Hej!
Har fått tag i en äldre pelarborrmaskin. Tror märket är "TRU TOOL" modell TT-8, tillverkningsår 1988.
Hålet till chuck-nykeln är koniskt.
Bilden är suddig, beklagar.
Någon som vet vad där för chuck man ska leta efter att köpa - den saknades nämligen.
/Daniel
Har fått tag i en äldre pelarborrmaskin. Tror märket är "TRU TOOL" modell TT-8, tillverkningsår 1988.
Hålet till chuck-nykeln är koniskt.
Bilden är suddig, beklagar.
Någon som vet vad där för chuck man ska leta efter att köpa - den saknades nämligen.
/Daniel
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Vanlig nyckelchuck med en B kona
sedan behöver du en dorn med samma B kona och morsekona i andra änden.
gissningsvis är det morsekona 2 i spindeln
Protte
sedan behöver du en dorn med samma B kona och morsekona i andra änden.
gissningsvis är det morsekona 2 i spindeln
Protte
Tack Protte för ditt svar!
Jag var nog otydlig, det är alltså bara nyckeln som saknas! :
Googlade lite men vet inte riktigt vilken nyckel jag behöver.
Mäter man fram rätt storlek?
Tips på var man kan köpa rätt nyckel vore mycket uppskattat (gärna länk)....
EDIT: 10-13mm nyckel verkar alldeles för liten...
/Daniel
Jag var nog otydlig, det är alltså bara nyckeln som saknas! :
Googlade lite men vet inte riktigt vilken nyckel jag behöver.
Mäter man fram rätt storlek?
Tips på var man kan köpa rätt nyckel vore mycket uppskattat (gärna länk)....
EDIT: 10-13mm nyckel verkar alldeles för liten...
/Daniel
Redigerat:
Finns det någon märkning på chucken? Det kan stå något i stil med "B?? S?" (tex "B16 S3") på den. B?? anger storleken på dornet ("stålpinnen" som sitter mellan spindel och chuck) och S? anger vilken chucknyckel som passar.
Chucknyckel kan tex hitta hos OTD: http://shop.otdtools.se/hallande-verktyg/borrchuckar/tillbehor/110
Tyvärr står det inte alltid vilken nyckel som passar på chucken, men med hjälp av måtten på sidan jag länkade till kan du kanske lista ut vilken det är som passar?
Chucknyckel kan tex hitta hos OTD: http://shop.otdtools.se/hallande-verktyg/borrchuckar/tillbehor/110
Tyvärr står det inte alltid vilken nyckel som passar på chucken, men med hjälp av måtten på sidan jag länkade till kan du kanske lista ut vilken det är som passar?
Till 13L brukar det vara en nyckel som brukar benämnas S2 som har 6mm tapp och 12 kuggar på nyckeln.
Teoretiskt så borde det vara 7mm från centrum hålet för styrtappen till nockarna på kuggkransen som går runt chucken.
Ta loss chucken och åk till närmsta järn- / industrihandel så borde dom kunna hjälpa dig.
Teoretiskt så borde det vara 7mm från centrum hålet för styrtappen till nockarna på kuggkransen som går runt chucken.
Ta loss chucken och åk till närmsta järn- / industrihandel så borde dom kunna hjälpa dig.
Klicka här för att svara