39 081 läst ·
24 svar
39k läst
24 svar
Vilken elhyvel är bäst att köpa?
Tittade på gröna bosch och på biltemas dyrare variant (900
och tyckte biltemas kändes bättre.
Visserligen är säkert skären bättre på boschen men är det någon som har provat/har biltemas hyvel?
Har lite svårt att ge 2500:- för en hyvel man använder så sällan, samtidigt att köpa skräp för 1000:- är ju ännu sämre...
Visserligen är säkert skären bättre på boschen men är det någon som har provat/har biltemas hyvel?
Har lite svårt att ge 2500:- för en hyvel man använder så sällan, samtidigt att köpa skräp för 1000:- är ju ännu sämre...
Jag har iofs bara testat Biltemas tiger och den imponerade inte. Har klämt och kännt på de andra verktygen dom har, inkl. hyvel. Inget som jag skulle ta in i snickeboa direkt. Själv har jag kapitulerat sedan länge, vägrar skaffa annat än proffsverktyg. Köpte en Makita för många år sedan >5, kalashyvel med ett otroligt drag i och smidig att använda. Skaffade Festools 850 för lite mer än ett år sedan, helt underbar. Passade på att skaffa den då Festool bundlade den med en specialkutter av valfri modell, precis de som nämndes i början av phl. Satsa på kvalitet från början, det brukar löna sig i längden
Min gröna Bosch for till hyvelhimlen för några år sedan, köpte då en billig Skil, och det visade sig att den slog den gamla Boschen med hästlängder. Nu var min Bosch från sent 80-tal, så jämförelsen haltar, utvecklingen går förhoppningsvis framåt. När det gäller skären så köper jag gärna kvalitet, fast ännu funkar SKIL-skären för mej.BerntS skrev:Tittade på gröna bosch och på biltemas dyrare variant (900och tyckte biltemas kändes bättre.
Har inget som helst problem över att Festools hyvel är dyr. Den kommer att användas nästan varje dag i kanske två års tid. Vi får se hur det funkar. Att bila fram materialet vor fantastiskt men allt för tidskrävande. Då vi ska bygga nio ! hus. Diskuterar just nu ett ev sponsringavtal med en försäljare. Vi har tidigare haft mycket bra erfarenheter av det när det gäller tex Gränfsors och dras yxor mm. Budgetmodeller är inte intressant.
Förklara gärna lite mer hur du tänkt gå till väga och vad du har för utgångsmaterial.
Jag förmodar att du utgår från någon typ av fyrkantiga bjälkar och ska runda av dem lite ojämnt, bränns det? I så fall kan jag inte förstå hur det ska kunna gå fortare med elhyvel än med till exempel yxa och dragkniv. Visserligen har jag bara erfarenhet av en dålig Skil elhyvel men de fungerar väl ändå likadant? Visst blir det nog rent fysiskt lättare att gå fram och tillbaka med en elhyvel men att det skulle gå fortare tror jag inte på. Dessutom kommer det garanterat att se fejkat ut.
Jag har förvisso haft fel förr... påstås det.
Jag förmodar att du utgår från någon typ av fyrkantiga bjälkar och ska runda av dem lite ojämnt, bränns det? I så fall kan jag inte förstå hur det ska kunna gå fortare med elhyvel än med till exempel yxa och dragkniv. Visserligen har jag bara erfarenhet av en dålig Skil elhyvel men de fungerar väl ändå likadant? Visst blir det nog rent fysiskt lättare att gå fram och tillbaka med en elhyvel men att det skulle gå fortare tror jag inte på. Dessutom kommer det garanterat att se fejkat ut.
Jag har förvisso haft fel förr... påstås det.
Redigerat:
Klicka här för att svara