1 928 läst ·
32 svar
2k läst
32 svar
Vilken handdriven pump för att fylla liten badtunna med sjövatten?
Sida 1 av 3
Hej! Jag ska fylla en liten badtunna med vatten från (den vassrika) insjön. Lyfthöjd 2 meter, ca 20 meter från vattnet, ca 4-5 gånger per år.
Vilken HANDDRIVEN pump och slang föreslår ni?
Eftersom jag slänger ner slangen bara när jag ska pumpa tänker jag att det kanske räcker att ha ett finmaskigt nät över mynningen på slangen?
Min första fråga på forumet. Tack på förhand!
Mia
Vilken HANDDRIVEN pump och slang föreslår ni?
Eftersom jag slänger ner slangen bara när jag ska pumpa tänker jag att det kanske räcker att ha ett finmaskigt nät över mynningen på slangen?
Min första fråga på forumet. Tack på förhand!
Mia
Tänk på sträckan och lyfthöjden.
Kan vara så att du kanske behöver vatten i röret för att det ska fungera.
https://tostarp.se/produkt/manuell-...PuaS2QSu93bXBGD9yDVgr8CYG-aIkV_IaAmkKEALw_wcB
En 12 volts länspump på bilbatteri kanske vore något.
https://tostarp.se/produkt/manuell-...PuaS2QSu93bXBGD9yDVgr8CYG-aIkV_IaAmkKEALw_wcB
Det finns mycket bra batteridrivna sänkpumpar som inte är så dyra. Jag köpte Einhells variant till landet för några år sedan och den fungerar mycket bra. Lyfthöjd kanske tre meter, fyller en 80 l tunna på någon minut. Batteriet räcker förvånansvärt länge. Om du köper två eller tre extrabatterier så kan du ladda alla hemma och ta med till sommarstället.
Tack, den där såg bra ut!!A A-Man_08 skrev:Tänk på sträckan och lyfthöjden.
[länk] Shopping&utm_source=google&utm_campaign=20771967582&utm_medium=cpc&utm_content=&utm_term=&gad_source=1&gad_campaignid=20778306167&gbraid=0AAAAApE-4oz2CNuFevEoewLtpvNWmVSTi&gclid=Cj0KCQjwnJfEBhCzARIsAIMtfKK9KsJU5HdnnO0UzRbptiQPuaS2QSu93bXBGD9yDVgr8CYG-aIkV_IaAmkKEALw_wcB
Det kommer vara mycket jobb att handpumpa.
Lättare att gå med ett par stora vattenkannor eller dunkar.
Har du inte bilen i närheten? Du kan ju driva en 12v pump från bilens generator.
Eller köp ett elverk och en 230v pump. Elverk är ändå bra att ha.
Lättare att gå med ett par stora vattenkannor eller dunkar.
Har du inte bilen i närheten? Du kan ju driva en 12v pump från bilens generator.
Eller köp ett elverk och en 230v pump. Elverk är ändå bra att ha.
Hej!D Du och 19till skrev:
Då förstår jag inte.... Om det är 20liter i minuten kapacitet på handpump, så tar det tio min att fylla. Det kan väl inte vara mer jobb än att bära en tio liters hink 20gånger 20 meter? Är det något jag missar?