3 726 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Vilken kabel ska jag köpa?
Sida 1 av 2
Hej!
Egentligen kanske jag ska börja fråga om jag ens kan köpa en sådan här kabel då jag är privatperson.
Jag har ett fristående bostadshus med en elcentral.
Bredvid bostadshuset har jag bygget ett garage (ca 10 meter).
Jag tänkte dra el från bostadshuset till garaget.
Jag har grävt ned gulslang (50mm) som kabeln ska gå i.
I garaget kommer jag ha en central till med säkringar.
Jag tror inte jag kommer behöva större säkringar än 10A, men det är väl lika bra att köra något uttag med lite större.
Så nu är frågan vilken typ av kabel ska jag använda för matningen mellan husen/centralerna.
Heter denna kabel något speciellt?
OBS jag ska absolut inte försöka ge mig på att koppla in denna själv, det överlåter jag till fackman.
Toppen om tips vart jag kan inhandla dessa i stockholmsområdet är också mycket välkommet.
Mvh
Fredrik
Egentligen kanske jag ska börja fråga om jag ens kan köpa en sådan här kabel då jag är privatperson.
Jag har ett fristående bostadshus med en elcentral.
Bredvid bostadshuset har jag bygget ett garage (ca 10 meter).
Jag tänkte dra el från bostadshuset till garaget.
Jag har grävt ned gulslang (50mm) som kabeln ska gå i.
I garaget kommer jag ha en central till med säkringar.
Jag tror inte jag kommer behöva större säkringar än 10A, men det är väl lika bra att köra något uttag med lite större.
Så nu är frågan vilken typ av kabel ska jag använda för matningen mellan husen/centralerna.
Heter denna kabel något speciellt?
OBS jag ska absolut inte försöka ge mig på att koppla in denna själv, det överlåter jag till fackman.
Toppen om tips vart jag kan inhandla dessa i stockholmsområdet är också mycket välkommet.
Mvh
Fredrik
Beror lite på hur du tänker att göra, men om jag vore du skulle jag kontakta min tilltänkta elektriker först, då de flesta har sin personliga åsikt angående kabelval o.s.v..
Hej!
Tack för ditt svar.
Det jag hoppades kunna förbereda var att dra i kabeln så det var klart.
Jag var lite för snabb då jag grävde ned den gula slangen måste jag erkänna.
Smart hade ju varit att lägga i kabeln i slangen och sedan grävt ned den.
Nu tror jag det blir lite joxigt att dra den i slangen, så jag tänkte bespara en elektriker det problemet.
Mvh
Fredrik
Tack för ditt svar.
Det jag hoppades kunna förbereda var att dra i kabeln så det var klart.
Jag var lite för snabb då jag grävde ned den gula slangen måste jag erkänna.
Smart hade ju varit att lägga i kabeln i slangen och sedan grävt ned den.
Nu tror jag det blir lite joxigt att dra den i slangen, så jag tänkte bespara en elektriker det problemet.
Mvh
Fredrik
EKLK 5G2.5 räcker för ditt effektbehov. Dock måste den säkras av i huset då. Har du tre tomma säkringar i huset? Om du inte har det är det kanske smartare att skaffa en grövre kabel (6mm2 förmodligen) som går att lägga direkt på huvudsäkringarna.
Angående slangen borde det väl inte vara något problem att dra i kabeln med en dragfjäder.
Angående slangen borde det väl inte vara något problem att dra i kabeln med en dragfjäder.
Hej!
Tusen tack för svaret.
Det borde gå att dra den i slangen, men i efterhand ser jag att det är en del knöliga böjar att ta sig förbi. Misstänker att det vore smartast att fixat detta från början ändå.
Menar du att kabeltyperna jag bör fråga efter heter:
EKLK 5G2.5
6mm2
...eller heter den senare något som EKLK 6G2?
Tusen tack på förhand
Fredrik
Tusen tack för svaret.
Det borde gå att dra den i slangen, men i efterhand ser jag att det är en del knöliga böjar att ta sig förbi. Misstänker att det vore smartast att fixat detta från början ändå.
Menar du att kabeltyperna jag bör fråga efter heter:
EKLK 5G2.5
6mm2
...eller heter den senare något som EKLK 6G2?
