hej håller på med renovering av ett hus från sekelskiftet helt i trä.
Problemet är att huset först målades med linoljefärg
och för ca 15 år sedan med plastfärg.
Detta resulterade i att färgen flagnar och har spruckit överallt.
Jag håller nu på att skrapa hela huset och skall måla om det ,jag kommer att använda en olje/linoljefärg igen.
Min fråga är måste all gammal plastfärg bort??
vissa delar på planken sitter färgen stenhårt fast
Kan man måla över sådan färg med oljefärg??
tacksam för synpunkter
mvh
 
ingen som vet???
 
Hör med en byggnadsantikvarie, finns förhoppningsvis på länsmuséet eller dylik institution, eventuellt på länsstyrelsen. Eller byggnadsvårdscentrum. Eventuellt kan en färghandlare svara på din fråga, om inte den ena färgen är mycket dyrare än den andra, för då kanske de rekommenderar den dyrare...

Med varmluftspistol torde färg som sitter hårt fast lotsna. Värm på cirka tio centimeters avstånd i några sekunder tills du ser att färgen bubblar sig, då skrapar du väck den. Ta decimeterstora områden i taget.

Annars är väl det värsta som kan hända, att den underliggande plastfärgen så småningom flagar, och bryter upp den utanpåliggande linoljefärgen med sig, så att du då kan skrapa och om inte kulören blekts, får du dutta i men ny färg på den fläcken.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.