918 läst ·
2 svar
918 läst
2 svar
Vilken kabeldimension för 12v... Ännu en tråd
Jag tänkte koppla in 12v transformator med 200W kapacitet för att dra diverse 12v-enheter runtom i huset. Tänkte att köra på en "rejäl" transformator för att kunna bygga ut systemet allt eftersom vi hittar fler saker vi vill koppla in. I dagsläget rör det sig bara om siren/saftblandare som kommer styras av svagströmsrelä till Ajax systems hemlarm, men det kan ju komma till fler saker. Exempelvis relästyrt lås till grind, belysning vid grindarna, bl.a. Kommer behöva dra upp till 15 meter kablar då.
När jag går in och slår på kabeldimension för att klara 12v 200W får jag alltid svaret 6mm2 kabeldimension, men det låter helt överdimensionerat, kan det verkligen stämma? Tänk på att det både kan bli serie- och parallellkopplingar, grenkopplingar etc...
Är det bättre att satsa på flera separata transformatorer och utnyttja 230v uttag för att komma ner i kortare 12v kablar? Någon som gjort liknande?
När jag går in och slår på kabeldimension för att klara 12v 200W får jag alltid svaret 6mm2 kabeldimension, men det låter helt överdimensionerat, kan det verkligen stämma? Tänk på att det både kan bli serie- och parallellkopplingar, grenkopplingar etc...
Är det bättre att satsa på flera separata transformatorer och utnyttja 230v uttag för att komma ner i kortare 12v kablar? Någon som gjort liknande?
Det är belastningen, alltså hur mycket anslutna prylar förbrukar som är avgörande för kabeldiametern
Även vilket spänningsfall/inspänning som ansluten utrustning kan acceptera spelar roll.
Du får kolla upp din utrustning och hur mycket de drar för att avgöra kabeldimensioneringen.
Seriekoppling - utveckla vad du menar!
Även vilket spänningsfall/inspänning som ansluten utrustning kan acceptera spelar roll.
Du får kolla upp din utrustning och hur mycket de drar för att avgöra kabeldimensioneringen.
Seriekoppling - utveckla vad du menar!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken dränkbar länspump för smutsvatten är bäst?
Vatten & Avlopp -
Vilken typ av dränering för garagevägg intill sluttande berg?
Grund & Markarbeten -
Vilken lösning ser ni för skorsten i Utekök?
Tak & Vind -
Vilken typ av koppling behövs för gashäll
Fjärrvärme & Gas -
Vilken lösning bäst för förlängd skorsten?
Ved, Pellets, Flis