Jag har en trasig duschblandare i huset som måste bytas. Då duschsetet (inklusive hålen i väggen som håller det) är anpassade för just den här blandaren (höjden) så vill jag helst ha en likadan blandare igen. Eller allra hest reservdelar till den för att sparar någon krona...

Problemet är att jag inte vet vilken blandare det är. De enda ledtrådarna har varit "made in Italy" samt en logotyp (se foto). Efter att ha googlat runt lite hittade jag faktskt en klart lovande tråd om detta, se https://www.flashback.org/t1189651. Och den tråden indikerar att min blandare är från Tapwell (www.tapwell.se).

Nu är jag ändå inte riktigt 100% säker på att så är fallet. Blandaren i tråden har ett utlopp nedåt också (troligen igenopluggat, men ändå). Min har enbart utlopp uppåt. Kanske rör det sig om olika gamla blandare / årsmodeller.

Är det någon som vet med säkerhet vad jag har för märke så vore jag hemskt tacksam.

Min kåk byggdes 2007/2008 och vår känsla har väl hittills varit att föregående ägarna (=byggarna) har tagit en hel del genvägar här och där, främst på materialkvalitetssidan. Har man kunnat välja billigaste möjliga grejerna har man gjort det. Så jag skulle bli synnerligen förvånad om detta inte är lågprisgrejer.
IMG_0233.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0237.jpg
Skapa konto

IMG_0239.jpg
Skapa konto

Känner igen den, kan mycket väl vara tapwell, i vilket fall finns mycket lika blandare på marknaden. Kolla med en välsorterad bad o vvs- butik så får du säkert hjälp. Dessutom kan du säkert hitta nya grejer av bra kvalitet som passar i befintliga hål.

Kollade katalogen som fanns på hemsidan och jämförde och det ser onekligen likt ut, både för blandare och duschset. Kollar du listpriset i katalogen ser det definitivt inte billigt ut, ett antal tusenlappar för blandaren.Det pluggade uttaget är för badkarspipen om man kör kombinerat dusch och bad. Det du behöver fundera på är att dessa verkar vara gjorda i både 150 samt 160mm cc enl katalog, Vanligt svenskt standardmått är 160, sen får du även säkerställa att tätningen mellan bl fäste och blandare funkar om du avser att byta till annat fabrikat. Alltså ditt blandarfäste behöver täta även för en Mora, FMM eller vad du väljer, och det långt ifrån självklart. Fanns ett telenummer till Stockholm i botten av katalogen, prata med dom så hittar du nog vidare, annars verkar www.badshop.se kränga Tapwell.

Fick tag på en bra person på Tapwell som bekräftade att det var den gamla versionen av deras TVM7200 (se http://www.tapwell.se/TVM-7200-160-8190947/article). Och inte nog med det, de bjöd på den trasiga termostaten och skickar den hem till mig. Och det helt oombett. Fantastisk service må jag säga - en eloge till Tapwell :D

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.