Ska skaffa mig lite lyse i ett uthus, men vilken kabel ska jag välja?
Kabeln ska var drygt 60 meter och jag ska bara ha en lampa inga vägguttag eller sånt.
Funkar det med ekkj utan rör eller måste man lägga den i rör?

Du kan lägga EKKJ i mark utan rör men jag skulle rekommendera en N1XV (PEX) kabel, den är enklare att hantera och troligen billigare. Själv tycker jag att Aceflex är en rätt trevlig kabel .

60 meter kabel är ju en bit. Snålisalternativet är att satsa på några batteridrivna LED-lampor, då klarar du dig på några hundralappar.

Hur har du dimensionerat kabeln?
Om det enbart är belysning som ska matas går det med en klen kabel. Men ska det finnas uttag också blir det betydligt dyrare.

Det är ett hönshus så det ända som ska finnas där är en lampa, inga uttag.
Hur är det kan man koppla den kabeln själv eller behövs det en elektriker?

Om du bara lägger ut en skarvsladd som du ansluter med stickpropp kan du göra det själv. Om du gör en fast installation så måste du anlita en elektriker för att inte bryta mot lagen.

Det finns en oerhörd mängd diskussioner om obehörigt eninstallationsarbete på forumet, och kontentan av det hela är att om du själv kan göra en fackmannamässig installation så finns det inga praktiska problem med att göra det själv - det finns ingen som kan peka på några exempel då någon privatperson blivit straffad på något sätt för att ha gjort fackmannamässiga installationer i sitt eget hus. Däremot ska man vara säker på att man verkligen kan göra det fackmannamässigt om man ska göra det själv. Man vill ju inte riskera att orsaka en elolycka, och dessutom bli straffad för vårdslöshet.

Kan man koppla en stickpropp på N1XV (PEX) kabel och sen koppla den i ett uttag som sitter ute på bostadshuset och sen en kopplingsdosa i uthuset?

Nej, ska du stickproppsansluta kabeln bör du sätta en dosa där du kopplar in jodkabeln och en gummikabel med stickpropp. Gummikabeln bör du även dragavlasta. En jordkabel är till sin konstruktion direkt olämplig att sätta på en stickpropp.

Ok låter som det bästa vore att en elektriker kopplar in kabeln direkt i elskåpet istället

Köp Du den kabeln. Väldigt smidig kabel! Bilden visar en 5 ledare. Fast du väljer i fliken ovanför om du ska ha 3 ledare. 3g1,5 som du skrivit.

N1XV?? Den är ju gammal! Nu är det FXQ easy som gäller!! :cool::wow:

//Patrik

• Gilla
PAF
  • Laddar…
vad ska det vara för ipklass på kopplingsdosor som ska sitta ute?

Det beror lite på hur utsatt den blir, men från IP44.

• Gilla
Skånerost
  • Laddar…
Hur ny är FXQ Easy egentligen? Den verkar ju inte finnas hos någon av nätbutikerna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.