Jag har en relativt lång stentrappa som leder från gatan upp till huset. När jag köpte huset fanns det sprickor i cementfogarna så jag lät ett företag bila bort all fog och lägga nytt. Den ny fogen skulle vara lite elastisk så den skulle kompensera för mindre sättningar. Problemet är att den inte är tät utan den suger upp vatten. Detta medför att vatten tränger in i huset och färgen släpper på väggen i källaren samt att armeringsjärn betongkonstruktionen under trappstenarna rostar. Vi kommer att slipa bort färgen (fel val av en målare) och måla om med rätt typ av färg.
Har nu som jag ser det två alternativ: bila bort fogarna igen och ersätta med tät fog alternativt täta fogen med något lämpligt medel.
Är det någon av er som har ett förslag på val av fogmassa och/eller tätningsmedel.
Tacksam för kommentarer.
Bifogat bilder från trappan och inifrån. Testat med att hälla lite vatten på trappa och som man ser av bilden suger fogen upp vattnet.
Har nu som jag ser det två alternativ: bila bort fogarna igen och ersätta med tät fog alternativt täta fogen med något lämpligt medel.
Är det någon av er som har ett förslag på val av fogmassa och/eller tätningsmedel.
Tacksam för kommentarer.
Bifogat bilder från trappan och inifrån. Testat med att hälla lite vatten på trappa och som man ser av bilden suger fogen upp vattnet.
Hej, fick du nån lösning på detta. Har exakt samma problem.E Excanto skrev:Jag har en relativt lång stentrappa som leder från gatan upp till huset. När jag köpte huset fanns det sprickor i cementfogarna så jag lät ett företag bila bort all fog och lägga nytt. Den ny fogen skulle vara lite elastisk så den skulle kompensera för mindre sättningar. Problemet är att den inte är tät utan den suger upp vatten. Detta medför att vatten tränger in i huset och färgen släpper på väggen i källaren samt att armeringsjärn betongkonstruktionen under trappstenarna rostar. Vi kommer att slipa bort färgen (fel val av en målare) och måla om med rätt typ av färg.
Har nu som jag ser det två alternativ: bila bort fogarna igen och ersätta med tät fog alternativt täta fogen med något lämpligt medel.
Är det någon av er som har ett förslag på val av fogmassa och/eller tätningsmedel.
Tacksam för kommentarer.
Bifogat bilder från trappan och inifrån. Testat med att hälla lite vatten på trappa och som man ser av bilden suger fogen upp vattnet.
Hej,
Tyvärr fick jag inte ett enda svar eller kommentar.
Det jag har gjort nu är att impregnera fogarna och stenen (ca 2-3 cm från fogen). Vattnet verkar nu rinna av på ett bättre sätt.
Jag har också slipat/skrapat bort färgen på innerväggen och mäter regelbundet fuktigheten. Förhoppningsvis så skall fuktigheten i väggen sjunka till en acceptabel nivå så att väggen kan målas kommande höst.
Har noterat att vissa fogar har spruckit troligtvis p.g.a. rörelse i trappan. Får nog impregnera/täta vissa delar till våren.
Tyvärr fick jag inte ett enda svar eller kommentar.
Det jag har gjort nu är att impregnera fogarna och stenen (ca 2-3 cm från fogen). Vattnet verkar nu rinna av på ett bättre sätt.
Jag har också slipat/skrapat bort färgen på innerväggen och mäter regelbundet fuktigheten. Förhoppningsvis så skall fuktigheten i väggen sjunka till en acceptabel nivå så att väggen kan målas kommande höst.
Har noterat att vissa fogar har spruckit troligtvis p.g.a. rörelse i trappan. Får nog impregnera/täta vissa delar till våren.
Produkter som diskuteras: "skrapat färgen"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Tack för infon, vi fick rådet att ta bort fogen och ersätta den med nån UV beständig byggfogg. Får forska mer på det under våren.E Excanto skrev:Hej,
Tyvärr fick jag inte ett enda svar eller kommentar.
Det jag har gjort nu är att impregnera fogarna och stenen (ca 2-3 cm från fogen). Vattnet verkar nu rinna av på ett bättre sätt.
Jag har också slipat/skrapat bort färgen på innerväggen och mäter regelbundet fuktigheten. Förhoppningsvis så skall fuktigheten i väggen sjunka till en acceptabel nivå så att väggen kan målas kommande höst.
Har noterat att vissa fogar har spruckit troligtvis p.g.a. rörelse i trappan. Får nog impregnera/täta vissa delar till våren.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

