Grannen och jag ska bygga ett gemensamt plank i tomtgräns och jag velar lite angående hur grova stolpar som vi bör använda. Vi har borrat hål för plintar på cc 120 så det kommer att bli ganska tätt mellan stolparna. Den totala höjden på planket blir ca 180cm. Tror ni att det räcker med 70x70 stolpe eller bör man gå upp till 95x95?

Av rent estetiska skäl skulle vi nog helst stanna på 70x70 men man vill ju inte att planket ska svaja eller ännu värre knäckas när vinden tar i.

Är det helt täckt?

Nej det blir staketribbor om 28x45 omlott på varje sida så att det blir ogenomskinligt. Ungefär som på den här bilden.

vindskydd_lark.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I och med att ditt plank inte ska vara täckt ser jag inga som helst problem med att bygga med 70x70 stolpe. På mitt plank (se bild) använde jag mig av 95x95 (tror jag), men då är det i princip helt täckt. Om du är orolig för att det ska svajja så är det viktigare att du förankrar dem väl, plintarna ska inte kunna röra sig! dsc_0178_5453ebe5ddf2b302fa55e36d.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

70x70 kommer räcka och använd plintjärn och inte stolpskor annars blir det vingligt hur ni än gör...

Gott. Då kör vi på 70-stolpar.
Plintjärn har vi tänkt att använda just för stabiliteten.

Jag kanske kan följa upp med en fråga till.
Vi tänkte gjuta plintarna på lördag och min granne vill gärna komma igång med att bygga staketet redan på söndagen. Spontant känner jag att betongen bör få brinna lite längre för att bli riktigt stark och inte riskera att spricka. Har ni någon åsikt om det?

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
G Gizer skrev:
I och med att ditt plank inte ska vara täckt ser jag inga som helst problem med att bygga med 70x70 stolpe. På mitt plank (se bild) använde jag mig av 95x95 (tror jag), men då är det i princip helt täckt. Om du är orolig för att det ska svajja så är det viktigare att du förankrar dem väl, plintarna ska inte kunna röra sig![bild]
Hej
Skall bygga ett plank liknande ert.
Varför är det blandat målat och tryckimpregnerat?
Har ni lust att ta några fler bilder och lägga upp?
Mvh
Johan

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.