Miele går ju ut med att deras produkter håller i 20 år och det kanske stämmer för många av deras
produkter och såklart kan det gå fel med någon enstaka produkt som det uppenbarligen har gjort
med min diskmaskin.
Det har gått knappt ett år sedan jag för tredje gången (första gången när maskinen var 6 månader) hade problem med att luckan inte öppnade sig i slutet av programmet (en viktig del av torkprocessen). Jag valde att inte laga det förra gången. Jag gav upp eftersom Miele var ointresserad av att ens prata med mig om problemet.
Nu har maskinen dessutom börjat läcka vatten och jag ringde hit en service tekniker som konstaterade
att vattnet troligen kommer uppifrån och att det troligen är luckan som inte stängs ordentligt.
Alltså återigen troligen ett fel på luckan. Det visade sig också att maskintabletten inte löst
upp sig och det kan bero på något som gör att vattnet inte blir tillräckligt varmt. Att laga
maskinen kan kosta lika mycket som en ny eller mer och eftersom det är svårt att veta vad som
orsakar problemen så kan det bli många reparationer.
Alltså en Miele diskmaskin som ska hålla i 20 år men började krångla efter 6 månader. Troligen
ett måndagsexemplar som Miele tycker att jag som kund ska leva med och betala för utan att
de tar något större ansvar. Jag ringde Miele igen och den jag pratade med hade såklart inget med reklamationer att göra men hon skulle be någon från den avdelningen ringa upp mig. Ingen har ringt och det har nu
gått en vecka.

Nu måste jag byta ut maskinen och funderar på om jag ska köpa en billig maskin som jag får räkna med att byta ut efter i bästa fall några år eller om det är värt att satsa på en dyrare variant med längre garanti. Har någon tips på en diskmaskin som jag kan överväga att köpa?

• Gilla
masken10
  • Laddar…
BirgitS
Välkommen till forumet!

De dyraste modellerna av Siemens/Bosch, Serie 8 tror jag de kallas, brukar vara gjorda i Tyskland och ha bra kvalitet. Det brukar gå att få tag på sådana som har 5 års garanti också, vilket ju inte skadar i dessa prispressade tider då måndagsexemplar har blivit vanligare.

• Gilla
Music Man och 3 till
  • Laddar…
Tack för svar. Ska verkligen kolla tillverkningsland och har sett någonstans att det även är att föredra att maskinen har stålbotten. Så många bra tips här i forumet vad man ska tänka på.

L lisen61 skrev:
Miele går ju ut med att deras produkter håller i 20 år och det kanske stämmer för många av deras
produkter och såklart kan det gå fel med någon enstaka produkt som det uppenbarligen har gjort
med min diskmaskin.
Det har gått knappt ett år sedan jag för tredje gången (första gången när maskinen var 6 månader) hade problem med att luckan inte öppnade sig i slutet av programmet (en viktig del av torkprocessen). Jag valde att inte laga det förra gången. Jag gav upp eftersom Miele var ointresserad av att ens prata med mig om problemet.
Nu har maskinen dessutom börjat läcka vatten och jag ringde hit en service tekniker som konstaterade
att vattnet troligen kommer uppifrån och att det troligen är luckan som inte stängs ordentligt.
Alltså återigen troligen ett fel på luckan. Det visade sig också att maskintabletten inte löst
upp sig och det kan bero på något som gör att vattnet inte blir tillräckligt varmt. Att laga
maskinen kan kosta lika mycket som en ny eller mer och eftersom det är svårt att veta vad som
Alltså en Miele diskmaskin som ska hålla i 20 år men började krångla efter 6 månader. Troligen
ett måndagsexemplar som Miele tycker att jag som kund ska leva med och betala för utan att
de tar något större ansvar. Jag ringde Miele igen och den jag pratade med hade såklart inget med reklamationer att göra men hon skulle be någon från den avdelningen ringa upp mig. Ingen har ringt och det har nu
gått en vecka.

