Jag funderar på att läsa in Auktorisation B, den lägsta av tre grader. Innan kallad begränsad behörighet.
Man får koppla in och ur saker på befintlig gruppledning.

Har alltid hört att elektrikerfirmor alltid har en med allmän (full) behörighet som "skriver på" för alla andras jobb på firman, men hur är det med det?

Alltså, har anställda elektriker generellt sett allmän behörighet, Auktorisation B eller kanske ingen alls om nån annan skriver på för dem?

Har själv inte tänkt arbeta som elektriker.

Det finns helt klart flera med B behörighet än A, men hur fördelningen ser ut skiljer sig åt på firmorna.

Du vet att du måste ha praktisk erfarenhet på två år för att få B behörigheten?

Dom flesta har ingen "behörighet" (auktorisation) utan det har företaget genom att knyta till sig en person med rätt "behörighet" som hjälper till med att alla regler uppfylls.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Dom flesta har ingen "behörighet" (auktorisation) utan det har företaget genom att knyta till sig en person med rätt "behörighet" som hjälper till med att alla regler uppfylls.
Ändrade inte detta 2017? Att de gick från behörigheter till auktorisation.

T Tompafix skrev:
Det finns helt klart flera med B behörighet än A, men hur fördelningen ser ut skiljer sig åt på firmorna.

Du vet att du måste ha praktisk erfarenhet på två år för att få B behörigheten?
Ja det känner jag till.

T Tompafix skrev:
Ändrade inte detta 2017? Att de gick från behörigheter till auktorisation.
Det ändrar väl egentligen ingenting vad man kallar det?

E elmont skrev:
Du menar att de inte har nån behörighet alls? Den lägsta graden, B, får man tex på gymnasiet på el, om man jobbar två år efter det.

Man kan söka behörighet men min uppfattning är att de allra flesta elektriker inte gör det och har därför ingen egen behörighet/auktorisation. Så var det innan lagstiftningen ändrades 2017 och så är det fortfarande.

• Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Auktorisation heter det numera och typ B är inget man per automatik får efter 2 år, man ska ansöka om det samt betala in en slant till elsäkerhetsverket. Inga anställda elektriker jag känner har gjort det.

• Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
B bellman83 skrev:
Ja det känner jag till.

Det ändrar väl egentligen ingenting vad man kallar det?

Du menar att de inte har nån behörighet alls? Den lägsta graden, B, får man tex på gymnasiet på el, om man jobbar två år efter det.
Ska man jobba som anställ elektriker finns det ingen motivation alls att ta ut någon auktorisation. Det påverkar inte din lön och det kostar en liten slant samt kräver lite pappersjobb.

• Gilla
Fredde1973
  • Laddar…
Hur man efter 3 års gymnaisieutbildning och två års praktik inte kan få starta sin egna firma och iallafall koppla svagspänning är för mig ett stort mysterium...

• Gilla
Tigokämpa och 1 till
  • Laddar…
C
M mackan_kal skrev:
Hur man efter 3 års gymnaisieutbildning och två års praktik inte kan få starta sin egna firma och iallafall koppla svagspänning är för mig ett stort mysterium...
Om man "tar ut" auktorisation B så finns det väl inga hinder, förutsatt att man håller sig till sådana arbeten som omfattas av auktorisation B?

C cpalm skrev:
Om man "tar ut" auktorisation B så finns det väl inga hinder, förutsatt att man håller sig till sådana arbeten som omfattas av auktorisation B?
Då får man väl t.ex inte ändra i centralen?
Jag menar alltså yrkessamma elektriker som jobbar heltid.
Jag gick sjöbefäl och läste ca 30hp elkurser och sedan 2 mån elpraktik (på labb, dvs väldigt fokuserad, inte byta lysrör) och hade efter det full behörighet på fartyg.

Men en elektriker som går elprogram på gymnasie och 2 år praktik förväntas inte kunna sitt yrke. Helt fel enl mig

• Gilla
A Stenberg och 2 till
  • Laddar…
C
M mackan_kal skrev:
Då får man väl t.ex inte ändra i centralen?
Jag menar alltså yrkessamma elektriker som jobbar heltid.
Så är det, men det är ändå inte helt ovanligt att bedriva verksamhet under auktorisation B. Som scenelektriker, vitvaruinstallatör eller belysningsmontör för att nämna några exempel.

Men visst är det ett system som i princip saknar motstycke. Många menar att det är det enda kvarvarande skråväsendet där branschen genom auktorisationskravet i princip har full kontroll över vem som får utöva yrket.

• Gilla
JohanS81 och 4 till
  • Laddar…
Förr i tiden här åtminstone så kunde en person med papper/utb på att jobba med kraftström och ellinjer m.m skriva en model som "jag B.B hävdar att A.A har kunskap att göra svagströms jobb samt services på sin egna gårds anslutning på ett säkert och ansvarsfult sätt" men gick det tokigt så var det B.B fel

För svagströmsjobb behöver man ytterst sällan "behörighet" det är bara när anläggningen överskrider 10A eller 200V/A eller/och 50 V. Och vanligtvis håller sig svagströmsanläggningar under dom värdena.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.