Clarken37 skrev:
Varför är det rimligt att två hushåll ska beskattas helt olika beroende på inkomstfördelningen?
För att vi beskattar individer, inte hushåll.
Clarken37 skrev:
Varför ska ett par som skattar mindre än en ensamstående få dubbelt så mycket rot/rut varje år?
Se ovan.
Clarken37 skrev:
Allt annat än en platt skatt på inkomst är orättvist och fel.
Det finns mycket orättvisa här i världen.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För att vi beskattar individer, inte hushåll.

Se ovan.

Det finns mycket orättvisa här i världen.
Gör vi? Finns tonvis av exempel där vi beskattas som hushåll, avdrag, bidrag osv

Så varför öka den? Sverige och norden är unikt i europa på den här punkten. Skiljer sig ett tyskt eller brittiskt par så delar man lika på gemensam intjänad tjänstepension tex.

Vettigt system där ena partnern inte riskerar gå lottlös som i Sverige.

Det svenska skattesystemets incitament säger i princip; blir din sambo sjuk, dumpa hen. Vi kommer sätta P om du försöker kompensera hens inkomstbortfall.

Redigerat av moderator:
S
Clarken37 skrev:
Gör vi? Finns tonvis av exempel där vi beskattas som hushåll, avdrag, bidrag osv

Så varför öka den? Sverige och norden är unikt i europa på den här punkten. Skiljer sig ett tyskt eller brittiskt par så delar man lika på gemensam intjänad tjänstepension tex.

Vettigt system där ena partnern inte riskerar gå lottlös som i Sverige.

Det svenska skattesystemets incitament säger i princip; blir din sambo sjuk, dumpa hen. Vi kommer sätta P om du försöker kompensera hens inkomstbortfall.
Det här känns som helt off topic nu.

Sambeskattningen i Sverige togs bort för att fler kvinnor skulle förvärvsarbeta. I Tyskland och Frankrike har man ett annat sätt att se på sånt.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
P
S sinuslinus skrev:
Det här känns som helt off topic nu.

Sambeskattningen i Sverige togs bort för att fler kvinnor skulle förvärvsarbeta. I Tyskland och Frankrike har man ett annat sätt att se på sånt.
Du har rätt om OT

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, soppan blev ju en femma billigare vid årsskiftet så att begagnade dieselbilar gått upp i värde känns begripligt. Men det är engångshändelse.

Om man anser det extremt riskfyllt att köpa bil nu så är det för att framtida bilar blir bättre eller billigare.

Det tror jag iofs också att de kommer bli, men marknaden kommer inte översvämmas med nya bättre bilar vare sig 2025, -27 eller -30. Det kommer ta sin tid och gå successivt.

Sannolikt är det inte ens särskilt riskabelt att köpa en ny dieselkälke nu, just eftersom att utfasningen kommer bli successiv. Ingen skulle få mig att göra det ändå.
Kollade för skoj skull, bara en modell VW ID3. Kostar ny knappt 600. Beg 2021 kostar knappt 300. Minus 50% på 3 år som ”alltid”. 6000mil har de gått. 50kr/mil i värdeminskning för en relativt liten bil. Inget bra resultat för den bilen iaf.

• Haha
TommyC
  • Laddar…
J
P PHPersson skrev:
Kollade för skoj skull, bara en modell VW ID3. Kostar ny knappt 600. Beg 2021 kostar knappt 300. Minus 50% på 3 år som ”alltid”. 6000mil har de gått. 50kr/mil i värdeminskning för en relativt liten bil. Inget bra resultat för den bilen iaf.
Men en ID3 kostade ju inte alls så mycket 2021. Fanns ju extremt förmånliga leasingerbjudanden vid den tiden dessutom.

Här är en gammal artikel med priser:
https://www.vibilagare.se/nyheter/volkswagen-id-3-svenska-priserna-officiella

• Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Fast det där säger många som inte har elbil, du slipper byta olja i motorn + filter. Även bränslefilter. Har du bensinbil så slipper du även tändstiftsbyten men i övrigt skiljer det inte så mycket. Jag har tex 5000mils intervall på oljeservicen, så inte speciellt betungande.
- Många elbilar skall byta olja i växellådan precis som en fossilbil dock extremt sällan på båda.
- Bromsvätska
- Kylvätska
- Kupefilter
- Bromsklossar / skivor som dessutom ofta måste bytas med tätare intervall eftersom de används mindre och rostar.
- Stötdämpare/fjädrar som även de slits mer eftersom bilen som regel är betydligt tyngre.
- Däck
mm
Jag hade en 3 år gammal elbil tills den var 5 år gammal och det mest avancerade underhållet på 9k mil var under service (pga garantivillkor) när takluckans mekanism smörjdes upp.
Det jag skrev förut är väl en sanning med modifikation, för jag utgår från att man fixar enkla saker som bromsbelägg och skivor själv samt vätskebyten, särskilt om det är en lite äldre elbil. Dessa intervaller för kyl/bromsvätska som ges av tillverkare är löjliga och går bra att tredubbla så det blir inte ofta. Fjädring byter man väl efter typ 15-20k mil om de går sönder men inte annars, så tycker det är nästan löjligt att ta upp av dig som en "service"punkt. Däremot slipper man med en elbil byte av multirem och kamrem och glödstift och annat mer bökigt som man gärna lämnar in för ändå.

J jalmars skrev:
Men en ID3 kostade ju inte alls så mycket 2021. Fanns ju extremt förmånliga leasingerbjudanden vid den tiden dessutom.

Här är en gammal artikel med priser:
[länk]
Det är inte relevant tycker jag priserna har gått upp extremt de senaste åren och då får man jämföra med nypris. Den som säljer sin id3a skall säkert byta till en ny bil.
Tex så sålde jag min Tesla 50’ dyrare än vad jag köpte den för ny. Det beror på att jag hade tur och att Tesla höjde priserna men bara för det kan jag inte räkna med att tjäna pengar på att köpa en Tesla.

P PHPersson skrev:
Kostar idag från 460 tkr ny. 2021 fick man också bidrag på 50–70 tkr (minns inte exakt belopp just då).

Så man får en treåring för ca 60 % av vad en ny kostar. Hur mycket den som köpte den för tappat på tre år är lite bökigare att ta fram, men jag tror på närmare 150 tkr än de 300 du antyder.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Id3 kostar ny snarare 450k-500k . Dom som såldes 2021 när den lanserades pressade man ut och kostade för många endast runt 400k. Men räknar vi realistiskt så är det snarare 150.000kr vilket ger drygt 25kr/mil. Med ström och lite försäkring är man runt 35-40kr/mil. Tycker verkligen inte det är en dålig kalkyl för att åka ny bil i 3 år

K kurlakarl skrev:
Jag hade en 3 år gammal elbil tills den var 5 år gammal och det mest avancerade underhållet på 9k mil var under service (pga garantivillkor) när takluckans mekanism smörjdes upp.
Det jag skrev förut är väl en sanning med modifikation, för jag utgår från att man fixar enkla saker som bromsbelägg och skivor själv samt vätskebyten, särskilt om det är en lite äldre elbil. Dessa intervaller för kyl/bromsvätska som ges av tillverkare är löjliga och går bra att tredubbla så det blir inte ofta. Fjädring byter man väl efter typ 15-20k mil om de går sönder men inte annars, så tycker det är nästan löjligt att ta upp av dig som en "service"punkt. Däremot slipper man med en elbil byte av multirem och kamrem och glödstift och annat mer bökigt som man gärna lämnar in för ändå.
Glödstift ligger väl på 15-20? Så varför är det inte lika löjligt?
Kamrem ja men många har kedja som håller lika länge.

Jag hade förövrigt en dieselbil 3år gammal, körde från 5000ml till 10600mil och gjorde absolut ingenting. Bytte för några veckor sedan när den var 5år.

P PHPersson skrev:
10k på min bil tyvärr 😆

K kurlakarl skrev:
10k på min bil tyvärr 😆
Inte min :) där är det 16’

• Gilla
kurlakarl
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Id3 kostar ny snarare 450k-500k . Dom som såldes 2021 när den lanserades pressade man ut och kostade för många endast runt 400k. Men räknar vi realistiskt så är det snarare 150.000kr vilket ger drygt 25kr/mil. Med ström och lite försäkring är man runt 35-40kr/mil. Tycker verkligen inte det är en dålig kalkyl för att åka ny bil i 3 år
Jag jämförde med denna:
https://www.volkswagen.se/sv/kop-en...ile&sort-app=DATE_OFFER&sortdirection-app=ASC

Som har väldigt samma spec som den beg för 289

P
P PHPersson skrev:

Jag hade förövrigt en dieselbil 3år gammal, körde från 5000ml till 10600mil och gjorde absolut ingenting. Bytte för några veckor sedan när den var 5år.
Blir ju tokigt att jämföra just nu iom att andrahandsmarknaden varit helt galen pga bristen på nya bilar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.