7 115 läst ·
17 svar
7k läst
17 svar
Vilken kabel behövs för 30-35m
Sida 1 av 2
Hej!
Jag ska borra en brunn för dricksvatten. Elen tänkte jag ta från mätarskåpet som sitter vid tomtgränsen, vilket är närmare och smidigare än att försöka dra från huset.
Givetvis ska en elektriker slutföra installationen/hopkopplingen med vattenpumpen etc, men jag tänkte spara några kronor på att köpa ut material själv istället för att betala elfirmans pris.
Totala sträckan är ca 30-35m som jag behöver dra kabel.
Så vitt jag har uppfattat måste jag ha en egen liten central/proppskåp i vedboden som jag drar elen till vattenpumpen från. Jag vill också dra 3-fas när jag ändå håller på för att kunna sätta 3-fas-uttag på vedboden.
Vilken typ av kabel, kabelrör och annan utrustning behöver jag köpa in? Det finns väl olika specifikationer på kablar mm?
Huvudsäkringarna är 16A
Jag är tacksam för tips och idéer (som kosta så lite som möjligt ). En kabel jag tittat på är http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=915&iItemId=89043 Men hur många ledare behövs 3 eller 4? och räcker 2.5mm2?
EKKJ värkar rätt? enligt Wikipedia
Jag ska borra en brunn för dricksvatten. Elen tänkte jag ta från mätarskåpet som sitter vid tomtgränsen, vilket är närmare och smidigare än att försöka dra från huset.
Givetvis ska en elektriker slutföra installationen/hopkopplingen med vattenpumpen etc, men jag tänkte spara några kronor på att köpa ut material själv istället för att betala elfirmans pris.
Totala sträckan är ca 30-35m som jag behöver dra kabel.
Så vitt jag har uppfattat måste jag ha en egen liten central/proppskåp i vedboden som jag drar elen till vattenpumpen från. Jag vill också dra 3-fas när jag ändå håller på för att kunna sätta 3-fas-uttag på vedboden.
Vilken typ av kabel, kabelrör och annan utrustning behöver jag köpa in? Det finns väl olika specifikationer på kablar mm?
Huvudsäkringarna är 16A
Jag är tacksam för tips och idéer (som kosta så lite som möjligt ). En kabel jag tittat på är http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=915&iItemId=89043 Men hur många ledare behövs 3 eller 4? och räcker 2.5mm2?
EKKJ värkar rätt? enligt Wikipedia
Redigerat:
Från mätarskåp till centralen i ve´bon skulle jag nog lägga EKKJ 4x6+6 (5-ledarsystem) eller EKKJ 3x10+10 (minsta area för PEN-ledare vid 4-ledarsystem är 10mm²) eller likvärdig PEX-kabel, men det beror lite på hur inkopplingen i mätarskåpet ska gå till. Konsultera din elektriker först är nog min rekommendation så du köper rätt material, för varje elektriker har sin egen åsikt och han kan ju bedöma läget på plats lite bättre. Och vissa elfirmor sätter ogärna upp material som kunden tillhandahåller, typ från biltema, jula o.s.v..
Redigerat:
10mm2 känns ju jättetjocka kabeln? Biltemas är 4 x 2,5 + 2,5 mm², så det är alltså för lite för längden jag behöver?
http://www.elnu.se/popup.php?a=0702475w.jpg&b=0702475 verkar rätt då?
Men problemet med elekrikern är ju att han kostar ju att ta ut hit till landet.... =( för att sen kalla ut han igen när grejjerna kommit.
http://www.elnu.se/popup.php?a=0702475w.jpg&b=0702475 verkar rätt då?
Men problemet med elekrikern är ju att han kostar ju att ta ut hit till landet.... =( för att sen kalla ut han igen när grejjerna kommit.