Tusen tack på förhand
Fredrik
"5G2.5" betyder 5 ledare á 2.5 mm2
EKLK finns dock inte grövre än 2.5mm2 så du måste isåfall ha en annan kabeltyp.
http://www.elbutik.se/category.html?category_id=2099&search_page=
Vilken kabel du ska ha beror på om du har fem eller fyrledarsystem samt hur stora huvudsäkringar du har. Om du har fyrledarsystem måste PEN-ledaren vara 10mm2. Men enklast är ju att fråga elektrikern om vad för kabel du ska ha. Elektrikern kommer säkert vilja sälja dig kabeln. Kolla vad han har för pris och jämför med tex. elbutik.se så att du inte blir helt lurad.
Får du inte genom dragfjädern tar du och dammsuger igenom en flörtkula med fiskelina. Sedan drar du med fiskelinan genom en grövre tråd. Sen kan du dra i kabeln.
EKLK finns dock inte grövre än 2.5mm2 så du måste isåfall ha en annan kabeltyp.
http://www.elbutik.se/category.html?category_id=2099&search_page=
Vilken kabel du ska ha beror på om du har fem eller fyrledarsystem samt hur stora huvudsäkringar du har. Om du har fyrledarsystem måste PEN-ledaren vara 10mm2. Men enklast är ju att fråga elektrikern om vad för kabel du ska ha. Elektrikern kommer säkert vilja sälja dig kabeln. Kolla vad han har för pris och jämför med tex. elbutik.se så att du inte blir helt lurad.
Får du inte genom dragfjädern tar du och dammsuger igenom en flörtkula med fiskelina. Sedan drar du med fiskelinan genom en grövre tråd. Sen kan du dra i kabeln.
Antingen EKLK 5G2,5, då måste du ha säkringar i centralen i huset.
Annars kan du ta tex N1XV 6G5, då kan du lägga dig på samma som matningen till huset.
sen finns det fler kablar som går utmärkt att använda, men dessa två blir nog smidigast att dra i slangen.
hoppas du inte gjort allt för skarpa kurvor på slangen, för då kommer du få stora problem att få i kabeln...
Annars kan du ta tex N1XV 6G5, då kan du lägga dig på samma som matningen till huset.
sen finns det fler kablar som går utmärkt att använda, men dessa två blir nog smidigast att dra i slangen.
hoppas du inte gjort allt för skarpa kurvor på slangen, för då kommer du få stora problem att få i kabeln...
Moderator
· Stockholm
· 57 765 inlägg
Oavsett hur du gör detta så bör du konsultera din elektriker innan du sätter igång. Han kan mycket väl vägra befatta sig med din kabel, även om du har valt en helt korrtekt kabel.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Man kan snålas med 2,5 mm2 MEN jag rekommenderar att du puttar i en 5x6 mm2. Det kommer att vara framtidssäkrare. Du har m¨öjlighet att ta ström från garaget om du ska jobba med elen i huset mm. En 6 mm2 ger mindre spänningsfall och det blinkar mindre i lyset om du tar ut en hög ström. IOM att det ligger slang så kan man dra i en 2,5 och byta om ett år till 6, hur det är ekonomiskt, tja ganska enkel matte.
Protte
Protte
Om du nu vill förbereda för en elektriker kan du alltid dra i ett snöre i slangen åt honom, då blir han säkert jätte glad. Jag vet att många här förespråkar grova kablar "för framtiden" men jag ser ingen anledning till att lägga mer än 5G2.5 om man inte ska ha mer än belysning och ett par uttag för damsugare och en borrmaskin etc.
En EKKJ 4x6/6 är inte jätte-mycke dyrare än en EKLK 5g2,5 och då sparar du in 3 säkringar i huset. Men förmodligen kommer du inte behöva med än 3x16A till garaget om du inte ska köra större maskiner och/eller elvärme.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Japp
Protte
Protte
Om vi antar att du har inkommande fyrledarsystem och ska ha en central i garaget skulle jag rekommendera EKKJ 3x10+10 som kostar 34 kr/meter (enligt elbutik.se). Visst finns det stora fördelar med femledarsystem, men att dela upp och ha femledarsystem sista tio metrarna från huvudcentralen kommer inte att ha någon betydelse överhuvudtaget.
Har du inkommande femledarsystem (osannolikt) och ska ha en central i garaget skulle jag rekommendera EKKJ 4x10+10 som kostar 51,50 kr/meter.
Har du inkommande femledarsystem (osannolikt) och ska ha en central i garaget skulle jag rekommendera EKKJ 4x10+10 som kostar 51,50 kr/meter.