Eternitfasad ska tas bort (av experter). Passar då på att tilläggsisolera och därefter ska det smällas upp ny fasad. Men vilken är den bästa fasaden? Vilka saker ska man tänka på: isoleringsförmåga/energieffektivitet, underhåll, pris? Hör gärna för och nackdelar med olika.

K
Tre trådar med exakt samma fråga??

Tre???

K kniv skrev:
Tre trådar med exakt samma fråga??
Tycker du att isolering och fasad är samma sak?

K
G Gula.huset skrev:
Tre???
Du har startat tre trådar med exakt samma fråga. Och ja, i en fasad ingår även någon form av isolering så det går alldeles utmärkt att diskutera både ytterväggsisolering och fasadbeklädnad i samma tråd.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
K kniv skrev:
Du har startat tre trådar med exakt samma fråga. Och ja, i en fasad ingår även någon form av isolering så det går alldeles utmärkt att diskutera både ytterväggsisolering och fasadbeklädnad i samma tråd.
Jaha - då har jag tryckt fel så det blivit tre. Jag ska se om jag kan ta bort. Måtte jag bli så bevandrad som dig i fasad- och isoleringsfrågor en vacker dag…

N
Tegel är föralltid underhållsfritt, puts är underhållsfritt i ca 20-50 år. Trä är underhållsfritt i 10-15 år.
Resten är estetisk åsikt som bara du kan avgöra

• Gilla
Gula.huset och 1 till
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Tegel är föralltid underhållsfritt, puts är underhållsfritt i ca 20-50 år. Trä är underhållsfritt i 10-15 år.
Vilken skulle du säga är bäst för att bevara värme, dvs ur energisynpunkt?

N neo11 skrev:
Tegel är möjligtvis underhållsfritt om du inte drabbas av frostsprängningar, vilket inte är helt ovanligt på mina breddgrader.

• Gilla
Husärlivet
  • Laddar…
det finns hårdbränt fasadtegel som inte suger in vatten och då fröstsprängs den inte. dyrt är den också....

• Gilla
Gula.huset och 1 till
  • Laddar…
N
  • Gilla
Gula.huset
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.