9 872 läst ·
30 svar
10k läst
30 svar
Vilken behörighet behövs för privat installation?
Förstod detMicke64 skrev:
Här kan man fråga efter ID06 vilket alla elektriker bör ha, eller annan legitimation som bevisar vem man arbetar för.
Nu blir det OT men. jag och en kollega skulle jobba på en vårdcentral, vi kom dit i firmabil, arbetskläder fullt med material, men vi fick inte komma in. dom vägrade släppa in oss, värför? Jo vi hade inte fått någon legitimation från företaget, så min chef var tvungen att åka ca 8 mil för att intyga dom att vi var dom vi var. Sen efter det fick alla ID06.
Redigerat:
För att förtydliga lite extra så kallas "elektriker" som inte är elinstallatörer för yrkesmän. Termen elektriker finns inte i lagstiftningen.
Som tidigare sagts finns det egentligen en relevant behörighet i detta fal och det är ABL. Förutom den finns AB, som även innefattar högspänning. Tidigare fanns också ABH som var lite speciell, den meddelas inte längre.
BB1 och BB3 är helt meningslösa. BB2 som också är utgången likaså.
I ditt fall, Micke64, se till att den du anlitar har AB(L). Gör gärna jobbet innan 1/6, sen blir det krav på firma med egenkontrollprogram. Det kommer finnas möjlighet för en elinstallatör att jobba på fritiden även efter det men frågan är hur mycket man får koppla innan det behövs ett företag.
Apropå vårdcentralen tycker jag att de gjorde helt rätt. Se till att ha legitimation om du ska jobba på ett ställe som hanterar känsliga uppgifter.
Som tidigare sagts finns det egentligen en relevant behörighet i detta fal och det är ABL. Förutom den finns AB, som även innefattar högspänning. Tidigare fanns också ABH som var lite speciell, den meddelas inte längre.
BB1 och BB3 är helt meningslösa. BB2 som också är utgången likaså.
I ditt fall, Micke64, se till att den du anlitar har AB(L). Gör gärna jobbet innan 1/6, sen blir det krav på firma med egenkontrollprogram. Det kommer finnas möjlighet för en elinstallatör att jobba på fritiden även efter det men frågan är hur mycket man får koppla innan det behövs ett företag.
Apropå vårdcentralen tycker jag att de gjorde helt rätt. Se till att ha legitimation om du ska jobba på ett ställe som hanterar känsliga uppgifter.
Jag vill nog vända lite på "titlarna" yrkesmännen kallas i dagligt tal för elektriker och dom som jobbar anställs som elektriker och inget annat. Ordet yrkesman förekommer knappt i branschen utan man använder elektriker. Sedan får lagstiftningen säga vad den vill, det kanske är som vanligt ett glapp mellan makten och folket 
Absolut, men nu gällde frågan specifikt behörighet för installation och då tycker jag att man ska använda de korrekta uttrycken i lagens mening. TS frågar om vem som får göra vad, då är titeln relevant i mitt tycke. Speciellt när man försöker reda ut det som privatperson genom att läsa på ESVs hemsida.
Saxat från Elsäkerhetsverket:Steamboy skrev:
Vad är skillnaden mellan ett elinstallationsföretag och de arbeten jag gör privat, i min egen anläggning?
Så fort du gör elinstallationsarbete yrkesmässigt är du ett elinstallationsföretag och måste uppfylla kraven på egenkontrollprogram, registrering, ha minst en Elinstallatör för regelefterlevnad, med mera.
Yrkesmässigt är det alltid om det sker någon form av ersättning för arbetet, men det kan finnas situationer när det utan betalning ändå anses yrkesmässigt. Ett exempel är om arbetet är av mycket stor omfattning.
http://www.elsakerhetsverket.se/nya-regler/privatpersoner/svar-fragor-privatperson/#inte-i-register
Kanske bringar lite klarhet i frågan
Och kravet på behörighet vid elinstallationer är exakt dom samma oavsett om man arbetar på sin egen anläggning eller om man arbetar för någon annan, Arbetar man för någon annan kan andra krav tillkomma än just behörighetskravet.
Dessutom har nog alla, i alla fall dom liite större, företagen ett egenkontrollprogram, redan i slutet på 1980 talet infördes det ett sådant där jag jobbade.
Dessutom har nog alla, i alla fall dom liite större, företagen ett egenkontrollprogram, redan i slutet på 1980 talet infördes det ett sådant där jag jobbade.
Självklart gjorde dom rätt, var ju mitt dåvarande företag som inte hade fixat leg.tommib skrev:
Numera har väl dom flesta ID06, krävs ju på alla större byggen.
Åter igen var frågan vad som krävdes för att anlita någon utanför sitt ordinarie arbete.
Så, för att sammanfatta: Det behövs någon med behörighet AB(L).
Om jobbet ska göras efter 2017-07-01 och du tänkte betala hen som gör det gäller även att det måste vara ett företag med egenkontrollprogram, dvs du kan egentligen inte anlita någon som gör det på fritiden.
