867 läst ·
6 svar
867 läst
6 svar
Vilken kran skall man välja?
Hej!
Vi har sommarvatten till vår sommarstuga som används att vattna rabatter, etc, och som kommer in på tomten via en PEM-slang på 32 mm. Slangen ligger löst ovanför mark.
Vi skulle nu behöva sätta på en kran för att kunna stänga av vattnet där det kommer in, men jag blir osäker vilken typ av kran vi då skall köpa och som tål att ligga ute i ur och skur och som inte rostar sönder. Tar därför gärna emot tips på typ och märke på någon kran av god kvalité för ändamålet!
Tack på förhand!
Vi har sommarvatten till vår sommarstuga som används att vattna rabatter, etc, och som kommer in på tomten via en PEM-slang på 32 mm. Slangen ligger löst ovanför mark.
Vi skulle nu behöva sätta på en kran för att kunna stänga av vattnet där det kommer in, men jag blir osäker vilken typ av kran vi då skall köpa och som tål att ligga ute i ur och skur och som inte rostar sönder. Tar därför gärna emot tips på typ och märke på någon kran av god kvalité för ändamålet!
Tack på förhand!
Vattnet kommer in på tomten från en närliggande sjö och går idag i en 32 mm PEM-slang på marken ned till en vattenkran nere på tomten. Vattnet stängs av vintertid uppe vid pumphuset vid sjön och töms därmed ut innan frosten kommer.
Vi kommer nu att behöva lägga om vattenslangen för att skapa ett bevattningssystem ovanför den punkt där den nuvarande kranen sitter, men hinner inte göra detta innan de släpper på vattnet igen. Därför tänkte jag sätta på en kran på PEM-slangen där den kommer in på tomten, för att sedan i lugn och ro kunna dra om resten av slangarna, etc. Slangen ned på tomten skall alltså fortsätta efter denna kran.
Vi kommer nu att behöva lägga om vattenslangen för att skapa ett bevattningssystem ovanför den punkt där den nuvarande kranen sitter, men hinner inte göra detta innan de släpper på vattnet igen. Därför tänkte jag sätta på en kran på PEM-slangen där den kommer in på tomten, för att sedan i lugn och ro kunna dra om resten av slangarna, etc. Slangen ned på tomten skall alltså fortsätta efter denna kran.
Produkter som diskuteras: "bevattningssystem"
Bevattningssystem
Ett effektivt bevattningssystem kan spara tid och ansträngning, samtidigt som det hjälper till att hålla din trädgård eller grönsaksland friskt och frodigt.
Läs mer
En "kran" skriver du.B BORNER skrev:Vattnet kommer in på tomten från en närliggande sjö och går idag i en 32 mm PEM-slang på marken ned till en vattenkran nere på tomten. Vattnet stängs av vintertid uppe vid pumphuset vid sjön och töms därmed ut innan frosten kommer.
Vi kommer nu att behöva lägga om vattenslangen för att skapa ett bevattningssystem ovanför den punkt där den nuvarande kranen sitter, men hinner inte göra detta innan de släpper på vattnet igen. Därför tänkte jag sätta på en kran på PEM-slangen där den kommer in på tomten, för att sedan i lugn och ro kunna dra om resten av slangarna, etc.
Menar du att du helt enkelt vill ha möjlighet att stoppa vattenflödet?
Ska grejerna ligga på backen?
Något åt det här hållet (en kulventil)?
https://www.byggmax.se/kulventil-pem-p6111764#1253=142921
Ja, jag använder förmodligen fel begrepp här, sorry! Kanske är det "kulventil" jag pratar om? Slangen ligger idag löst uppe på ett berg där vattnet kommer in och jag skulle alltså vilja kapa PEM-slangen där uppe där vattnet kommer in och koppla på någon form av avstängningsanordning så att jag längre ned i "systemet" kan koppla på diverse kopplingar och dra nya PEM-slangar i lugn och ro även om sommarvattnet slagits på uppe vid pumphuset. Det viktiga är i alla fall att "kranen/kulventilen" kan ligga oskyddat på marken eftersom vi inte har möjlighet att gräva ned den där uppe på berget där vattnet kommer in.K Kardan79 skrev:
Det finns kulventiler till 32mm PEM även i metall. Finns nog på Bauhaus, Byggmax och de flesta andra ställe som kränger tillbehör till PEM.B BORNER skrev:Ja, jag använder förmodligen fel begrepp här, sorry! Kanske är det "kulventil" jag pratar om? Slangen ligger idag löst uppe på ett berg där vattnet kommer in och jag skulle alltså vilja kapa PEM-slangen där uppe där vattnet kommer in och koppla på någon form av avstängningsanordning så att jag längre ned i "systemet" kan koppla på diverse kopplingar och dra nya PEM-slangar i lugn och ro även om sommarvattnet slagits på uppe vid pumphuset. Det viktiga är i alla fall att "kranen/kulventilen" kan ligga oskyddat på marken eftersom vi inte har möjlighet att gräva ned den där uppe på berget där vattnet kommer in.
Jag hade dock själv valt att skydda ventilen på något vis om den ska ligga där tillsvidare. Är det tillfälligt spelar det ingen roll.
Finns kulventiler 32 på billiga varuhusen som går utmärkt att använda, ansluts med billiga plastkopplingar. Vintertid ska dom vara öppna för att inte frysa sönder. För att skydda lite mot väder/vind, en lite större plåtburk som klipps ur på 2 ställen och en tyngd på.B BORNER skrev:Ja, jag använder förmodligen fel begrepp här, sorry! Kanske är det "kulventil" jag pratar om? Slangen ligger idag löst uppe på ett berg där vattnet kommer in och jag skulle alltså vilja kapa PEM-slangen där uppe där vattnet kommer in och koppla på någon form av avstängningsanordning så att jag längre ned i "systemet" kan koppla på diverse kopplingar och dra nya PEM-slangar i lugn och ro även om sommarvattnet slagits på uppe vid pumphuset. Det viktiga är i alla fall att "kranen/kulventilen" kan ligga oskyddat på marken eftersom vi inte har möjlighet att gräva ned den där uppe på berget där vattnet kommer in.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden