51 292 läst ·
52 svar
51k läst
52 svar
Vilken knut för flaggan ska användas?
Detta fungerar dock inte på alla flaggstänger. På min så kan knoppen och också delen där repet går runt i överkant snurra. Så en gång då min mamma skulle vara snäll och hissa flaggan och göra som du beskriver (som fungerar på deras stång) så slutade det med att knoppen efter ett tag snurrade upp sig och då blev linan rejält slak istället och det såg ut som att vi flaggade på halv stång.KnockOnWood skrev:
Vi är väl många som irriteras av smällande flagglinor när det blåser, vare sig flaggan/vimpeln är hissad eller ej.
Och dessa ständiga rörelser i flagglinan bidrar, som Byggfuskarn påpekar, gör att det är svårt att få enkla knopar att inte lösas upp.
Så, gör så här:
Vira den ena parten av flagglinan ett varv åt höger, den andra parten ett varv åt vänster runt stången, ock lägg sedan fast linan vid knapen.
Och gör detta oavsett om flaggan/vimpeln är hissad eller inte.
Då slutar det smälla, och blir inga fula ränder på flaggstången.
Och knoparna håller i storm och stiltje![]()
Dock håller jag med om att det är irriterande att linan slåt så det kanske är läge att se om det går att hindra detta roterande på något sätt.
Nu tipsades det om att dra linorna åt olika håll. Det funkar även med roterande knopp.
Kallas flaggbändB Byggfuskarn skrev:Efter lite tester i helgen insåg jag hur enkelt det är. Man gör bara ett dubbelt halvlåg kring sin egen part. Fast inåt snaran till, i stället för utåt som man alltid gör.
På det här sättet skyddar man den den lösa ändan. Annars löser se ständiga rörelserna från linan upp , från de ständiga rörelserna från linan, som annars skulle lösa upp knuten.
[bild]
Men lite märkligt är det att det inte finns någon standard. Eller har jag missat något?
En poäng med en bra knut, är att den även ska vara lätt att få upp.raveper skrev:
Utmärkt! Då har den ett namn också.electroluxaren skrev:
En traditionell flagga har i ett hörn en ögla och i ett annat hörn ett kort rep.
Det finns också nyare flaggor med plastchip i båda hörnen och för de måste man ha plastchip på flaggstångens rep också.
Standardknopen för den traditionella flaggan är en dubbel skotktek i ögglan och råbandsknop i repet.
Det finns också nyare flaggor med plastchip i båda hörnen och för de måste man ha plastchip på flaggstångens rep också.
Standardknopen för den traditionella flaggan är en dubbel skotktek i ögglan och råbandsknop i repet.
Standard vet jag inte, men jag kör med pålstek både på båten och på land och jag har då aldrig tappat en flagga eller vimpel oavsett väder och det på 45 år..
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken servisventil för att kunna dränera vattenslang under mark PEM32
Vatten & Avlopp -
Bygga bokhylla. Vilken borrjigg för träplugg?
Möbelsnickeri -
Vilken värme för att vinterställa sommarhus
Värme allmänt -
Vilken klämring/förminskning ska jag ha?
Vatten & Avlopp -
Vilken dränkbar länspump för smutsvatten är bäst?
Vatten & Avlopp