Hej allihopa,

Jag står i kast med att köpa en självgående gräsklippare nu när vinterpriserna ”borde” komma.

Men jag kan inte riktigt bestämma mig för vilken modell jag bör köpa. Ska jag ha GPS eller ska jag ha fler guidekablar?

Som det är idag så har jag 3st gräsmattor pga att jag delat av gräsmattorna med ett staket för att min hund ska kunna springa omkring obehindrat i bakgården.

1. 316m2 - Den övre gräsytan – För att nå denna del måste gräsklipparen passera garageuppfarten eller vara bergsklättrare. (Denna yta kan man nog glömma)
  2. 404m2 – Framsidan – För att nå denna del så måste jag lyfta in den till detta område. Alternativt öppnar jag upp passagen mellan Baksidan(458m2) och sätter ett staket på framsidan för att hålla inne hunden. På denna yta finns rabatter, stubbar och smala passager.
  3. 458m2 – Baksidan – Här planerar jag att ha laddstationen. Här finns gott om hinder, stubbar och djävulstyg.

Ett tänkbart scenario skulle vara en gräsklippare som jag kan lyfta och den förstår att den blivit förflyttad och den förstår att den ska klippa det nya området den lyfts in till. Jag lyfter sedan tillbaka den när den behöver laddas.

Ett annat tänkbart scenario var att köpa 2 begagnade Husqvarna från 2008 (Automower 220AC) Men mina kollegor bara skrattade åt mig när jag skulle lägga 15000tusen på 2 av denna gamla sort. Så jag landar väl i att jag ska köpa nytt.

Vilken Husqvarna skulle ni rekommendera för denna setup? Rita gärna vart ni skulle lägga guidekablar osv.

Stort tack för all hjälp med detta tuffa beslut.

• Satellitbild av en fastighet med markerade gräsytor i olika storlekar och anteckningar om yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Satellitbild över en fastighet markerad med yta för en gräsklippare med hinder som staket och pool.
    Skapa konto
  • Satellitbild av ett hus och dess markerade gräsytor för planering av självgående gräsklippares rutt.
    Skapa konto

Bästa svaret

435x om du är ambitiös och vill köra på en ensam klippare. Kolla annars in Gardena och McCulloch klipparna. Du kanske kan köpa 3 klippare mtp komplexiteten i din trädgård? Borde innebära minst grävande iallafall. Gardena och McCullouch ingår alltså i Husqvarna Group.

Jag håller med föregående person. Dels att kolla på McCulloch och Gardena eftersom dom i praktiken är Husqvarna och även att köpa flera små istället.
GPS tycker jag inte att du behöver.

Mitt förslag är McCulloch S600 om du klarar dig utan koppling till mobilen eller Gardena smart sileno life 750 om du vill ha den uppkopplad. Det går ju även att blanda om du anser att något område är mindre viktigt att ha uppkopplat.

Tack för all input!

Jag gick på egen erfarenhet att billigare produkter oftast orsakat mig problem till den milda grad att jag köpt den dyrare i efterhand.

Det blev en 430x. Den råkade ha GPS - vilket jag inte trodde mig få stor användning för, men det har jag verkligen haft. Det är kul att kolla på vart den tar vägen samt vart den fastnar när jag är på jobbet.

Jag tror dock att det är övergående. När intresset svalnat om ca 2 år så använder jag inte appen och inte heller GPS:en mer. Så jag kan endast rekommendera den i nya setup:er - för att det är kul och bekvämt.

MEN just det!! GPS:en har faktiskt hjälpt klippningen.
Jag hade en firma som fräste ner begränsningskabel och guidekabel. De ställde in avstånd till stationen och guidekabel längd manuellt - hur ofta den skulle följa den ena guidekabeln ut respektive den andra guidekabeln.

Men då klippte den inte en del av gräsmattans gavel på framsidan.
Jag experimenterade och sände ut gräsklipparen 100% av tillfällena till framsidan men den missade hela tiden gaveln (provade över flera dagar) Tänkte ringt firman som fräste ner tråden men innan ville jag testa enbart GPS-styrd klippning.
Då hittade den faktiskt gaveln ordentligt och då utan att den var 100% av tiden på framsidan. Så GPS kan jag faktiskt rekommendera.

Märk väl att jag endast haft klipparen i 2 veckor. Så den kanske hade hittat den även utan gps till slut. Kanske kan experimentera med detta till sommaren, nu märker jag inte om den varit där eftersom inte gräset växer mer.

Forummedlemmar; möt Bruce. :love:

• Robotic lawn mower 'Bruce' navigating a garden at night with a visible path and grass area.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.