Robert_Maria skrev:
Nu är jag bara mer rådvill....

Vilket alternativ av de två som jag redovisade är det bästa?
För Carman var tvåan bäst och för mig var ettan bäst. 8-)

Varmvattnet är ju en viktig skillnad. Hur resonerar du kring den punkten?
 
jag tyckte du sa Mälardalen, med din extrema låsning vid dessa två alternativ låter det som Gulag.... vill du inte ha bästa alternativet för ditt hus?

Är det en teoretiskt övning....:) ?

Kolla http://www.varmepumpsforum.com
 
Jag tänker inte rösta däremot skulle jag välja alternativ två. Separata enheter innebär att allt inte behöver bytas när en del tar slut. I VP-tider blir jag också lätt allergisk mot elektriska VVB. Att bara låta värmen försvinna utomhus till ingen nytta känns inte bra men att kasta ner den i ett borrhål till ingen nytta verkar också menigslöst. Det är som att höja badtemperaturen i sjön med en sjöslinga.

Bobo
 
Jag tänker inte rösta däremot skulle jag välja alternativ två.
Får man rösta flera gånger osånna fall lägger jag yttligare en rös på allternativ 2
Jag tycker Janis beskrivning hjälper dig att välja på ett bra sätt (nr 2) - det stämmer dessutom exakt med hur vi resonerade, stoooor bubbel => fristående elvb, liten bubbel alt 1 med dubbelmantlad tank.
Och själv har jag valt nummer två som sagt! Tvåan är det pkt du ska välja.
rogge
 
Jag har ju kört med både inbyggd & extärn vvb i min värmepump & den jobbar mer harmonisk mot den extärna (VPA)
Viserligen har jag kraftigare pump så det blir större skilnad för mig, men ville nämna det ändå.
 
rogge_vvs skrev:
Jag tänker inte rösta däremot skulle jag välja alternativ två.
Får man rösta flera gånger osånna fall lägger jag yttligare en rös på allternativ 2
Jag tycker Janis beskrivning hjälper dig att välja på ett bra sätt (nr 2) - det stämmer dessutom exakt med hur vi resonerade, stoooor bubbel => fristående elvb, liten bubbel alt 1 med dubbelmantlad tank.
Och själv har jag valt nummer två som sagt! Tvåan är det pkt du ska välja.
rogge

Varför citerar du mig och lägger till text som jag inte skrivit?
 
Varför citerar du mig och lägger till text som jag inte skrivit?
Tror du att jag gjorde det med flit, människor gör misstag. Det jag var ute efter var att sammanställa "röstningen" så att en överblick kunde göras av Robert_Maria. Du får ursäkta om jag missförstod ditt resonomang. Ny redovisning, eventuella missuppfattningar får ni rätta till själva:
Alla namn upptagna:
Jag tänker inte rösta däremot skulle jag välja alternativ två.
Carman:
Får man rösta flera gånger osånna fall lägger jag yttligare en rös på allternativ 2
rogge:
Alternativ nr 2
Jani:
Med stor Jacuzzi (>300l) hade jag valt alt 1, utan eller med mindre jacuzzi alt. 2
Mattias:
För mig var ettan bäst
rogge
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.