24 728 läst ·
3 svar
25k läst
3 svar
Vilken glimtändare och lysrör i badrumsarmatur?
Kanske en dum fråga, men jag har irriterat mig tillräckligt nu och vill lösa problemet, och tänkte att det är ett bra avslut på året att lösa det
. Sedan vi flyttade in har vi haft småproblem med badrumsarmaturen (flimrar, lysrör slocknar, byter rör men de håller inte, ny glimtändare får ljusen att flimra etc).
Misstänker felaktig glimtändare (tror inte den som satt i innan jag bytte var rätt..) men hur vet man vilken glimtändare som var avsedd att sitta i armaturen från början? Ska det finnas någon form av etikett på armaturen? Kan det finnas specialdon? Är det olika glimtändare för olika antal rör och för olika styrkor på rören?
Lysrör är ju ganska lätta att byta, och hitta rätt, men glimtändare begriper jag mig inte alls på....
Misstänker felaktig glimtändare (tror inte den som satt i innan jag bytte var rätt..) men hur vet man vilken glimtändare som var avsedd att sitta i armaturen från början? Ska det finnas någon form av etikett på armaturen? Kan det finnas specialdon? Är det olika glimtändare för olika antal rör och för olika styrkor på rören?
Lysrör är ju ganska lätta att byta, och hitta rätt, men glimtändare begriper jag mig inte alls på....
Är det ett eller flera lysrör?
Är det ett lysrör så ska glimtändaren vara en "singel" och ha ett effektintervall som omfattar lysrörets effekt.
Är det flera lysrör beror det på om lysrören sitter i serie med varandra eller på var sin slinga på reaktorn (drosseln/metallklumpen), det brukar även stå på reaktorn om det ska vara singel eller serie.
Är det ett lysrör så ska glimtändaren vara en "singel" och ha ett effektintervall som omfattar lysrörets effekt.
Är det flera lysrör beror det på om lysrören sitter i serie med varandra eller på var sin slinga på reaktorn (drosseln/metallklumpen), det brukar även stå på reaktorn om det ska vara singel eller serie.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Reaktorn är en tung järnklump ("transformator") som begränsar strömmen genom lysröret, syns inte utifrån. Felet kan ligga i reaktorn, men kanske även i fel typ av glimtändare. Dess märkning är minst sagt lustig ja. Om du idag har glimtändare märka med "Single 110-120 V, 4-22 W, Serie 220-240 V, 4-22 W, S2 eller St151" så kan du prova att byta till "Single 220-240 V, 4-65 W, S10, St111". Lite ovanligt dock att en badrumsarmatur skulle ha 230 V-tändare, om inte rören har en effekt på över 22 W?
Klicka här för att svara