oliv, och den ser i stort sett likadan ut inuti som den jag först köpte, med fyra plastflärpar som sticker ut. Men till skillnad från den ratt jag först köpte så sitter flärparna inte i en cirkel utan snarare i en rektangel. Denna ratt fungerade utmärkt: https://rorfokus.se/produkt/plastratt-oliv-varmvatten-mora/
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 854 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 854 inlägg
När min ratt gick sönder (av samma utförande) så berodde det primärt på att kranöverdelen gick alldeles för trögt, så jag delade på den, bytte o-ring och smorde med armaturfett. Nu går det väldigt lätt att vrida och plastratten lär hålla länge.
I mitt fall gick de sönder när jag skulle ta loss dem för att byta krankäglor för att lösa problem med tröga/droppande kranar. Det kändes som plasten blivit spröd - de knäppte till och föll i bitar när jag drog ut dem. Sen blev den ena krankäglan bra tycker jag, medan den andra ger ifrån sig ett lustigt pip precis när den stänger respektive när den börjar öppna. Så antagligen borde jag på dem lite till. Men jag är inte riktigt tillräckligt händig för att veta precis vad jag borde göra med dem.MultiMan skrev:
Har precis samma modell på kran. Finns otroligt lite information om denna typ och de större byggvaruhusen hade ingen aning. Beställde rekommenderad modell av plastratt från rörfokus (Plastratt Oliv Mora) och kan bekräfta att denna fungerar utmärkt. I en första anblick så ser ratten likadan ut på baksidan. Plastflärparna ligger i en kvadrat men under flärparna är en fördjupning i form av en rektangel som ska träs över kranen.
Tack för tipset!
Tack för tipset!
Klicka här för att svara