Vart i Sverige skulle denna typ av el-leverans finnas?

Jag har köpt EKLK 5x2.5mm2 till mitt garage (rör i mark) och räknar med att det inte skall stöta på problem.

Tänkte du säkra av denna kabel i el-centralen eller vid mätaren?

Eller direkt på säkringselementet (huvudsäkringen) ?

saturnus2 skrev:
Jag har köpt EKLK 5x2.5mm2 till mitt garage (rör i mark) och räknar med att det inte skall stöta på problem.
Hur har du räknat då?

Vet inte exakt var det var men sydvästra sverige någonstans.
Firman jag prakiserade hadde varit nere och gjort jobb och de var liak förvånade de över att nätägaren levererade tn-s men det var enligt dem stora problem med jordningen som låg bakom

sverre skrev:
[quote author=saturnus2 link=1146076858/0#17 date=1146252577]Jag har köpt EKLK 5x2.5mm2 till mitt garage (rör i mark) och räknar med att det inte skall stöta på problem.
Hur har du räknat då?[/quote]

Jag har inte räknat alls :-[, vad jag såg, fanns EKLK med 5x2.5mm2, och det bör väl funka till några 1- fas uttag + 3-fas= 3-faser, nolla o jord, så var det förr :-/
Jag får tillstå att jag numera är dåligt påläst med "nya" eu regler och vad man får säkra med, men 10A lär väl vara tillåtet än ;)
med gruppcentral i garaget

Om du säkrar 3x10A innan denna kabel (i huset) är det väl inget problem? Eller hade du tänkt plocka ut strömmen efter mätaren och säkra i garaget?

Fråga till proffsen: är det ok att dela upp i en-fas och trefas i en "vanlig" kopplingsdosa eller måste man ha en normcentral för detta i garaget? Detta givet att det är säkrat i trefas-grupp i centralen. Vad rekommenderas?

dalle skrev:
Om du säkrar 3x10A innan denna kabel (i huset) är det väl inget problem? Eller hade du tänkt plocka ut strömmen efter mätaren och säkra i garaget?

Fråga till proffsen: är det ok att dela upp i en-fas och trefas i en "vanlig" kopplingsdosa eller måste man ha en normcentral för detta i garaget? Detta givet att det är säkrat i trefas-grupp i centralen. Vad rekommenderas?

I hushåll, så måste du ha en jordfelsbrytare som skyddar 3-fas gruppen eller en 3-polig säkring som skyddar kabeln...

Du borde säkra EKLK 5G2,5 med 16 A i huset, och sedan i garaget montera en helt egen central, med jordfelsbrytare, och lite 10 A säkringar....

el richard skrev:
Du borde säkra EKLK 5G2,5 med 16 A i huset, och sedan i garaget montera en helt egen central, med jordfelsbrytare, och lite 10 A säkringar....
Men är det någon idé med dubbla jordfelsbrytare om den i huset redan är på 30mA, vilket jag antar är vanligast? Man kan väl inte garantera att den i garaget löser ut före den i huset, speciellt om det redan finns lite jordströmmar i huset?

Då kanske man ska ha en 300mA i huset för just denna del (och kanske några andra apparater, typ kylskåp, frys etc) och sedan 30mA i garaget?

Ja så blir det nog enklast i mitt garage. Tack för inläggen.

dalle skrev:
[quote author=el richard link=1146076858/0#23 date=1146413228]Du borde säkra EKLK 5G2,5 med 16 A i huset, och sedan i garaget montera en helt egen central, med jordfelsbrytare, och lite 10 A säkringar....
Men är det någon idé med dubbla jordfelsbrytare om den i huset redan är på 30mA, vilket jag antar är vanligast? Man kan väl inte garantera att den i garaget löser ut före den i huset, speciellt om det redan finns lite jordströmmar i huset?

------den i garaget skall inte ligga på samma som i huset.

Då kanske man ska ha en 300mA i huset för just denna del (och kanske några andra apparater, typ kylskåp, frys etc) och sedan 30mA i garaget?[/quote]

------300 mA ej godkänd som personskydd, vilket är krav vid nyinstallation.

saturnus2 skrev:

Ja så blir det nog enklast i mitt garage. Tack för inläggen.

Du kommer få problem med selektiviteten om du gör så.
Dock är det inget krav att man måste ha selektivitet, bara ett råd.
Men det är att föredra att man vet att det är den säkring som sitter närmast felstället som löser istället för "huvudsäkringen" i huset.

Likaså vad det gäller jordfelsbrytare så hjälper det inte att bara sätta en 300mA före en 30mA och tro att dom kommer att lösa i rätt ordning om inte 300mA är selektiv.

En jordfelsbrytare har ingen strömbegränsningsfunktion i sig, och det betyder att om en felström på säg 1A uppstår så löser bägge.
Man ska se felströmsmärkningnen som att jordfelsbrytaren löser från 30mA (eller 300mA) och uppåt.

Ska man sätta en jordfelsbrytare efter en annan måste den första vara tidsfördröjd (selektiv) för att det ska funka!

sverre skrev:
Ska man sätta en jordfelsbrytare efter en annan måste den första vara tidsfördröjd (selektiv) för att det ska funka!
Är det inte enklare då att skippa jfb i garaget om man redan har en i huset? Den "tillför" väl ändå inget, eller? (mer än en onödig utgift...)

Inte säkerhetsmässigt, men det kan ju bli gnäll om man löser JFB:n när man slipar på bilen och ungarna sitter med något skolarbete på datorn inne t.ex.

sverre skrev:
Inte säkerhetsmässigt, men det kan ju bli gnäll om man löser JFB:n när man slipar på bilen
och ungarna sitter med något skolarbete på datorn inne t.ex.
min installation ligger än så läng på planeringstadiet, men när det blir aktuellt kommer jag att ta ett snack med elkillen, för att undvika problem med att springa in i bostaden när en säkring löser eller JFB-n

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.