P paralun skrev:
Jo återställ Fatburen, nu! Sen finns det andra fina fd träsk i Stockholm att återställa.

Om Fatburen:
"På 1830-talet var sjön ett osund träsk som ofta kallades Döda hafvet. Malaria ska ha spridits via myggor som kläcktes i det som var kvar av sjön. Dödligheten i trakten var hög och stadens läkare yrkade på att sjön skulle fyllas igen. År 1875 beslöt stadsfullmäktige att de sista delarna av Fatburen skulle fyllas igen."

[länk]
Efter att ha läst Niklas Natt och Dags trilogi 1793/1794/1795 kanske man inte vill ha tillbaka den....

• Gilla
nino
  • Laddar…
P
mikethebik mikethebik skrev:
Du är snäll du, "köra mellan"😉
Ja, jag siktar givetvis inte med bilen på någon som sitter på vägen. Om någon kastar sig in framför bilen är det förstås dennes fel att den blir påkörd.

(Det är naturligtvis fria fantasier från min sida. En bilist är alltid vållande vid en kollision med en fotgängare).

• Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Med återställda våtmarker runt om i Sverige så blir väl hela landet lika myggrikt som Nedre Dalälven.

• Gilla
vcx och 7 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Med återställda våtmarker runt om i Sverige så blir väl hela landet lika myggrikt som Nedre Dalälven.
Då skickar vi dit aktivisterna till nedre Dalälven med sina banderoller och naturligtvis utan myggmedel, det är ju farliga kemikalier i dem, lite stick får de ju tåla!

• Älska
  • Haha
  • Gilla
MrDizzy och 4 till
  • Laddar…
Då skickar vi dit aktivisterna till nedre Dalälven med sina banderoller och naturligtvis utan myggmedel, det är ju farliga kemikalier i dem, lite stick får de ju tåla!
Är det du som skickar aktivister tycker jag du ska sluta, vi skogsägare vill inte ha aktivister i våra skogar och bilisterna i Sthlm vill inte ha våtmarksaktivister varken på Essingeleden eller 73an.

• Gilla
  • Haha
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är det du som skickar aktivister tycker jag du ska sluta, vi skogsägare vill inte ha aktivister i våra skogar och bilisterna i Sthlm vill inte ha våtmarksaktivister varken på Essingeleden eller 73an.
Tyvärr kan jag inte skicka dem, antar att ingen vill ha dem överhuvudtaget men till Ukraina vill jag gärna skicka dem med sina banderoller, fan vet om de vill ha dem där heller...
Jag gillar Sveriges mark- och skogsägare och ser dessa aktivister som terrorister.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Tyvärr kan jag inte skicka dem, antar att ingen vill ha dem överhuvudtaget men till Ukraina vill jag gärna skicka dem med sina banderoller, fan vet om de vill ha dem där heller...
Jag gillar Sveriges mark- och skogsägare och ser dessa aktivister som terrorister.
Med ett ordentligt högt Gunnebonät och ett ordentligt elaggregat borde du kunna hålla dem i trädgården så vi övriga forumdeltagare slipper dem. Vi bidrar gärna med en liten slant, det är allt för dyrt att förvara dem på riktig anstalt och tydligen får inte polisen boja fast dem på nån oanvänd motorvägsfart eller järnvägsspår fast det vore det bästa.

• Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Med ett ordentligt högt Gunnebonät och ett ordentligt elaggregat borde du kunna hålla dem i trädgården så vi övriga forumdeltagare slipper dem. Vi bidrar gärna med en liten slant, det är allt för dyrt att förvara dem på riktig anstalt och tydligen får inte polisen boja fast dem på nån oanvänd motorvägsfart eller järnvägsspår fast det vore det bästa.
Är väldigt sugen på att ha får på åkern nedanför, kanske det går lika bra med aktivist-fårskallar, de kan beta av så gör de åtminstone någon nytta, i så fall kan jag ta dem!

K Kane skrev:
Efter att ha läst Niklas Natt och Dags trilogi 1793/1794/1795 kanske man inte vill ha tillbaka den....
Jo men utifrån rättviseskäl så bör väl även Södermalms balkonger och uteplatser få sin del av myggdj--larna inkl en större våtmark.

• Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men utifrån rättviseskäl så bör väl även Södermalms balkonger och uteplatser få sin del av myggdj--larna inkl en större våtmark.
Inte bara av rättviseskäl, myggen måste ju ha mycket större utbud av lämpliga däggdjur att sticka på Södermalm än på vår landsbygd.

• Gilla
MrDizzy och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Inte bara av rättviseskäl, myggen måste ju ha mycket större utbud av lämpliga däggdjur att sticka på Södermalm än på vår landsbygd.
Jo sen kan de utöka faunan med fladdermöss.

P paralun skrev:
Jo sen kan de utöka faunan med fladdermöss.
Föreslår du rent av att vi förebyggande kopplar bort elen från Södermalm för att skapa lämpligare habitat för fladdermössen som sannolikt var på platsen före människorna?

• Gilla
  • Älska
Prodigys och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Föreslår du rent av att vi förebyggande kopplar bort elen från Södermalm för att skapa lämpligare habitat för fladdermössen som sannolikt var på platsen före människorna?
Njau det kan vi göra vintertid som första åtgärd vid elbrist när solen inte lyser och det är svaga vindar.
Myggen kanske förgyller tillvaron på Södermalm och folket jublar?

Jag förväntar mig inget annat! Fatburen måste naturligtvis snarast återställas till en stinkande våtmark!

Den är ju dessutom inom tätbebyggt område!

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.