Hej! Jag ska fylla en liten badtunna med vatten från (den vassrika) insjön. Lyfthöjd 2 meter, ca 20 meter från vattnet, ca 4-5 gånger per år.
Vilken HANDDRIVEN pump och slang föreslår ni?
Eftersom jag slänger ner slangen bara när jag ska pumpa tänker jag att det kanske räcker att ha ett finmaskigt nät över mynningen på slangen?

Min första fråga på forumet. Tack på förhand!
Mia

Välkommen till Byggahus!

Gustavsberg Nr1, RSK-Nr 565 2110, själv hade jag nog föredragit en motordriven pump till så stora vattenmängder..

• Gilla
Miaty
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Välkommen till Byggahus!

Gustavsberg Nr1, RSK-Nr 565 2110, själv hade jag nog föredragit en motordriven pump till så stora vattenmängder..
Tack! Jag har ingen el på torpet... Och det är en mycket liten tunna!

M Miaty skrev:
Inte ens 12 volt?

M Miaty skrev:
Både Biltema och Clas Ohlson säljer små bensindrivna vattenpumpar för 16-1700kr, är det för dyrt eller bullrigt föreslår jag att du använder hink.

• Gilla
Miaty
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Inte ens 12 volt?
Nixi Pixi. Men tittade just på Gustavsbergspumpen ovan. 8500kr går bort..... Då blir det nog inget....

tommib
Det finns mycket bra batteridrivna sänkpumpar som inte är så dyra. Jag köpte Einhells variant till landet för några år sedan och den fungerar mycket bra. Lyfthöjd kanske tre meter, fyller en 80 l tunna på någon minut. Batteriet räcker förvånansvärt länge. Om du köper två eller tre extrabatterier så kan du ladda alla hemma och ta med till sommarstället.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Miaty skrev:
Nixi Pixi. Men tittade just på Gustavsbergspumpen ovan. 8500kr går bort..... Då blir det nog inget....
En sån klaffpump kan du gott köpa begagnad 50-500kr skulle jag säga är ett rimligt pris.

A A-Man_08 skrev:
Tänk på sträckan och lyfthöjden.
Kan vara så att du kanske behöver vatten i röret för att det ska fungera.
[länk] Shopping&utm_source=google&utm_campaign=20771967582&utm_medium=cpc&utm_content=&utm_term=&gad_source=1&gad_campaignid=20778306167&gbraid=0AAAAApE-4oz2CNuFevEoewLtpvNWmVSTi&gclid=Cj0KCQjwnJfEBhCzARIsAIMtfKK9KsJU5HdnnO0UzRbptiQPuaS2QSu93bXBGD9yDVgr8CYG-aIkV_IaAmkKEALw_wcB

En 12 volts länspump på bilbatteri kanske vore något.
Tack, den där såg bra ut!!

F fribygg skrev:
En sån klaffpump kan du gott köpa begagnad 50-500kr skulle jag säga är ett rimligt pris.
Låter bra, ska leta!

Det kommer vara mycket jobb att handpumpa.
Lättare att gå med ett par stora vattenkannor eller dunkar.

Har du inte bilen i närheten? Du kan ju driva en 12v pump från bilens generator.

Eller köp ett elverk och en 230v pump. Elverk är ändå bra att ha.

• Gilla
Miaty
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Det kommer vara mycket jobb att handpumpa.
Lättare att gå med ett par stora vattenkannor eller dunkar.

Har du inte bilen i närheten? Du kan ju driva en 12v pump från bilens generator.

Eller köp ett elverk och en 230v pump. Elverk är ändå bra att ha.
Hej!
Då förstår jag inte.... Om det är 20liter i minuten kapacitet på handpump, så tar det tio min att fylla. Det kan väl inte vara mer jobb än att bära en tio liters hink 20gånger 20 meter? Är det något jag missar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.