Den analoga visar väl inte relativ fuktighet.

P Pyka skrev:
Den analoga visar väl inte relativ fuktighet.
Ingen aning faktiskt

Tycker för övrigt du har suspekt hög fuktighet om dina värden stämmer.

Dvs om du nu inte bor i en regnskog.
Jag har inte sett över 55% rh i vårt hus. Träkåk från 70 med ftx. Inte änns i källaren när vi vädrar nu en fuktig sommarförmiddag.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P Pyka skrev:

Jag har inte sett över 55% rh i vårt hus. Träkåk från 70 med ftx. Inte änns i källaren när vi vädrar nu en fuktig sommarförmiddag.
Värdena som graferna visar stämmer rätt bra med hur vi har det under sommarmånaderna. Har iofs bara tillgång till analoga mätare (har beställt en hygrometer från Woods som levereras vilken dag som helst).
Vi har också ftx (lägenhet nyprod. 2021).

P Pyka skrev:

Ja jag fattar inte riktigt varför luftfuktigheten skjuter upp så mycket. Har kontaktat ocab för att förhoppningsvis bli lite klokare på detta.

Vad skulle någon orsak kunna vara för att luftfuktigheten skjuter i höjden i specifikt ett rum? Från lägsta till högsta luftfuktigheten i rummen skiljer det sig just nu 17%
Skärmdump av en mobilapp som visar klimatöversikt med temperatur och luftfuktighet i olika rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av klimatöversikt från en app som visar temperatur och luftfuktighet i två sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
rolf sundblad
  • Laddar…
F fivefootnine skrev:
Värdena som graferna visar stämmer rätt bra med hur vi har det under sommarmånaderna. Har iofs bara tillgång till analoga mätare (har beställt en hygrometer från Woods som levereras vilken dag som helst).
Har också Woods hygrometrar i huset. Plus deras avfuktare i källaren om fuktigheten skulle sticka iväg. Eller tork av kläder under vintern.

F fivefootnine skrev:
Så ni ligger på samma höga nivå 70+% i nyproducerat?

A Ace83 skrev:
Så ni ligger på samma höga nivå 70+% i nyproducerat?
Kanske inte över 70 så mkt men över 60 iaf. Har rätt så osäkra analoga mätare. Men iaf stor variation vinter kontra sommar, på vintern låg vi mellan 30-40 som enligt mig var optimalt. Huset är iofs från 1910-talet men omrenoverat 2021. Osäker på om ftx ventilationen installerades 2021 eller om den gjordes i ett tidigare skede.

• Gilla
Ace83
  • Laddar…
Fairlane
Jag har en vanlig luftvärmepump (luft/luft) som ger bra kyla. Hade tidigare en portabel AC, som fungerade bra, kallare och lägre luftfuktighet, men lägre effektivitet och högre ljud. Slangen leder ut värme och fukt, oftast genom en slang genom fönstret, men det går att montera slangen mot en ventil i väggen (den måste klara luftflödet, så ingen fjuttventil). Det kan vara ett alternativ om det fungerar.

Jag har också en avfuktare från Woods. Den avfuktare effektivt. Kanske ger den lite värme men det är marginellt minskningen av fukt gör dock att värmen inte är lika jobbig.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har en vanlig luftvärmepump (luft/luft) som ger bra kyla. Hade tidigare en portabel AC, som fungerade bra, kallare och lägre luftfuktighet, men lägre effektivitet och högre ljud. Slangen leder ut värme och fukt, oftast genom en slang genom fönstret, men det går att montera slangen mot en ventil i väggen (den måste klara luftflödet, så ingen fjuttventil). Det kan vara ett alternativ om det fungerar.

Jag har också en avfuktare från Woods. Den avfuktare effektivt. Kanske ger den lite värme men det är marginellt minskningen av fukt gör dock att värmen inte är lika jobbig.
Fairlane Fairlane skrev:

Vilken modell av woods avfuktaren kör du?

Fairlane
A Ace83 skrev:
Vilken modell av woods avfuktaren kör du?
MRD14 heter den. En liten modell som jag framförallt använder i torkrummet. Den väger inget så lätt att flytta. Den gör jobbet. Slang eller behållare som man får tömma. Räcker bra för mig.

• Gilla
Ace83
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
MRD14 heter den. En liten modell som jag framförallt använder i torkrummet. Den väger inget så lätt att flytta. Den gör jobbet. Slang eller behållare som man får tömma. Räcker bra för mig.
Fairlane Fairlane skrev:
Hur är det med ljudnivån, låter den mycket?

Fairlane
A Ace83 skrev:
Hur är det med ljudnivån, låter den mycket?
Inte mycket alls. Jag har den inte i sovrummet, men ljudmässigt skulle det fungera. Låter som en tystare fläkt, men gör mer nytta

Jag hade den portabla ACn i sovrummet förut. Med den sänkte jag temperaturen rejält innan jag gick och la mig, sen satte jag den i silent mode, vilket innebar att den susade lite tyst. Somnade utan problem, men blev det för varmt hoppade kompressorn (?) igång och då vaknade man till.

• Gilla
Ace83
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Inte mycket alls. Jag har den inte i sovrummet, men ljudmässigt skulle det fungera. Låter som en tystare fläkt, men gör mer nytta

Jag hade den portabla ACn i sovrummet förut. Med den sänkte jag temperaturen rejält innan jag gick och la mig, sen satte jag den i silent mode, vilket innebar att den susade lite tyst. Somnade utan problem, men blev det för varmt hoppade kompressorn (?) igång och då vaknade man till.
Blev en beställning av en woods MRD20, återkommer med resultat om den funkar bra :D

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A Ace83 skrev:
Blev en beställning av en woods MRD20, återkommer med resultat om den funkar bra :D
Hej. Jag köpte just en MRD20 som jag kommer lämna tillbaka pågrund av värmen den alstrar. I manualen står det att den höjer lufttemperaturen med 1-4 grader. Det kanske funkar i ert sovrum om det inte är så stort med tanke på att luftfuktigheten sänks och den upplevda värmen även då sänks. I vårt vardagsrum som avfuktaren stod i så sänktes luftfuktigheten inte alls under en hel natt som avfuktaren körde oavbrutet. Det enda som hände var att värmen i rummet höjdes.
Innan detta så testade vi en avfuktare från Eeese, "Otto". Den var för fjuttig för vårt vardagsrum men den upplevde vi faktiskt även gav en fläktande känsla och alstrade inte värme på samma sätt, då var det dock ingen värmebölja som det var när vi körde Woods MRD20:an.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.