Hejsan,

Jag är en automationsnovis och vi har sedan en vecka kört en controller (Animus) samt en Nexa-mottagare för att skapa ett första scenario. Testet har fallit väl ut och vi tänkte nu som steg 2 installera z-wave-brytare i ett antal av brytarna.

Det är rätt stor prisskillnad på dem.

Qubino 559:-
Fibaro 499:-
Aeotec 499:-
Nexa 299:-

Har ni erfarenhet av dem? Vilken skulle ni rekommendera att välja? Det är lätt att tänka att man får vad man betalar för, men det är inte alltid så. Ibland betalar man bara mer.

Alla råd uppskattas varmt.

Hej!

Jag använder Qubino, fungerar klockrent tillsammans med min Athom Homey.
Har deras dimmer, relä samt styr rullgardin och markis med deras shutter.
Går även att koppla in temperaturgivare som jag satt precis bakom plastramen på brytaren.

Inte testat andra men valde mellan Fibaro och Qubino när jag kollade på dimmer och Qubino klarar även snåla LED lampor.

Stort tack för hjälpen :)

• Gilla
Bamsetroll
  • Laddar…
Jag kör på fibarobrytare och några Qubino och är nöjd med dem, nexa har ju ett fördelaktigt pris men har tyvärr ingen koll på dem.

Ska du ha en Fibaro-kontroller så ska du ha Fibaro-brytare.

• Arg
izcho
  • Laddar…
Har en blandning av fibaro och qubino som båda funkar bra. De senaste brytarna har jag gått över till shelly (wifi) som bara kostar runt 110/st om man köper dem direkt av tillverkaren. Shelly har ingen dimmer än så bara använt deras enklaste puck. Men som sagt, både fibaro o qubino funkar bra, qubino har även ingång för temp sensor som jag använder på några av puckarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.