Edit: Rätt datum.....
Så, för att sammanfatta: Det behövs någon med behörighet AB(L).
Om jobbet ska göras efter 2017-07-01 och du tänkte betala hen som gör det gäller även att det måste vara ett företag med egenkontrollprogram, dvs du kan egentligen inte anlita någon som gör det på fritiden.
Edit: Rätt datum.....
Redigerat:
Jag väcker en gammal tråd då frågan hör hemma här.
Idag så heter ju "behörigheten" istället "auktorisation". Det vill säga en "behörig" elinstallatör har ofta "AL, Auktorisation Lågspänning". Med det får man göra alla elinstallationsarbeten på en lågspänningsanläggning.
Min frågeställning är egentligen av lite mer juridisk karaktär. Om en person som innehar t.ex. AL gör elarbeten på fritiden, vad händer med ansvar och eventuella försäkringar då om något går fel?
Det är ju inte på något vis fel ur behörighets hänseende. Självklart får man inte "jobba svart" enligt Skatteverket, men där finns också utrymme för att man får hjälpa bekanta till viss nivå osv.
Så min fundering är alltså hur hamnar ansvaret om något går fel? Exemplet kan väl få vara att en behörig AL person (arbetar inte som elektriker och har ej någon firma) hjälper en granne med att montera en jordfelsbrytare, eller dra ett par extra vägguttag. Ett misstag sker och det slutar med varmgång och brand.
Gäller den installerande personens ansvarsförsäkring i hemförsäkringen? Eller ska grannens hemförsäkring hoppa in? Eller är eventuellt installatören eller grannen helt körda och står helt utan hjälp??
Idag så heter ju "behörigheten" istället "auktorisation". Det vill säga en "behörig" elinstallatör har ofta "AL, Auktorisation Lågspänning". Med det får man göra alla elinstallationsarbeten på en lågspänningsanläggning.
Min frågeställning är egentligen av lite mer juridisk karaktär. Om en person som innehar t.ex. AL gör elarbeten på fritiden, vad händer med ansvar och eventuella försäkringar då om något går fel?
Det är ju inte på något vis fel ur behörighets hänseende. Självklart får man inte "jobba svart" enligt Skatteverket, men där finns också utrymme för att man får hjälpa bekanta till viss nivå osv.
Så min fundering är alltså hur hamnar ansvaret om något går fel? Exemplet kan väl få vara att en behörig AL person (arbetar inte som elektriker och har ej någon firma) hjälper en granne med att montera en jordfelsbrytare, eller dra ett par extra vägguttag. Ett misstag sker och det slutar med varmgång och brand.
Gäller den installerande personens ansvarsförsäkring i hemförsäkringen? Eller ska grannens hemförsäkring hoppa in? Eller är eventuellt installatören eller grannen helt körda och står helt utan hjälp??
När det gäller försäkring är det ingen skillnad om grannen hjälper dig klippa gräset, snickra lite på huset eller göra elarbeten. I det avseendet är grannen en privatperson och det är den privata hemförsäkring och det rätts- och ansvarsskydd som finns i den som gäller.P Putteman skrev:
Frågan om behörighet avser vem som får göra installationen. Frågan om ersättning från försäkringsbolag avser hur installationen är utförd. Så i princip är det helt irrelevant för försäkringsbolaget om den som installerade hade auktorisation.P Putteman skrev:Så min fundering är alltså hur hamnar ansvaret om något går fel? Exemplet kan väl få vara att en behörig AL person (arbetar inte som elektriker och har ej någon firma) hjälper en granne med att montera en jordfelsbrytare, eller dra ett par extra vägguttag. Ett misstag sker och det slutar med varmgång och brand.
Gäller den installerande personens ansvarsförsäkring i hemförsäkringen? Eller ska grannens hemförsäkring hoppa in? Eller är eventuellt installatören eller grannen helt körda och står helt utan hjälp??
1. Om det brinner hos grannen så skall grannens försäkringsbolag täcka skadorna oavsett vem som installerat.
2. Om grannens försäkringsbolag kan bevisa att branden berodde på en felaktig installation kan de göra avdrag på ersättningen oavsett vem som installerat.
3. Om grannen kan bevisa att du gjort den felaktiga installationen kan han stämma dig på kostnaden. Gjorde du jobbet under arbetstid kan han stämma ditt företag i stället.
Om du har behörighet privat men utför arbete yrkesmässigt dvs mot någon form av ersättning eller motprestation så är det att olagligt.
https://www.elsakerhetsverket.se/fr...gor/far-jag-da-gora-privata-elinstallationer/
I slutändan så är det anläggningsinnehavaren som är ansvarig för att arbetet utför korrekt och av behörigt/auktoriserat folk.
https://www.elsakerhetsverket.se/fr...gor/far-jag-da-gora-privata-elinstallationer/
I slutändan så är det anläggningsinnehavaren som är ansvarig för att arbetet utför korrekt och av behörigt/auktoriserat folk.