Redigerat:
Tänkte mest på att du ska ha en central också, för framtida bruk är det ju bäst att ta till lite, när du ändå ska gräva så pass långt, det kostar ju inte många kronor extra. Till själva pumpen behöver du ju bara 3x2.5+2.5 / 4x2.5 om det är en 3-fas.
Jo, tack. Det är just nu bara 16A i centralen, men jag kan tänka mig att vilja ha 20A i framtiden så att jag kan ha fler prylar igång samtidigt.
Men jag kan väl inte dra direkt från huvudsäkringsskåpet/mätaren till vattenpumpen utan en central/proppskåp i mellan?
Trodde inte kabel skulle bli så dyrt.. 2000kr bara för den!...
Men jag kan väl inte dra direkt från huvudsäkringsskåpet/mätaren till vattenpumpen utan en central/proppskåp i mellan?
Trodde inte kabel skulle bli så dyrt.. 2000kr bara för den!...
Var ska du ha hydrofortanken förresten? Pressostaten ska ju kopplas till styrutrustningen som i sin tur matar pumpen.
Ska du ta ut trefas ur skåpet på en fyrledare så innebär det att du måste ha en så kallad PEN ledare. Den får inte vara mindre än 10mm enligt gällande regler.
Ska du någon gång i framtiden kunna höja huvudsäkringarna från 16A så duger det inte med 2.5 mm heller så därmed är 5G6 det bästa alternativet.
Du behöver en liten central på vägen någonstans också ja så som jag ser det så blir det då en 5G6 från skåpet till vedboden. Där säkrar du av för pumpen och kan då gå vidare därifrån med en klenare kabel till själva pumpen. Troligen blir det bra med 2.5 mm på den sträckan
Ska du någon gång i framtiden kunna höja huvudsäkringarna från 16A så duger det inte med 2.5 mm heller så därmed är 5G6 det bästa alternativet.
Du behöver en liten central på vägen någonstans också ja så som jag ser det så blir det då en 5G6 från skåpet till vedboden. Där säkrar du av för pumpen och kan då gå vidare därifrån med en klenare kabel till själva pumpen. Troligen blir det bra med 2.5 mm på den sträckan
jordkabel mellan mätarskåp&vedbod: nr 0021060 på denna sida:
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=49075&search_page=
och fram till borrhålet matar du med kabel 0021020 på samma sida.
om pumpen är 3-fas så räcker den kabeln för den behöver inte nolla.
och du kan säkra den med 6Amp trög.
är det enfaspump så tar du 0021010 istället och säkrar 10 eller 13A trög.
på pumpen sittter en lång gummikabel monterad som går ner i borrhålet.
den är vanligtvis en eller 2 dimensioner grövre pga att den är så lång.
som central i boden blir nummer 2276236 på denna sida bra:
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=223249&search_page=
den har hela 14 moduler på samma rad så i den får du plats med en huvudbrytare (2moduler) en 4-pol jordfelsbrytare (4-mod)
en 3-polig dvärgbrytare till pumpen och en 3-polig dvärg till 3-fas uttag i boden samt en enpolig för belysning och enfasuttag, så får du en modul över.
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=49075&search_page=
och fram till borrhålet matar du med kabel 0021020 på samma sida.
om pumpen är 3-fas så räcker den kabeln för den behöver inte nolla.
och du kan säkra den med 6Amp trög.
är det enfaspump så tar du 0021010 istället och säkrar 10 eller 13A trög.
på pumpen sittter en lång gummikabel monterad som går ner i borrhålet.
den är vanligtvis en eller 2 dimensioner grövre pga att den är så lång.
som central i boden blir nummer 2276236 på denna sida bra:
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=223249&search_page=
den har hela 14 moduler på samma rad så i den får du plats med en huvudbrytare (2moduler) en 4-pol jordfelsbrytare (4-mod)
en 3-polig dvärgbrytare till pumpen och en 3-polig dvärg till 3-fas uttag i boden samt en enpolig för belysning och enfasuttag, så får du en modul över.
Tack för länkarna till elbutik.se !
Jag pratade med en elektriker idag och han påstod att regeln om 6/10mm2 inte gällde för att dra ut en ny ledning till en friggebod/pumphus, utan till huvudcentralen i "bostadshus".
Kan detta stämma? Han föreslog 2.5mm2 som area och att det borde räcka mer än väl, även om jag vill ansluta typ vedkap eller annat där ute vid senare tillfälle.
Elcentralen på elbutik.se... Hur är det med faserna där? Kan den centralen " MCE PC14 moduler 1x14" ha säkringar för alla tre faserna. Jag vill kunna ha olika uttag i boden för de olika faserna för att slippa behöva öka från 16A huvudsäkringar senare.
Jag pratade med en elektriker idag och han påstod att regeln om 6/10mm2 inte gällde för att dra ut en ny ledning till en friggebod/pumphus, utan till huvudcentralen i "bostadshus".
Kan detta stämma? Han föreslog 2.5mm2 som area och att det borde räcka mer än väl, även om jag vill ansluta typ vedkap eller annat där ute vid senare tillfälle.
Elcentralen på elbutik.se... Hur är det med faserna där? Kan den centralen " MCE PC14 moduler 1x14" ha säkringar för alla tre faserna. Jag vill kunna ha olika uttag i boden för de olika faserna för att slippa behöva öka från 16A huvudsäkringar senare.
ja elektrikern hade väl i sig rätt, om du drar 5-ledare så finns ju inte kravet på 10mm2 PEN, men den måste så klart avsäkras i mätarskåpet, du kan inte lägga en 5G2.5 direkt efter huvudsäkringarna även om de är på 16A idag. men det är ju bara att säkra av matningen i mätarskåpet isåfall.
ja den centralen sätter du ju automatsäkringar i och dom kopplas ihop med en fasskena som fördelar resp. fas på var 3:e säkring, så det går ju bra att sprida uttagen på olika säkringar.
du kan även montera en uttagslåda istället för elcentral som denna: http://www.nimaab.se/se/art/kombicentral-1632a-med-jordfelsbrytare-30ma-typ-a.php
fast det finns ju säkert mindre utan 32Auttag.
ja den centralen sätter du ju automatsäkringar i och dom kopplas ihop med en fasskena som fördelar resp. fas på var 3:e säkring, så det går ju bra att sprida uttagen på olika säkringar.
du kan även montera en uttagslåda istället för elcentral som denna: http://www.nimaab.se/se/art/kombicentral-1632a-med-jordfelsbrytare-30ma-typ-a.php
fast det finns ju säkert mindre utan 32Auttag.
Du kan lägga en 2,5 mm² som gruppledning, detta är sant, de flesta skulle kanske lägga en tusenlapp till och lagt en undercentral kopplad mellan central och mätarsäkringar men är det så billigt som möjligt som gäller funkar ju din elektrikers lösning också. Anledningen till att man alltid vill överdimensionera anläggningen är främst för framtida behov av utökningar, vill du exempelvis dra en kabel 30 m till från vedbon för att mata något annat kanske inte 2,5mmm² räcker utan du måste då dra ny kabel hela vägen, sen finns att ta hänsyn till spänningsfall och utlösningstid vilket alltid ökar med mindre kabel.
Tack för alla era svar!
Slugge, du har rätt, jag har en snäv budget. Det är inte så jättetroligt att jag kommer dra en lång kabel från boden till något som drar jättemycket. Men det är ju klart att det är bättre att överdimensionera. Jag ska höra med honom vad prisskillnaden blir.
Jag kan ju faktiskt tänka mig att det blir en bastu så småning om...
Slugge, du har rätt, jag har en snäv budget. Det är inte så jättetroligt att jag kommer dra en lång kabel från boden till något som drar jättemycket. Men det är ju klart att det är bättre att överdimensionera. Jag ska höra med honom vad prisskillnaden blir.
Jag kan ju faktiskt tänka mig att det blir en bastu så småning om...