Nu måste jag byta ut maskinen och funderar på om jag ska köpa en billig maskin som jag får räkna med att byta ut efter i bästa fall några år eller om det är värt att satsa på en dyrare variant med längre garanti. Har någon tips på en diskmaskin som jag kan överväga att köpa?
Jag har en Miele från 2009 och aldrig märkt att luckan öppnat efter programmet. Är det en ny feature?

K Kane skrev:
Jag har en Miele från 2009 och aldrig märkt att luckan öppnat efter programmet. Är det en ny feature?
Min heter G6630SCU som jag köpte januari 2018. Som en del i torkprocessen öppnas luckan vilket jag var lite skeptisk till i början eftersom jag tänkte att ångan skulle förstöra bänken ovanför men ångan dras in i maskinen på något sätt. Det här ska förbättra torkresultatet och om jag jämför med en siemens med Zeolit eller vad det heter så blir det betydligt bättre torkresultat

• Gilla
klimt
  • Laddar…
P
L lisen61 skrev:
med min diskmaskin.
gått en vecka.

mycket vanligt på miele idag, jag tror att de riktiga mielena är bättre dvs de dom kostar över 25tkr

P
K Kane skrev:
det är nog de som byggs i tjeckien som gör så för de är inta alls lika dana

• Gilla
Kane
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
mycket vanligt på miele idag, jag tror att de riktiga mielena är bättre dvs de dom kostar över 25tkr
Frågan är om det är värt att riskera 25 tkr och sen stå där med en oduglig maskin efter några år och försöka ta en diskussion med deras s k support som inte ens vill prata med sina kunder

P
L lisen61 skrev:
Frågan är om det är värt att riskera 25 tkr och sen stå där med en oduglig maskin efter några år och försöka ta en diskussion med deras s k support som inte ens vill prata med sina kunder
nej det är det inte för miele har bara ett års garanti vilket är helt ute idag samt in i hel--e dyra reservdelar

• Gilla
m_tejder
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
nej det är det inte för miele har bara ett års garanti vilket är helt ute idag samt in i hel--e dyra reservdelar
och dessutom tråkig attityd när man som kund vill ha hjälp. Jag kommer inte att köpa något mer från Miele mycket pga deras bemötande

P Pickadollen skrev:
Vi har denna Bosch (utgången nu) Serie 8 och är mycket nöjda:
[länk]

Den är tyst som fasen, diskar enormt bra (fattar inte hur, den diskar rent även om den är helt proppfull) - men framförallt torkar den otroligt bra.

Tillverkad i Tyskland.

Kostade 9499 kr på Tretti samt 1000 kr "cashback" från Bosch så 8499 kr.
Tack för tipset!! Verkar som sagt vara utgången men jag ska kolla med de jag brukar handla av om det finns något motsvarande alternativ.

Jag fick tips om Husqvarna QB8369W och Bosch SMU4HCW48S är det någon som vet något om dessa? Boschen ska tydligen ha stålbotten och vara tillverkad i Tyskland. Båda har 5 års garanti vilket ju kan innebära att man slipper problem så länge. Nu får jag ju skrota min drygt 4 år gamla Miele som kostade lika mycket då som de här maskinerna kostar idag

Vi har en bosch som nu är sex år. Reparatörer har jag haft på besök ett antal gånger under denna tid då den larmat för E14, samma fel varje gång.
Enkelt fel att fixa enligt youtube men tydligen ett helvete för reparatörer från bosch.
Nu är garantin slut så hoppas att den håller efter mycket strul.

men diskar bra och går tyst. Vet inte exakt vilken modell jag har men den var inte någon av de billigare. Är inte hemma just nu så svårt att kolla.

• Gilla
lisen61
  • Laddar…
Tack för ditt svar Det där med att den går tyst är rätt avgörande för mig och att den diskar bra. Hur är det med torkningen funkar det tillfredsställande? Väldigt oroande med att behöva reparatör flera gånger ,har ju haft det problemet med Mielen så surt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.