51 652 läst ·
409 svar
52k läst
409 svar
Vilken amorteringstakt har ni?
Nej, riskerna är inte därefter. Det är precis det som är finessen.aktier skrev:
Det var första försöket, andra försöket gick det betydlgit snabbare, några veckor. Minns nu inte vad den "banken" hette.Sedan har vi då i Sverige en insättningsgaranti det är korrekt. Men jag skulle nog titta på hur denna har fungerat i de fall som banken/kreditmarknadsbolaget gått omkull. i fallet Custodia så tog det ung. 6 månader innan pengarna betalades ut och någon ränta under dessa 6 månader blev det inte för spararna.
Vilket inte var insättningsgarantin över huvud taget.
En tumregel är att inte betala av dina lån om du kan spara dina pengar till högre ränta.Nyfniken skrev:
På grund av god och hög amorteringstakt så var ni tvungan att låna pengar, istället för att ta av ert sparkapital.Cheesus skrev:
Om skälet till att amortera är att man skall kunna låna upp pengar enkelt, då har man nog missat något i resonemanget.
Risken blir något mindre om du istället har sparkapital, eftersom:ajn skrev:
1) Dina räntetintäkter täcker en större del av lånets kostand än motsvarande amortering skulle minskat det
2) Du kan - i nödfall - ta av ditt sparkapital för att komma över en kort period av problem. Inte lika lätt att öka ditt huslån när du är arbetslös...
Skatten har ingen betydelse om man jämför att låna mindre, resp. att spara.
Ett lån på 1 miljon och sparkapital på 1 miljon ger dig runt en tusenlapp mer i månaden att leva för, än om du betalar tillbaka lånet med sparkapitalet (siffrona är exempel, vet inte hur mycket du har lånat). Du har större flexibiliett och du behöver inte fråga banken när dui skall lägga om taket.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Jag tycker du har bra input.-MH- skrev:...
Ett lån på 1 miljon och sparkapital på 1 miljon ger dig runt en tusenlapp mer i månaden att leva för, än om du betalar tillbaka lånet med sparkapitalet (siffrona är exempel, vet inte hur mycket du har lånat). Du har större flexibiliett och du behöver inte fråga banken när dui skall lägga om taket.
Men man skall inte missa att ofta kan man inte slå boräntan, vilket medför att i längden är det dyrare att låna.
Men det är det man får betala för en större säkerhet och mer flexibilitet.
Jag har också svårt med resonemanget att det skulle vara lättare att låna om man amorterar !? Det måste ju vara lättare att ta av sparpengar än att låna !
Förutsättningen är att man har den disciplinen dock.
/K
Kan man inte slå boräntan, så är det som du säger mycket tveksamt.klaskarlsson skrev:
Men jag har utan större problem slagit boräntan de senaste 4 åren genom att spara på bank under insättningsgarantin, och hela tiden har jag hört "men det där kommer inte vara länge"
Har lån på totalt ca 500 000:-. Bor i bostadsrätt (4:a) i Stockholm och har fritidshus i Dalarna. Har 22 år kvar att jobba. Vi är två vuxna och har två småskolebarn. Sammanlagd bruttoinkomst ca 45 000:- månad.
Min plan är att vi ska vara skuldfria till pensionen, kanske byta till en mindre lägenhet och tillbringa mycket tid på "landet" där vi dessutom ska bygga nytt hus inom ett par år. Till det bygget ska vi spara och inga nya lån ska tas. Vi börjar med en husstomme och sen tar vi allt löpande. Planen är att det ska bli en "50-års present" till oss båda vuxna. Som bekant lär pensionen bli mycket mindre än vad vi har i lön idag.
Rätt eller fel, realistiskt eller inte..................................
Vem bryr sig, för oss känns det bra.
Min plan är att vi ska vara skuldfria till pensionen, kanske byta till en mindre lägenhet och tillbringa mycket tid på "landet" där vi dessutom ska bygga nytt hus inom ett par år. Till det bygget ska vi spara och inga nya lån ska tas. Vi börjar med en husstomme och sen tar vi allt löpande. Planen är att det ska bli en "50-års present" till oss båda vuxna. Som bekant lär pensionen bli mycket mindre än vad vi har i lön idag.
Rätt eller fel, realistiskt eller inte..................................
Vem bryr sig, för oss känns det bra.
Det stora hålet med insättningsgarantin för att jag ska känna mig trygg är:
1) Det har tagit lång tid att få ut pengar. (Även om det även inte har tagit lika lång tid, snittet imponerar inte).
2) Det går inte, att i förväg, få reda på om insättningsgarantin verkligen gäller.
3) Om man har pengarna hos en utländsk bank så täcker insättningsgarantin bara överskjutande belopp. Dvs om du har pengarna hos en bank i ett land med en egen bankgaranti på 100.000 och du har 150.000 där så är du blåst på 100.000 om deras garanti fallerar.
Dessutom så har jag inte disciplinen att inte röra pengarna. Jag tackar min lyckliga stjärna att jag i alla fall har insett det!
1) Det har tagit lång tid att få ut pengar. (Även om det även inte har tagit lika lång tid, snittet imponerar inte).
2) Det går inte, att i förväg, få reda på om insättningsgarantin verkligen gäller.
3) Om man har pengarna hos en utländsk bank så täcker insättningsgarantin bara överskjutande belopp. Dvs om du har pengarna hos en bank i ett land med en egen bankgaranti på 100.000 och du har 150.000 där så är du blåst på 100.000 om deras garanti fallerar.
Dessutom så har jag inte disciplinen att inte röra pengarna. Jag tackar min lyckliga stjärna att jag i alla fall har insett det!
1) Ja, det tog lång tid. Man har justerat rutinerna, men det är fortfarande 3+3 som gäller.
2) Gäller ett instituts samtliga konton numera, så man kan faktiskt vara säker.
3) Ja, typ Parex och även Kaupthing om jag minns rätt. Men det finns gott om svenska banker, så det borde inte vara något hinder.
2) Gäller ett instituts samtliga konton numera, så man kan faktiskt vara säker.
3) Ja, typ Parex och även Kaupthing om jag minns rätt. Men det finns gott om svenska banker, så det borde inte vara något hinder.
Jag försökte i en liknande tråd (http://www.byggahus.se/forum/priser-kalkyler-fastighetsskatt-m-m/53090-varfoer-amortera.html) att föra fram att amortering inte självklart är den bästa sparformen för alla, även om det är det för en del.-MH- skrev:
Då hade man dessutom förmögenhetsskatt och sånt att tänka på vilket gjorde situationen än mer komplicerad.
Jag tror att det är viktigt att förstå att det är fullt rationellt för olika individer att ha olika förhållningssätt till olika sparformer. För vissa passar amortering, då själva "tvånget" i den hjälper dem att spara. För andra, som tycker att det är kul att jaga räntor, är ett räntesparande på högräntekonto att föredra, för ytterligare någon annan skulle det vara bäst att först investera i att sänka sina energikostnader, och sedan börja bygga buffert, etc.
Det viktigaste är att man på något vis försöker uppnå en situation med vissa ekonomiska marginaler för att kunna hantera diverse oplanerade händelser i livet; om man uppnår det genom att minska sin belåning ordentligt, genom att bygga upp en ordentlig buffert på sparkonto, eller genom att gjuta in guldtackor i altan-fundamenten är mindre viktigt.