Byggahus.se

Vilken betong till duschgolv ute.

1. O
    Medlem Nivå 1
    Tjena!
    Jag har tänkt sätta en utedusch och har en plats över ett gammalt gjutet sopskåp. Underlaget är en betongplatta på ca 80*100 cm. Runtom är fasad, staket och trall, jag bifogar lite bilder så ni lättare förstår.. jag hade tänkt lägga nån snygg klinkers eller fortsätta med samma sten som vi har i övrigt runt huset men nu är jag inne på att istället köpa pigment (typ antracit) och betong och gjuta/ handspackla ett golv. Tanken är att det ska bli ett fall ner mot det som idag syns på bilden är gruset närmast fasaden och där ska det samlas upp i en spygatt som är kopplat till avvattningen från huset (då det inte är tvagning som ska ske där utan bara skölja av sig svett före bad och klor efter)..
    Frågan är den i rubriken! Vilken betong ska jag använda? På vissa ställen kommer det upp emot 5cm (tänker gjuta upp en mjuk klack överallt utom vid spygatten (mot gruset)och sen fall mot spygatten så på vissa ställen blir det ju närmare 0. Vad kan man lägga (I en omgång) som kan vara utomhus, ”tål” vatten och kan läggas i 0-50mm? Eller kan man ta lagningsbruk (som kan läggas 0-30mm) och göra lite tjockare än 3 lokalt? Vad händer då? Dålig härdning? Sjunker ihop? Tacksam för svar!

2. Hällvetet
    Husägare Nivå 7
    Jag hade använt vanlig finbetong och lagt i armering. Möjligtvis hade jag slipat den efteråt. Beror lite på hur du tänker med halka osv.
    Annars kan du rispa betongen innan den stelnat helt

3. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 20
    Finbetong och sen är allt ett hantverk för att få fall och snygg yta.

Du kan ju också blanda själv om du ska ha mycket pigment i: byggcement+sand+fint grus+pigment. Det ger ju möjlighet att välja färg på ballasten.

• Laddar…
  4. O
    Medlem Nivå 1
    Jag har ju ingen möjlighet att lägga i armering, det ska ner till närmare 5mm i större delen av baljan som blir, ingen armering ska ligga så grunt och finbetong ska ju helst gjutas minst 20mm.. jag hade tänkt borsta eller ströppla ytan

5. O
    Medlem Nivå 1
    Jag ska ner lite för tunt för finbetong, rädd att det ska krakelera. Blanda själv är ju bra tänkt med tanke på pigmentering och ballasten där, men känns svårt om man inte gjort det förr.. vill inte göra nåt klantigt o få en kass/ful betong.. I det här fallet får nog proffsen blanda pulvret iallafall!

6. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 20
    Bila av yta nån cm så slipper du gjuta mot noll. Då får du också bättre fäste med den nya gjutningen. För den där lilla ytan räcker t o m en billig borrhammare från Jula för ändamålet.

betong ute