3 262 läst ·
36 svar
3k läst
36 svar
Vilken är den bästa kombinationen?
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Hur löd frågan Faidros? Jag specificerade två möjligheter och det är mellan dessa jag vill välja, inte ett tredje eller fjärde alternativ.Faidros skrev:
Frågan ställs också då tekniken skilljer mellan dessa två paket, lite men ändå avgörande.
Min villrådighet kommer sig av att man inte får likalydande svar tillbaka, man får som svar att bägge paketen går bra.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Tagna ur luften vet jag inte, snarare logiskt tänkande och analys av likvärdiga hus.rogge_vvs skrev:
Jag har inte fått uppgifter från husleverantören då det vi bygger är ett stycke-byggt hus, arkitektritat. Jag skulle kunna lämna in ritningar för energiberäkning vilket jag också ska. De två paket som jag har har jag i samarbete med en kunnig VVS:are tagit fram som tänkbara alternativ. Jag syftar då främst till effekten.
Robert_Maria skrev:
Min villrådighet kommer sig av att man inte får likalydande svar tillbaka, man får som svar att bägge paketen går bra.[/quote]
Men så kan det ju faktiskt vara också, heller hur?
Jag tycker Janis beskrivning hjälper dig att välja på ett bra sätt - det stämmer dessutom exakt med hur vi resonerade, stoooor bubbel => fristående elvb, liten bubbel alt 1 med dubbelmantlad tank.
Robert_Maria:
Skall ni ha stor jacuzzi eller inte ?
har ni gått om plats i grovköket/pannrummet eller inte ?
offerten är låg i relation till nibes rekommenderade ca.priser.
ftx, flm, eller vanlig frånluftsfläkt, spelar ingen roll, sannolikt kommer inget av av återvinningsaggregaten att återbetala sig, med en så pass effektiv värmeanläggning, men det känns moraliskt fel att blåsa luften rätt ut. Rent estetiskt blir flm.en bäst
MattiasS:
varför vill du köra fastkondensering? vil bestämt minnas att det går att fastkondensera på en F1210-styr.
Skall ni ha stor jacuzzi eller inte ?
har ni gått om plats i grovköket/pannrummet eller inte ?
offerten är låg i relation till nibes rekommenderade ca.priser.
ftx, flm, eller vanlig frånluftsfläkt, spelar ingen roll, sannolikt kommer inget av av återvinningsaggregaten att återbetala sig, med en så pass effektiv värmeanläggning, men det känns moraliskt fel att blåsa luften rätt ut. Rent estetiskt blir flm.en bäst
MattiasS:
varför vill du köra fastkondensering? vil bestämt minnas att det går att fastkondensera på en F1210-styr.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
@ Jani
Kar på ca 500 liter och relativt gott om plats i grovköket bredvid "pumpen". Vi hade tänkt en FLM eftersom jag håller med dig om att bara blåsa ut varmluft känns tokigt.
Kar på ca 500 liter och relativt gott om plats i grovköket bredvid "pumpen". Vi hade tänkt en FLM eftersom jag håller med dig om att bara blåsa ut varmluft känns tokigt.
Det vill jag göra på sommaren för att på ett enkelt sätt få grundvärme i badrum och i källargolvet. Om det går på 1210an så får du väääldigt gärna berätta hur, mig veterligen funkar det bara på 11xx modellerna.Jani skrev:
Har för mig att en fulladdad (55°C=hög temp med vp) VPA 300/200 ger ca. 420l, 40gradigt varmvatten, således bör du välja alternativ 1, enligt mitt tycke och smak.Robert_Maria skrev:
OK, det blir väl kanske inte jätteoptimalt då du saknar acktank, men prova med det här:MathiasS skrev:
Ställ såväl VBfram MAX och MIN på samma värde, ställ även ner VBdiff VP till 3(!?), värmepumpen slår av och an (med 3°s diff) kring det inställda värdet på VB-fram max/min. OBS, risk för många start och stopp.
testa dig fram till bästa läge för värdena i parametrarna ovan.
OK, det blir väl kanske inte jätteoptimalt då du saknar acktank, men prova med det här:Jani skrev:[quote author=MathiasS link=1145473767/0#21 date=1145874506][quote author=Jani link=1145473767/0#19 date=1145858976]
Det vill jag göra på sommaren för att på ett enkelt sätt få grundvärme i badrum och i källargolvet. Om det går på 1210an så får du väääldigt gärna berätta hur, mig veterligen funkar det bara på 11xx modellerna.
Ställ såväl VBfram MAX och MIN på samma värde, ställ även ner VBdiff VP till 3(!?), värmepumpen slår av och an (med 3°s diff) kring det inställda värdet på VB-fram max/min. OBS, risk för många start och stopp.
testa dig fram till bästa läge för värdena i parametrarna ovan.[/quote]
Jag saknar inte acktank, har 500liter på framledning att jobba mot så det borde gå att få till rimliga gångtider. Framledningsgivare placerade efter acktanken är också en förutsättning för att det ska funka (som tur är har jag ett par som väntar på montering).... Ska fundera på vad du säger Jani!
Robert, du får ursäkta trådkapningen, men detta borde intressera dig också (även om jag tror att funktionen finns inbyggd i nuvarande 12xx modeller)
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
@ MathiasS
OK..... Jag förstår ändå inte vad det handlar om, det är rena grekiskan för mig.
OK..... Jag förstår ändå inte vad det handlar om, det är rena grekiskan för mig.
Det vill jag göra på sommaren för att på ett enkelt sätt få grundvärme i badrum och i källargolvet. Om det går på 1210an så får du väääldigt gärna berätta hur, mig veterligen funkar det bara på 11xx modellerna.[/quote]MathiasS skrev:
källargolvet kanske slukar lite väl mycke energi, men om det bara rörsig om ett badrum så kan du växla över & mata Puschern via "VPA:n" på sommaren.
yttermanteln går ju mot fast kondensering.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Nu är jag bara mer rådvill....
Vilket alternativ av de två som jag redovisade är det bästa?
Vilket alternativ av de två som jag redovisade är det bästa?