Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Rent teoretiskt skulle ju TS då kunna föra över alla likvider till det och hävda att de är hans. Något tillspetsat, men ändå.
Det stämmer, så har jag också tolkat det. I dagsläget råder dock ett liknande läge redan då amortering på fastigheten kan ske från den gemensamma potten till den enskilda egendomen.

D Dauen skrev:
Det stämmer, så har jag också tolkat det. I dagsläget råder dock ett liknande läge redan då amortering på fastigheten kan ske från den gemensamma potten till den enskilda egendomen.
Ja, det är nog så det vanligtvis går till.
En bodelning är inte en resultatrapport, utan en balansräkning. Det kommer alltså inte upp några ackumulerade driftskostnader eller utgifter för 15 års uppäten mat i bodelningen, allt det anses passerat. Bodelningen gäller de tillgångar och skulder som finns på brytdagen (för skilsmässa eller dödsfall), och är i princip en balansräkning på brytdagen.

Det finns få formkrav på ett äktenskapsförord, ni kan komma överens om I princip vad ni vill, bara ni undertecknar båda två.
Det finns väl ingen direkt praxis runt äktenskapsförord i Sverige, det verkar inte vara så vanligt. Min personliga åsikt som gift, med äktenskapsförord, är att det är till bådas fördel att ni båda har enskild egendom.

Kommer ni på efter ett tag att ni har ändrat er angående innehållet i äktenskapsförordet, kan ni skriva ett nytt som ersätter det gamla, samt registrera hos Skatteverket. I mitt äktenskap är vi inne på äktenskapsförord nr 2 nu.

• Gilla
Dauen och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.