2 720 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Vilken EKKJ till belysning på trädäck
Hej!
Har byggt ett trädäck en bit från huset och skall låta gräva ner en jordkabel på ca 15 meter för att kunna bl.a. driva LED spottar och en poolpump. Min undran är kring vilken EKKJ som bör användas för detta ändamål? Min tanke var på en EKKJ 3x2.5+2,5 och använda två av ledarna som fas respektive nolla samt manteln som skyddsjord ( en ledare förblir oanvänd). Är det rätt eller måste det vara en 4x2.5 för att få rätt färg på nollan (blå) som inte finns i 3x2.5 kabeln? Kan man använda t.ex grå ledare som nolla och brun som fas i 3x2.5 kabeln eller vad gäller kring färgerna?
Har byggt ett trädäck en bit från huset och skall låta gräva ner en jordkabel på ca 15 meter för att kunna bl.a. driva LED spottar och en poolpump. Min undran är kring vilken EKKJ som bör användas för detta ändamål? Min tanke var på en EKKJ 3x2.5+2,5 och använda två av ledarna som fas respektive nolla samt manteln som skyddsjord ( en ledare förblir oanvänd). Är det rätt eller måste det vara en 4x2.5 för att få rätt färg på nollan (blå) som inte finns i 3x2.5 kabeln? Kan man använda t.ex grå ledare som nolla och brun som fas i 3x2.5 kabeln eller vad gäller kring färgerna?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Det finns ett krav i elinstallationsreglerna som säger att neutralledaren ska vara blå utefter hela sin längd, så ska du vara helt korrekt måste du välja en sådan kabel.
Ang. det nya (finns inte i elinst.regl. 1:a utgåvan) kravet på att neutralledaren ska vara blå utefter hela sin längd måste vara en groda, används ju mängder med kabel inom framförallt industrin där en part är gul/grön och resten är svarta (oftast) med siffermärkning.
Jo så var det ju tills nyss även i vanliga EKKJ.snaggletooth skrev:
Maskiner inom industrin tror jag kan följa den standard som finns i det land den är tillverkad i. För tillverkningsland är ju sällan Sverige (eller ens EU).
Har sett ganska många konstiga färger. Ibland är inte ens jord gul/grön
Vad gäller maskiner så går dom under maskindirektivet, vilket inte är alls samma som vanliga installationsregler.Rrrrr skrev:
Men för att återgå till topic så undrar jag om ens 3x2,5/2,5 finns? ska låta det vara osagt.
Men jag hade nog dragit en N1XV 5G2,5 i 50mm slang, satt en kapsling som undercentral som man säkrar 16A. sen drivit allt utifrån det. Kanske behövs ett motorskydd för pumpen?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
EKKJ 3ledare finns.
//Patrik
//Patrik
Pumpen är på 650W så egentligen räcker en fas gott och väl. Men samtidigt, när jag tänker på det, varför inte dra en extra ledare till den iallafall så som Rrrrr föreslår, det är ju trots allt en väldigt liten extra kostnad i det hela. Bra förslag - Will do so!
Klicka här för att svara