Elektrikern är klar i stugan med all eldragning och vi ska in och sätta gips.

Vilken storlek på dosfräsen ska inhandlas? och var hittar man billigast en magnetplugg som man pluggar in i dosan för att lättast hitta av hålet? Är det biltemas som har bäst pris på 339kr.

/Kristina

peternicklas
Redigerat:
  • Gilla
Atomic 112
  • Laddar…
Du behöver troligen 2 olika dosfräsar. En för apparatdosor, brytare, uttag osv. Och en för kopplingsdosor, takdosor och spisuttag.

De kallas T70, resp. T80, men är 74 resp 84 mm (om jag minns rätt).

Möjligt att man kan köra med ett billigt hålsågsset, men annars finns de "riktiga" fräsarna att köpa på de flesta byggmarknader och Jula osv.

Magnetsökaren fanns ialla fall tidigare billigast på Biltema, de sålde en exakt kopia av originalet, deras vr blå men i övrigt identisk. Biltemas kostade när jag såg den ca halva priset av originalet.

peternicklas
hempularen skrev:
Du behöver troligen 2 olika dosfräsar. En för apparatdosor, brytare, uttag osv. Och en för kopplingsdosor, takdosor och spisuttag.

De kallas T70, resp. T80, men är 74 resp 84 mm (om jag minns rätt).

Möjligt att man kan köra med ett billigt hålsågsset, men annars finns de "riktiga" fräsarna att köpa på de flesta byggmarknader och Jula osv.

Magnetsökaren fanns ialla fall tidigare billigast på Biltema, de sålde en exakt kopia av originalet, deras vr blå men i övrigt identisk. Biltemas kostade när jag såg den ca halva priset av originalet.
20179, innehåller både 73 och 83 mm. hålsåg och räcker länge och väl för gips.

Härligt, tack så mycket. :D Då köper jag både T70 och T80, vågar nog inte köpa billigaste av dosfräsarna för då känns det som det bara kommer jävlas.

Då testar jag att köpa magnetsökaren på Biltema. Såg en som hade byggt en egen sån till dunderpris men har inte riktigt tid till det själv så smidigast blir att köpa en.

Tack än en gång.

/Kristina

Skulle inte rekommendera Biltemas dossökare, har gjort gång på två omgångar i husbygget nu då plasten är väldigt spröd (att det blev biltema två gånger berodde endast på att dem var de enda som hade öppet sent lördag eftermiddag...) . Köpte Edwins nu på Byggmax för 449, verkar vara bättre kvalitet på plasten.

peternicklas
Savanna skrev:
Härligt, tack så mycket. :D Då köper jag både T70 och T80, vågar nog inte köpa billigaste av dosfräsarna för då känns det som det bara kommer jävlas.

Då testar jag att köpa magnetsökaren på Biltema. Såg en som hade byggt en egen sån till dunderpris men har inte riktigt tid till det själv så smidigast blir att köpa en.

Tack än en gång.

/Kristina
Köp dosfräsarna på Biltema, de fungerar hur bra som helst.

Det finns ett Hole-in-onepaket med en sökare, två för apparatdosa, en för kopplingsdosa och en för tackdosa för typ 4-500 kr. Det riktiga märket.

//Patrik

peternicklas
Patrik_Hed skrev:
Det finns ett Hole-in-onepaket med en sökare, två för apparatdosa, en för kopplingsdosa och en för tackdosa för typ 4-500 kr. Det riktiga märket.

//Patrik
Finns ofta på Tradera.

Eller penna och centimeterstock.... billigast

• Gilla
Ectobius och 2 till
  • Laddar…
Brukar bli tumstocken de få gånger man använder en dosfräs. Hålsökare brukar ju normalt bara snickaren ha. Dock viktigt att man inte sågar utanför för då täcker inte brytarens/uttaget hålet i väggen som annars lätt blir. Så att köra med rätt dosfräs och på rätt ställe är annars att rekommendera.

På de bygger jag brukar vara på så burkar jag se till att den sidan av väggen som ska gipsas först är den som jag har mest uttag i. Då jobbar jag från baksidan och kan bara köra dosfräsen där jag har mätt och sen blir dosan rak och precis så långt ut/in i väggen som den ska vara. Nu kan man köpa dyrare dosor med justerbar ring. Mindre jobb för snickaren även om jag får ett extra moment att dossåga så slipper jag mäta och att uttag eller rörutsläpp inte kommer där jag vill. Nu är detta iofs bara genomförbart i inneväggar.

Eftersom jag själv gjort el ritningen så vet jag att det är sjukt många hål som ska sågas upp och därför vill jag ha magneten för att underlätta. Blir sällan full pott då man kör med tumstock och penna. Been there done that. :P Men vi ser ju hur det går. Köpte Biltemas hålsökare så hoppas den fungerar, köpte två dosfräsar på Jula av den lite dyrare varianten. Kommer behövas framöver åxå.

Håller även tummar och tår att elektrikern inte gör oss barskrapade då vi inte vet vad det kalaset kmr kosta. :P

Stort tack till er alla som svarat. :D

/K

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.