Hej,

Jag har precis beställt Fiberlan från Telia till min villa som byggs nu. Vad personen i telefonen inte lyckades förklra för mig var vilken hårdvara som ingår från telia. Jag skall precis upphandla tillval från elektrikern. Jag vill inte beställa något som ingår från Telia.

Någon som vet?

En fiberkonverterare till ett vanligt Nätverksuttag... Om det inte ändrats på den senaste månaderna

När vi beställde till vår villa så fick vi med en himla massa boxar, jag är dock tämligen säker på att detta var någon specialare eftersom vi är många som gått ihop och fått en "kollektiv" anslutning. Men det som vi fick hem till oss var

1 mediakonverterare (fiber-ethernet)

1 bredbandsdelare a´la telia (ethernet anslutning) för att dela upp på internet, telefoni, tv samt en port jag inte vet vad det är

1 st router med fyra LAN portar (ej trådlöst)

1 st telefonilåda med anslutningsmöjlighet till vanliga telenätet i kåken (gristryne).

1 st switch (?) för att dela tv-signalen till flera boxar

2 st IP-tv boxar

samt allt erforderligt kablage räknat från mediakonverteraren till utgående RJ45 portar på respektive utrustning. (ja det följde i och för sig med tre stycken 2 meters nätverkskablar men det är väl inte många som har dator och tv där man kommer in med fibern...

Beror ju på vilka tjänster man köper av Telia. Men köper man bara fiber (bredband) får man en mediekonverterare och en "bredbandsswitch" (i princip en vanlig switch, men den är vlan-taggad för Telias olika tjänster). Bredbandsswitchen är f.ö. överflödig om man inte köper telefoni eller IP-TV från telia.

ANDHOL skrev:
När vi beställde till vår villa så fick vi med en himla massa boxar, jag är dock tämligen säker på att detta var någon specialare eftersom vi är många som gått ihop och fått en "kollektiv" anslutning. Men det som vi fick hem till oss var

1 mediakonverterare (fiber-ethernet)

1 bredbandsdelare a´la telia (ethernet anslutning) för att dela upp på internet, telefoni, tv samt en port jag inte vet vad det är

1 st router med fyra LAN portar (ej trådlöst)

1 st telefonilåda med anslutningsmöjlighet till vanliga telenätet i kåken (gristryne).

1 st switch (?) för att dela tv-signalen till flera boxar

2 st IP-tv boxar

samt allt erforderligt kablage räknat från mediakonverteraren till utgående RJ45 portar på respektive utrustning. (ja det följde i och för sig med tre stycken 2 meters nätverkskablar men det är väl inte många som har dator och tv där man kommer in med fibern...

Får man fråga vad det var för router ni fick? För vi har nämligen inte fått någon sån, men alla andra du raddade upp...så jag tänkte ringa och tjata lite på dem, kör visserligen en egen trådlös router, men tänkte dra en kabel till PS3an för maximal hastighet.

tynell skrev:
Får man fråga vad det var för router ni fick? För vi har nämligen inte fått någon sån, men alla andra du raddade upp...så jag tänkte ringa och tjata lite på dem, kör visserligen en egen trådlös router, men tänkte dra en kabel till PS3an för maximal hastighet.
Vi fick med:
1 st mediakonverterare
1 st bredbandsdelare
1 st switch för IPTV
1 st telefoni-splitter (ingen telefonilåda utan bara den som delar upp uttagen)
2 st IPTV-boxar

Vi valde att köra telefonin via annat bolag.

Nanorch skrev:
Vi fick med:
1 st mediakonverterare
1 st bredbandsdelare
1 st switch för IPTV
1 st telefoni-splitter (ingen telefonilåda utan bara den som delar upp uttagen)
2 st IPTV-boxar

Vi valde att köra telefonin via annat bolag.

Vad är det för märke och modell på routern ("bredbandsdelaren")...?

tynell skrev:
Vad är det för märke och modell på routern ("bredbandsdelaren")...?
På framsidan står det "Inteno"
På bakisdan står det "Xavi Triple Play Box", "Model name: XG6745"

Det finns ett WAN uttag, ett för Dator, ett för IPTV, ett för IPTelefoni och ett ledigt som är omärkt.

Thats all...

Det är inte en router utran en switch (vlan-taggad) speciellt konfigurerad för Telias olika tjänster. Efter vad jag förstått beror det på vilken utrustning man sitter kopplad mot om man får en sådan eller inte.

Har också fått en sådan men använder den inte då vi inte köper varken TV eller Telefoni från Telia.

sandhall skrev:
Det är inte en router utran en switch (vlan-taggad) speciellt konfigurerad för Telias olika tjänster. Efter vad jag förstått beror det på vilken utrustning man sitter kopplad mot om man får en sådan eller inte.

Har också fått en sådan men använder den inte då vi inte köper varken TV eller Telefoni från Telia.
"vlan-taggad"? Vi har inte WLAN i vår i alla fall... eller missförstår jag dig nu?

VLAN är ett sätt att logiskt märka, separera och hantera trafik på ethernetnivå, medan WLAN är "radioLAN". Två helt olika saker.

Virtual Lan och Wireless lan

Så det är ingen annan heller som fått en internet _router_ från Telia då om jag förstått det rätt?

Har inte lyckats hitta nån info om det ens behövs, kanske räcker med en switch - någon som vet?

tynell skrev:
Så det är ingen annan heller som fått en internet _router_ från Telia då om jag förstått det rätt?

Har inte lyckats hitta nån info om det ens behövs, kanske räcker med en switch - någon som vet?
Eftersom vi inte har någon så behövs det bevisligen inte, i a f inte för oss :)

Jag kanske är ute och cyklar nu (har aldrig haft ADSL) men är det inte i ADSL sammanhang man behöver en router?

Vi har alltid haft tp-uttag direkt i väggen och då har det alltid räckt med en switch...

Nanorch skrev:
Eftersom vi inte har någon så behövs det bevisligen inte, i a f inte för oss :)

Jag kanske är ute och cyklar nu (har aldrig haft ADSL) men är det inte i ADSL sammanhang man behöver en router?

Vi har alltid haft tp-uttag direkt i väggen och då har det alltid räckt med en switch...
Jag trodde man behövde en router för att alla burkar ska få ett varsitt IP, men det kanske Telia sköter från sitt håll?
Jag har alltid kört trådlöst nätverk hemma (både då jag haft via fiber, adsl och via kabeltv), och då har ju den routern DHCP och ger alla anslutna klienter ett varsitt IP, men nu tänkte jag köra det trådat för att få ut maximal hastighet, därför undrar jag. Men då borde jag helt enkelt höra mig för med Telia låter det som.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.