Byggahus.se

Vilken dyckertpistol? Gas eller luft?

1k läst  6 svar

1. K
    Medlem Nivå 6
    Jag vill be er om lite råd inför inköp av dyckertpistol.

Förutsättningar:
    Har i nuläget ingen kompressor

Användningsområde:
    Ska i första hand spika innertak (spontat finsågat, typ råspont) och ska spika dolt i noten.
    Efter det kommer det bli en hel del lister; golv-, fönster-, dörr-, taklist.
    Man ska alltså kunna komma intill ordentligt vid noten vid takspikning, men samtidigt kunna sätta lister utan att få fula märken.

Alternativen:
    Gasdriven:
    Har kikat på t.ex. Paslode IM65A

Luftdriven:
    Kompressor + pistol, men vet inte vad som är bra. Behov av kompressor finns, har länge tänkt slå till men snålat ur... ;)

Kom gärna med förslag på bra och prisvärd kompressorkombination. Totalbudgeten får hamna på i runda slängar 5000:- Är även öppen för köp från UK el likn.

Tacksam för vägledning! :D

Med vänlig hälsning,

Nicklas

2. H
    Medlem · Nivå 19
    Inte intresserad av batteridrivna spikpistoler?

3. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 9
    Pasloden är mycket trevlig.

4. SC Aero
    Verktygstokig · Nivå 8
    Senco Fusion F16 ☺
    Ca 3200:- från EBay USA

Redigerat 4 feb 2014 20:31
  5. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Jag köpte Dewalt pickor på Amazon.com. En 16gauge för taket och en 18g för listning. Mycket nöjd med båda men har inte så mycket annat att jämföra med. Dessa tillsammans ligger väl inom din budget (mindre än halva). Kompressor bör man nog köpa här hemma pga transportkostnaden.

6. S
    Anonym
    luft alla gånger, sedan batteridrivna

• Svara
  7. Anna1984
    Medlem Nivå 11
    Jag köpte en Makita AF505 för ca 850 kr på Bauhaus med deras prisgaranti. Har inte hunnit testa den ännu så jag kan personligen inte säga något om den. Men jag köpte den för att jag har hört mycket gott om den.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka