11 728 läst ·
12 svar
12k läst
12 svar
Vilken braskamin?
Var lägger man in en sådan tråd...går det bra under inredning???
Vad har ni för erfarenheter av olika braskaminer?
Funderar på någon av conturas modeller men är öppen för fler förslag.
Har ni grå eller svarta?
Om ni har svarta..hur dammiga blir de?
Vad har ni för erfarenheter av olika braskaminer?
Funderar på någon av conturas modeller men är öppen för fler förslag.
Har ni grå eller svarta?
Om ni har svarta..hur dammiga blir de?
Hej, vi har precis beställt en Scanspis, modell 53, i rostfritt stål, uurläcker. Tycker personligen att Contura kanske är lite tråkiga och uttjatade (syns i alla visningshus). :-/ Jötul hade också en del läckra, en del av deras sortiment kan man få på vridbar platta, så att man kan placera kaminen mitt i rummet, där den gör mest nytta, och vrida den så att man hela tiden ser brasan, var du än befinner dig i rummet.
www.scan.se
Lycka till
www.scan.se
Lycka till
TyraMyra:
;D det kanske får bli en korv till middag
;D det kanske får bli en korv till middag
Självklart viktigt, men designen är också viktig och jag tyckte inte det var så många snygga med i testet. Conturan var ok men det var synd att Scanspis inte fanns med i testet.kire skrev:
Finns det några nackdelar med rostfritt stål? Kanske fingeravtryck?
Pernilla
Hej,
jag kollade ganska noga på utställningsexet efter avtryck men tyckte att den såg helt OK ut. Den har ju nån slags antifingerprinttjosan
Kanske så att man inte tar på den så ofta som på ett kyl eller frys tex. Däremot är ju glasluckan praktiskt taget sotfri, vilket jag uppskattar. Scanspis var ju med i testet, dock inte den modellen som vi köpt. Men det ger en hint om hur kaminerna från det företaget rent generellt har för kvalité.
Ha det gott
KorvTyraMyra
jag kollade ganska noga på utställningsexet efter avtryck men tyckte att den såg helt OK ut. Den har ju nån slags antifingerprinttjosan
Ha det gott
KorvTyraMyra
Hur barnvänliga är spisarna? Är det lätt att bränna sig på dem? Visst lär man ju barnen att de inte ska gå nära spisen och ugnen i köket, men här vill man ju placera spisen i vardagsrummet där vi är jättemycket och där de leker mycket.
Pernilla
Pernilla
Ja, vi har också tänkt att skaffa grindar. Man vill ju inte riskera brännskador
.
Jag har en Morsö, fungerar mycket bra o blir varm o kan snabbt värma hela huset. Dock saknar jag en detalj o det är värmelagring. Min kamin har ingen täljsten eller något annat som lagrar värmen så det blir kallt ganska fort - trots välisolerat hus.
Så hade jag köpt en kamin idag hade jag satsat på en som kan lagra värme bättre. Det finns ju allt från kakelungnar, sandkaminer, täljsten till vattenkaminer - dessutom är många av dem riktigt snygga (enligt mig). Emellertid väger de mer så det måste finnas med i beräkningen.
Så hade jag köpt en kamin idag hade jag satsat på en som kan lagra värme bättre. Det finns ju allt från kakelungnar, sandkaminer, täljsten till vattenkaminer - dessutom är många av dem riktigt snygga (enligt mig). Emellertid väger de mer så det måste finnas med i beräkningen.
Klicka här för att svara